31 October 2015

Życie i dzieło Jana Husa



Krótsza wersja niniejszego artykułu ukazała się w numerze 36 Augustinusa.

Sytuacja w Europie
XIV wiek w Europie był czasem chaotycznym, zarówno, jeśli chodzi o sytuację polityczną jak i kościelną. W Bohemii istniały silne napięcia między czeską ludnością a duchowieństwem, w większości pochodzenia niemieckiego.

W Anglii działał prereformator John Wycliffe (1329-1384). Ślub bohemskiej księżniczki z angielskim królem w 1382 roku wzmocniło więzi między Bohemią i Anglią. Dzięki wielu istniejącym kontaktom, Wycliffe i jego pisma były dość znane w Pradze.

Sytuacja w Kościele była bardzo zła. Kościół wzbogacał się kosztem zwykłych ludzi; miał ogromne posiadłości. Życie duchowieństwa cechowała niemoralność i chciwość. Papieże byli przede wszystkim zainteresowani własną pozycją, polityką, kobietami i pieniędzmi.
Istniały różne konflikty, skutkujące tym, że na przełomie XIV i XV wieku funkcjonowało aż trzech papieży równocześnie, z których każdy uważał, że jest tym jedynym prawdziwym: Papież Grzegorz XII w Rzymie, papież Benedykt XIII w Awinion we Francji (w okresie 1394-1417), natomiast w okresie 1409-1415 trzeci papież w Bolonii (antypapieże: Aleksander V a po nim Jan XXIII). Sytuacja Kościoła odbiegała od biblijnego ideału. Nie Pismo Święte kierowało duchowieństwem, lecz chciwość, niemoralność i pragnienie władzy.

Królestwo Bohemii należało wówczas do Świętego Cesarstwa Rzymskiego narodu Niemieckiego. Większość ludności w Bohemii stanowili Czesi, ale duchowieństwo i elity rządzące przeważnie Niemcy.

Jan Hus
Jan Hus urodził się w 1371 r. w miejscowości Husinec w południowej Bohemii (obecnie południowe Czechy). Od 1390 studiował w Pradze, gdzie w r. 1396 otrzymał tytuł Magister Artium, po czym studiował teologię. W tym okresie w Pradze poznał nauczanie angielskiego prereformatora Jana Wiklifa (John Wycliffe, 1329-1384), którego teologiczne poglądy miały ogromny wpływ na niego.
W r. 1400 Hus przyjął świecenia kapłańskie; był profesorem na Uniwersytecie Karola, gdzie w latach 1409-10 pełnił funkcję rektora.

Jan Hus zaczął głosić, jako kaznodzieja w Kaplicy Betlejemskiej w Pradze. Kaplica, mieszcząca 3000 osób, została wybudowana 10 lat wcześniej i była przeznaczona wyłącznie na głoszenie kazań. Hus głosił w języku ludu, po czesku, a nie po łacinie, języku Kościoła.
Bardzo szybko jego kazania zaczęły ściągać masy ludzi, bywało, że jednocześnie słuchało 3000 osób. Wygłaszał rocznie ok. 200 kazań. Głosił Ewangelię w zrozumiały sposób, a używając języka narodowego wzmacniał przy okazji świadomość tożsamości czeskiej. Uważał, że należy głosić tylko w języku narodowym, jakże inaczej wierni mogą usłyszeć i zrozumieć Ewangelię?
Hus wprowadził wspólnie śpiewanie podczas nabożeństw, co było czymś zupełnie nowatorskim.

Wiele jego kazań zostało zachowanych. Hus głosił radykalne życie według Ewangelii, jednocześnie krytykując stan kościoła. Na podstawie Biblii kierował się przeciw chciwości i niemoralności duchowieństwa. Nawoływał do reformy Kościoła, pragnął, aby Kościół przestał postępować, jak świat, ale wrócił w nauczaniu i w praktyce do Pisma Świętego. Sprzeciwiał się autorytetowi, który biskupi i papież sami sobie nadali i bronił wolności sumienia.

Początkowo arcybiskup Pragi wspierał Husa, ale papież naciskał na niego. W 1408 papież Grzegorz XII ostrzegł arcybiskupa i króla Wacława (Wenceslas) IV przeciw herezji Husa, na co zakazano mu głosić a jego dzieło poddane zostało dokładnemu badaniu w celu wykrycia herezji. Mimo zakazu, Hus głosił Ewangelię nadal a jego popularność zwiększała się w szybkim tempie, aż większość zwykłych ludzi popierało go.

