05 September 2016

Psalm 33



Studium Biblijne

1 Radujcie się w Panu, sprawiedliwi!
Prawym przystoi chwała.
2 Dziękujcie Panu na cytrze!
Grajcie mu na dziesięciostrunnej harfie!
3 Śpiewajcie mu pieśń nową,
Grajcie pięknie z okrzykiem radosnym!
4 Bo słowo Pana jest prawe,
A wszystkie dzieła jego dokonane są w wierności.
5 On miłuje sprawiedliwość i prawo;
Pełna jest ziemia łaski Pana.
6 Słowem Pana uczynione zostały niebiosa,
A tchnieniem ust jego całe wojsko ich.
7 Zbiera jakby w stągwi wody morskie,
Gromadzi w zbiornikach głębiny oceanów.
8 Niech się boi Pana cała ziemia!
Niech drżą przed nim wszyscy mieszkańcy świata!
9 Bo on rzekł - i stało się,
On rozkazał - i stanęło.
10 Pan unicestwił plan narodów,
Wniwecz obrócił zamysły ludów.
11 Plan Pana trwa na wieki,
Zamysły serca jego z pokolenia w pokolenie.
12 Błogosławiony naród, którego Bogiem jest Pan,
Lud, który wybrał sobie na dziedzictwo.
13 Pan spogląda z nieba, Widzi wszystkich ludzi.
14 Z miejsca, gdzie przebywa,
Patrzy na wszystkich mieszkańców ziemi,
15 On, który ukształtował serce każdego z nich,
On, który uważa na wszystkie czyny ich.
16 Nie licznemu wojsku zawdzięcza król swe zwycięstwo,
Nie swej wielkiej sile zawdzięcza wojownik ocalenie.
17 Koń zawodzi, gdy chodzi o zwycięstwo,
A wielka jego siła nie zapewni człowiekowi ocalenia.
18 Oto oko Pana jest nad tymi, którzy się go boją,
Nad tymi, którzy spodziewają się łaski jego,
19 Aby ocalić od śmierci dusze ich
I podczas głodu zachować przy życiu.
20 Dusza nasza oczekuje Pana,
On pomocą naszą i tarczą naszą.
21 W nim bowiem raduje się serce nasze,
Bo zaufaliśmy jego świętemu imieniu.
22 Niech spocznie na nas łaska twoja, Panie,
Ponieważ w tobie mamy nadzieję!

Powyższy psalm jest hymnem, który chwali i uwielbia Boga Stworzyciela, suwerennego Króla, Sędziego i Zbawiciela.


Bóg jest Panem i Stworzycielem, dlatego mamy wszelkie powody, aby się w Nim radować i uwielbiać Go. Hebrajski wyraz tłumaczony, jako radowanie się, ma też skojarzenia z ohreśleniem wykrzykiwanie z radości z powodu zbawienia od zła (to ten sam wyraz, jak radość z wybawienia z Psalmu 32:7).
Jedyną odpowiedzią na zbawienie jest radowanie się i uwielbienie.  

Słowa i dzieła Pana są nierozerwalne (w. 4). Słowa Pana nie są pustymi słowami, one są zawsze skuteczne. Bóg potrzebuje tylko słowa, aby działać. Poprzez swe słowo stworzył świat i go zbawił. Słowo Jego stało się ciałem, aby nas zbawić (Jan 1:13-14).

Wszystko istnieje, ponieważ zostało stworzone przez wszechmogącego Boga. Wystarczyło wypowiedziane przez niego słowo, a wszystko powstało. Bóg nie potrzebował żadnych substancji, aby coś uczynić, On stworzył za pomocą swego Słowa coś z niczego. On jest w stanie stworzyć to, co sam zechce.
Całe stworzenie, cały kosmos, cała przyroda, istnieje, ponieważ Bóg tego chciał. Nie żyjemy w świecie, który powstał przypadkiem, w którym nigdy nie wiadomo, jak wszystko dalej bedzie się rozwijać. Na szczęście nie musimy wierzyć powszechnym kłamstwom teorii ewolucji, która chce, abyśmy wierzyli, że wszystko powstało przypadkiem. Ewolucja głosi, że jesteśmy tylko rodzajem zwierzęcia, które w jakiś sposób przypadkiem stało się istotą moralną. Jesteśmy ludźmi, a to nie przypadek. 

