1 Błogosławieni ci, którzy żyją
nienagannie, Którzy postępują według zakonu Pana!
2 Błogosławieni ci, którzy stosują się do
napomnień jego, Szukają go z całego serca,
3 Którzy nie czynią krzywdy, Ale chodzą
drogami jego.
4 Tyś wydał rozkazy swoje, Aby ich pilnie
strzeżono:
5 Oby drogi moje były nakierowane Na
przestrzeganie ustaw twoich!
6 Wtedy nie doznam wstydu, Gdy będę zważał
na wszystkie przykazania twoje.
7 Dziękować ci będę szczerym sercem, Gdy
się nauczę sprawiedliwych praw twoich.
8 Będę przestrzegał ustaw twoich, Nie
opuszczaj mnie nigdy.
(Psalm
119:1-8)
Psalm 119,
najdłuższy z psalmów znajdujących się w Biblii, jest hymnem ku chwale Prawa
Bożego. Psalm zawiera nauczanie o Słowie Bożym oraz jest wyznaniem, określającym
piękno i radość Słowa Bożego.
Psalm jest
tzw. akrostychem, to znaczy, że każda z 22 strof składa się 8 wersetów, i każda
strofa zaczyna się następną literą alfabetu.
Psalm używa osiem
różnych wyrazów określając Prawo Boże:
- Zakon (w. 1, hebr.: tora) oznacza: nauczanie,
instrukcje, konkretne skierowanie. Wyraz może oznaczać tylko Prawo Mojżeszowe,
ale też może mieć szersze znaczenie, jak w tym Psalmie, oznaczając wszelkie
nauczanie ze Słowa Bożego. Całe Słowo Boże jest natchnione objawieniem Bożym ku
naszemu nauczaniu.
- Napomnienia (w. 2, hebr.: ‘edot) można też
tłumaczyć, jako świadectwa. Tablice kamienne zawierające Dekalog nazywane są
tablicami Świadectwa (II Mj. 31:18), gdzie w hebrajskim tekście użyto w tym wyrazie
tego samego rdzenia. Tablice kamienne były symbolem relacji przymierzowej, którą
Izrael miał z Bogiem. Posłuszeństwo napomnieniu oznacza lojalność wobec
przymierza. Brak posłuszeństwa oznacza natomiast złamanie przymierza. W ten
sposób Prawo Boże było świadkiem: Weźcie
księgę tego zakonu i połóżcie ją z boku Skrzyni Przymierza
Pana, Boga waszego, i niech będzie tam świadkiem przeciwko tobie, (Ks.
Powt. Prawa 31:26). Słowo Boże jest bardzo jasne i zawiera też ostrzeżenie przed
konsekwencjami za nieposłuszeństwo.
Dla wierzącego Słowo Boże jest rozkoszą (w. 24, tu ten sam hebrajski
wyraz).
oznacza: Bóg oświadcza, że jest tylko jego wola.
- Rozkazy (w. 4, hebr.: piqqudim). Wyraża
autorytet, podobny do autorytetu oficera lub nadzorcy nadzorujących i wydających
rozkazy, które należy wykonać bez dyskusji. Ten, kto wydaje rozkazy zawsze ma
autorytet nad tymi, którzy mają je wykonać i strzec (por. w. 63, 134, 168).
Okazuje się, że wyraz ten funkcjonuje jako synonim dla przymierza (Ps. 103:18)
i objawienia Bożego (Ps. 111:7).
- Ustawy (w. 5, hebr.: huqqim). Znaczenie
wyrazu jest związane z wyryciem w skale. Dawniej ryto prawa w kamieniach. Bóg
daje przykazania i ustawy, które są pewne i stałe.
- Przykazanie (w. 6, hebr.: micwa/micwot). Wyraz
ten jest związany z czasownikiem kazać. Bóg każe, i On ma autorytet.
- Prawa lub reguły (w. 7, hebr.: mispatim).
Oznacza legalną regulację, prawa i można też tłumaczyć, jako sądy. To
objawienie Boga wszechmogącego, najwyższego Sędziego, który określa obowiązki człowieka
wobec Stwórcy. Bóg jest najwyższym Sędzią, i wszystkie jego Prawa mają
najwyższy autorytet dla człowieka.
- Słowo (w. 9, hebr.: dabar). Ogólny wyraz
oznaczający to, co Bóg mówi, co zawsze jest prawdą.
- Słowo (w. 11, hebr.: imra). Można też tłumaczyć,
jako obietnica.