To wyzwolenie, że nie musimy w to wierzyć! Jakiż powód do radości i uwielbienia, że nie powstaliśmy przypadkiem, lecz zostaliśmy stworzeni przez wszechmogącego dobrego Boga, Który chciał, abyśmy istnieli, Który chciał, aby cały kosmos istniał w takiej formie, jaka jest. Nie musimy wierzyć w kłamstwo, dyktowane przez świat, lecz jesteśmy wolni w Panu. Wiemy i wyznajemy, że Bóg jest Stworzycielem, a tylko przez Jego słowo wszystko istnieje.

W świecie jest wiele zła, które nie powstało przez grzech. Bóg jest dobry i stworzył wszystko dobrze. Wszystko, co Bóg czyni, jest dobre i sprawiedliwe, bo On sam jest sprawiedliwy i dobry, nie według naszych ludzkich standardów, które są przede wszystkim egoistyczne, ale według Bożych standardów. Ponieważ Bóg jest dobry i sprawiedliwy, wszystko, co uczynił jest dobre. Dlatego Bóg też jest Sędzią, który sądzi, kto jest sprawiedliwy, a kto nie. Któż inny niż sam Stworzyciel mógłby decydować o dobru i złu w stworzeniu? To nie powszechna deklaracja praw człowieka, lecz Prawo Boże decyduje o tym, co jest dobre i sprawiedliwe. 

To uczy nas pokory. Człowiek sadzi, że jest w stanie panować nad światem, nad przyrodą. Człowiek jednak musi się poddać Bogu, bać się Boga (w. 8). Człowiek będzie szczęśliwy tylko wtedy, gdy naprawdę podda się Bogu, bedzie miał Bożą bojaźń i zaufa Bogu. Jedyne szczęście człowieka leży w Jego Stwórcy.

Pełna jest ziemia łaski Pana (w. 5). Bóg jest nie tylko Stworzycielem, ale i Zarządcą. Pan troszczy się o swoje stworzenie, nie jest mu obojętne, co się z nim dzieje. Pan troszczy się o ludzi, ale też o przyrodzę, o wszystko, co stworzył.

Bóg nie tylko rządzi nad przyrodą, ale też nad ludźmi, nad kulturą i ludzką polityką (w. 10-12). Człowiekowi tylko wydaje się, że jest władcą świata. Ciągle powstają nowe mocarstwa, silni przywódcy, którzy myślą, że mogą zdobyć świat, i nad nim rządzić. Zapominają, że ostatecznie Bóg rządzi, a oni podlegają Mu. To Bóg, a nie człowiek jest właścicielem świata. W jednej chwili Bóg jest w stanie zniszczyć najpotężniejszych władców, jak uczynił to z królem Nebukadnesarem (Daniel 4:26-34). Człowiek planuje, ale Bóg decyduje: Serce człowieka obmyśla jego drogę, lecz Pan kieruje jego krokami (Przypowieści 16:9).
Prorok Izajasz opracowuje ten temat bardziej obszernie, co stanowi rodzaj komentarza na wersety tego Psalmu (Izajasz 40-45). Człowiek myśli, że jest wielki i może prawie wszystko, ale Bóg czyni z niego głupca (Izajasz 44:25-28).
Wielki król Cyrus myślał, że panuje nad światem, że jest najbardziej potężnym człowiekiem na świecie (jak pewni współczesni przywódcy), ale był tylko narzędziem w rękach wszechmogącego Boga, który za jego pomocą zrealizował swój plan. To, że pozwolił Izraelowi wrócić do Kanaanu, nie było jego wspaniałym pomysłem, lecz planem suwerennego Boga, który użył Cyrusa do wykonania swego planu (Izajasz 45:1-4 i nast.).

Bóg suwerennie wybrał naród, jako swój lud, jako swoją własność. Nikt nie może powiedzieć, że jest to niesprawiedliwym, że wybrał akurat ten naród, a nie inny. Nie wybrał na podstawie ich wielkości lub wspaniałych czynów, lecz na podstawie swojej łaski i suwerennej woli. Bóg wybiera, kogo chce. W wybranym narodzie okazała się łaska, miłosierdzie i troska Boga. Poprzez wybrany naród Izraela, Bóg chciał zbawić świat, przez Mesjasza, który przyszedł na świat w tym narodzie.