Wszystkie te
wyrazy, oprócz wyrazu rozkazy (w. 4),
znajdujemy w wielu miejscach w Księdze Powtórzonego Prawa (Powt. Prawa / V
Mojż.) (np. 4:8, 44-45; 6:1; 33:9).
Słowo Boże jest
Prawem i Prawdą dla nas. Słowa Bożego nie możemy traktować bezwarunkowo, jako
ciekawostkę lub moralną regułę, która jest dobra. Słowo Boże jest autorytetem
dla nas, wymaga posłuszeństwa od nas, ponieważ autorem jest sam Bóg
wszechmogący.
Celem życia
człowieka jest uwielbianie Boga, co implikuje nie grzeszenie. To jest tylko
możliwym, jeśli człowiek zachowuje Słowo Boże (w. 11). Słowo Boże jest Słowem
życia, a jednocześnie słowem śmierci, które nas oskarża. Żaden człowiek nie
jest w stanie nie grzeszyć, wszyscy zgrzeszyliśmy (Rzymian 3:23). Słowo Boże
jest wyrokiem, które potępia każdego człowieka. Tylko w Chrystusie Jezusie,
który zmarł i zmartwychwstał, jesteśmy zbawieni i wolni od kary.
Tylko w
Chrystusie możemy też rozumieć prawdziwe znaczenie tego Psalmu, ponieważ tylko
w Chrystusie rozumiemy, że Prawo Boże jest radością dla nas. Stworzyciel, który
stworzył nas, dał nam Prawo, gdyż On najlepiej wie, jak powinniśmy żyć
szczęśliwie. Jedyne prawdziwe szczęście znajdziemy w uwielbieniu Boga.
Chrześcijanin
śpiewając ten Psalm ma świadomość, że w Chrystusie stał się nowym stworzeniem i
przez to jest w stanie trzymać się Słowa Bożego.
Prawo Boże
jest bardzo ważne dla nas. W nim poznajemy naszego Boga, i w nim znajdujemy też
kierunek dla naszego życia. Chcemy czytać i studiować Prawo, Słowo Boże, i
znajdujemy w nim radość. Tylko w ten sposób możemy znaleźć drogę, prowadzącą do
Boga (w. 5). Możemy żyć według woli Bożej i w tym coraz bardziej odzwierciedla
Boga (por. Psalm 18:30).
Prawo Boże
jest sprawiedliwe (w, 7, 75, 123, 138, 144, 160, 172) prawdziwe i pewne (w. 86,
138, 142, 151, 160) i godne zaufania (w. 42, 43, 66), ponieważ Bóg, od Którego
pochodzi Prawo, jest sprawiedliwy, prawdziwy i godny zaufania.
Wielu
chrześcijan traktuje wiarę chrześcijańską, jako zestaw moralnych reguł, a także
wielu niewierzących w taki sposób postrzega chrześcijaństwo: być
chrześcijaninem oznacza dla nich to, że istnieje wiele zakazów, przez co życie
staje się w ich oczach nudne i niezbyt wartościowe.
Tak można
myśleć tylko wtedy, jeśli nie rozumiesz, Kim jest Bóg i czym jest jego Słowo. Człowiek
grzeszny z natury widzi w Słowie Bożym tylko zestaw reguł, które go
ograniczają. W momencie, kiedy człowiek uwierzy, otrzymuje Ducha Świętego,
który oświeca go i konkretnie zaczyna zmieniać jego życie. Duch Święty
przekonuje, że jest grzesznikiem, sprawiając jednocześnie, że rozumie on, że
Prawo Boże nie jest ograniczeniem, lecz jest żywym Słowem Bożym, które w
Chrystusie daje życie, radość i wskazuje na Boga. Duch Święty sprawia, że raduje
się z drogi, które wskazują mu ustawy Boże (w. 14).
Wierzący szuka
Pana z całego serca, co daje mu błogosławieństwo (w. 2). Jeśli szuka Boga,
poznaje Go, i widzi coraz więcej bogactw w Jego Słowie (w. 72, 11, 127, 162). Dla
wierzącego Słowo Boże jest słodsze niż miód (w. 103) i może powtórzyć za Psalmistą:
Rozkoszuję się przykazaniami twoimi, które pokochałem (w. 47).
Prawdziwy
chrześcijanin nie może żyć bez Słowa Bożego; chce je czytać każdego dnia, żyje
nim, bo wie, że tam znajdzie drogę do wiecznego życia z Bogiem. Słowo Boże powinno
mieć centralne miejsce w życiu każdego wierzącego człowieka, nie, jako przymus,
lecz jako skarb pełen kosztowności, podarowany przez Boga, by ten mógł się nim
rozkoszować.