Bóg nie tylko jest Stworzycielem, ale jest też sprawiedliwym Sędzią (w. 13-19). Niesprawiedliwość w świecie, w którym żyjemy, nie jest Mu obojetna. Bóg stworzył wszystko według swoich zamiarów i chce, aby ludzie żyli według Jego woli. Bóg patrzy na świat, na ludzi, Bóg wie wszystko co czynią, co mówią, co myślą. Bóg zna zamiary człowieka zanim on sam je poweźmie. Bóg rozumie mechanizmy i motywy działania człowieka, nawet jeśli człowiek sam siebie nie rozumie. Nic nie możne się przed Nim ukryć, nawet najskrytsze myśli.
Człowiek decyduje na podstawie tego, co wie i rozumie, co jest ograniczone. Decyduje, czy może komuś zaufać na podstawie tego, co widzi i wie, ale nie jest w stanie wiedzieć wszysto, tylko Bóg widzi serce. Ludzki sędzia musi zdecydować, czy ktoś jest winny, czy nie na podstawie posiadanych dowodów i faktów, często niekompletnych. Wszechwiedzący Bóg wie wszystko, znane Mu są wszystkie fakty i dowody, nie można Go oszukać. Bóg jest sprawiedliwy i nieomylny.

Człowiek planuje. Przywódcy, parlamenty, prezydenci rozważają i decydują, będąc przekonanymi, że losy kraju są w ich rękach oraz że ich plany są najlepsze dla ich krajów. Armia działa, planuje atak lub obronę, i sądzi, że może uczynić, co zechce, jeśli tylko posiada wystarczającą siłę wojskową.
Zapominają, że nie oni, lecz ostatecznie Bóg rządzi i sądzi. Nic się nie dzieje bez Jego woli (por. Mateusza 10:29-31). Lud Boży nie jest wielkim poprzez siłę wojskową lub mądrych przywódców, lecz tylko dlatego, ponieważ Pan ich wybrał i nimi rządzi.

W świecie, ten, kto posiada pieniądze, ma wpływ i władzę, ten rządzi i otrzymuje, co zechce, i może narzucać swoją wolę innym. Zapominają, że kiedyś staną przed Sędzią Najwyższym. W tej chwili nieprawość i korupcja może rządzić przez ograniczony czas, dopóki Bóg na to pozwoli (por. Izajasz 10:15; Jeremiasz 27:5). Bóg jednak patrzy na wszystkich, i w Jego czasie nastąpi Sąd ostateczny.

Oko Pana jest nad tymi, którzy się Go boją (w. 18), co znaczy, że Bóg troszczy się o swoje dzieci. Cały czas widzi ich, jest przy nich, chroni ich i daje im, nie koniecznie wszystko, czego sobie życzą, lecz wszystko, czego potrzebują. Bóg widzi wszystkich i troszczy się o swoje dzieci (por. V Mojż. / Powt. Prawa 11:2; 1 Królewski 8:29; 2 Kronik 16:9). Nie znaczy to, że zawsze jest łatwo. Nie znaczy to też, że wierzący zawsze rozumieją, co się dzieje. W oczach świata nie zawsze mają powodzenia, ale są pewni, że Pan się troszczy o nich. Powodzenie bezbożnych jest tymczasowe, kiedyś się skończy i spotka ich sąd Boży. Wierzący wie, że czeka na niego wieczne życie w społeczności z Bogiem w Jego chwale. W związku z tym może wyznać bez lęku, że Pan jest jego pomocą i tarczą (w. 19).  

Wielu buntuje się na myśl, że Bóg jest wszechmogący. Buntują się przeciwko Niemu i odrzucają Go.  Ale jakże możesz odrzucić wszechmogącego Stworzyciela, Któremu zawdzięczasz wszystko, co masz?
Jedyną prawdziwą reakcją jest wiara i uwielbienie, jakie widzimy w ostatnich wersetach Psalmu.
Oczekujmy wszystkiego od Pana. Nawet, jeśli nie rozumiemy, co się wokół nas dzieje, i dlaczego, ufajmy Jemu. Jesteśmy cierpliwi, ponieważ wiemy, że Pan jest dobry. On nam pomaga i nas chroni.
Zaufajmy świętemu imieniu Pana. Jego święte Imię, to znaczy, to, Kim jest Bóg. Bóg nie jest abstrakcyjnym duchem, lecz jest Bogiem, Który ma imię, z Którym możemy mieć żywą relację w Chrystusie. Wiemy, Kim On jest, dlatego ufamy Mu.
Zaufanie Panu oznacza poddanie się Jego woli, nawet wtedy, kiedy nie wszystko idzie dobrze, kiedy pojawiają się cierpienie i rozczarowanie. Zaufanie Panu oznacza, że wyznajemy, że Bóg jest Bogiem, a my jesteśmy przez Niego stworzonyni ludźmi, zbuntowanymi i grzesznymi, ale zbawionymi przez Jezusa Chrystusa.
Żyjmy w tej nadziei, a kto zaufa Panu i złoży swoją nadzieję w Nim nigdy nie będzie rozczarowany (Rzymian 5:5).