Aleksander V, jeden z trzech papieży (antypapież), rezydujący w Bolonii, wydał w roku 1409 bulle  przeciw wpływom Wiklifa w Pradze, wymagając jednocześnie od Jana Husa, aby odwołał swoje ‘heretyczne’ nauczanie. W związku z tym arcybiskup Pragi publicznie spalił dzieło Husa. Hus odwołał się, chcąc się bronić, ale daremnie. Jesienną 1410 on i jego zwolennicy zostali ekskomunikowani.
W lutym 1411 Jan XXIII, inny antypapież, ekskomunikował Husa drugi raz i skazał go na banicję z Pragi, co spowodowało wybuch rozruchów w tym mieście. Wspierany przez lud i będąc pod ochroną króla, Hus jeszcze przez cały rok mógł dalej głosić tam Ewangelię.
W tym okresie potępiał wyprawę krzyżową przeciw królowi Neapolu, zwołaną przez antypapieża Jana XXIII oraz sprzedaż odpustów w Pradze, w celu jej sfinansowania.
Nawiązując do nauczania Wiklifa, twierdził, że żaden papież lub biskup nie ma prawa walczyć militarnie w imieniu kościoła. Zamiast walki, biskupi i papież powinni modlić się za wrogów. Ponadto zbawienia nie można dostąpić za pieniądze (odpusty), lecz tylko przez upamiętanie.
W 1412 roku Hus musiał jednak ratować się ucieczką z Pragi i mieszkał w różnych miejscach w południowej części Bohemii, gdzie czeska szlachta zaoferowała mu bezpieczeństwo i miejsce zamieszkania. Napisał w tym okresie wiele pamfletów i pism oraz głosił, jako wędrujący kaznodzieja Ewangelię w wielu miejscach. Prowadził szeroką korespondencję z wiernymi w Pradze.

Nauczanie
Hus był autorem dzieła De ecclesia (O Kościele, opublikowanego w 1413), w którym pisał, że Kościół jest wspólnotą wierzących bez hierarchii, w Którym tylko Chrystus jest Głową. Kościół jest wspólnotą przez Boga wybranych wierzących (Augustyn). Nauczanie Husa opierało się na dziele Wyklifa. Zgodnie z nauczaniem Biblii, nie każdy, kto formalnie należy do Kościoła, automatycznie należy również do wybranych, nie każdy, kto się nazywa chrześcijaninem jest zbawiony.

Hus ostro krytykował duchownych, którzy żyli w hipokryzji i chciwości, wzbogacali się i żyli niemoralnie z wieloma kobietami; to wszystko czyniło z nich bluźnierców. Księża głosili przeciw niemoralnemu stylowi życia, a sami żyli dokładnie w taki sposób, który u innych potępiali.
Krytykował to, że za wszystko w kościele trzeba było płacić: za sakramenty, za zbawienie (odpusty), wg niego było to obrzydliwością dla Boga. Nie może być tak, że łaskę Bożą należy kupić za pieniądze od kościoła.
Ostro krytykował też papiestwo. Papież jest tylko biskupem i powinien żyć naśladując Jezusa: pokornie i biednie, a nie strasznie bogato i niemoralnie, jak to było w zwyczaju.
Zadaniem duchownych jest według Jana Husa służyć głoszeniem Ewangelii i udzielaniem sakramentów.

Nie Kościół, ani papież, ani sobór, lecz tylko Pismo Święte jest najwyższym autorytetem. Nie papież jest głową Kościoła; Kościół ma tylko Jedną Głowę: Jezusa Chrystusa. Cały Kościół, łącznie z papieżem, musi się podporządkować Chrystusowi.

Proces
Antypapież Jan XXIII zwołał Sobór w Konstancji, który miał miejsce w 1415 r. Jego celem było miedzy innymi ustanowienie jednego papieża oraz walka z herezją.
W 1414 król Waclas z Bohemii został wezwany na Sobór w Konstancji, aby wyjaśnić sprawę Jana Husa. Także sam Hus został wezwany, aby stanął przed sądem z powodu jego ‘herezji’. Bojąc się o swoje życie Hus początkowo odmawiał, ale w końcu zgodził się, otrzymując tzw. listy żelazne króla Zygmunta (brat czeskiego króla Wacława) gwarantujące mu bezpieczeństwo. W listopadzie 1414 Hus przybył do Konstancji. Początkowo był wolny i miał nawet możliwość głoszenia Ewangelii. Po kilku tygodniach został jednak podstępnie uwięziony. Przekonano króla, że nie musi czuć się związany obietnicą daną heretykowi. Hus był więziony w strasznych warunkach, w różnych miejscach, otrzymywał zbyt mało pożywienia.

Było wiadomym, że Hus nie otrzyma sprawiedliwego procesu, gdyż większość członków Soboru już z góry potępiło go, jako niebezpiecznego heretyka. Oskarżono Husa, że głosił heretyczne doktryny Wiklifa. Początkowo przesłuchiwano tylko świadków, podczas gdy Husowi nie pozwolono, aby się bronił. W późniejszym procesie Hus zaprzeczył, że głosił herezje, i zapewnił, że odwoła ja, jeśli udowodnią mu to na podstawie Pisma Świętego. Sobór nie był w stanie tego udowodnić.
W dniu 4 maja 1415 Sobór potępił najpierw osobę i nauczanie Jana Wiklifa. Jednak nie można było go skazać na śmierć, bo zmarł 30 lat wcześniej. Dlatego nakazano otworzyć grób i spalić jego kości.

Podczas ostatniego posiedzenia sądowego, 8 czerwca 1415, zostało przeczytanych 39 artykułów opracowanych na podstawie dzieła Husa. Naciskano na niego, aby odwołał swoje ‘herezje’. Część oskarżeń nie miała podstaw w jego rzeczywistym nauczaniu. Jan Hus na to zadeklarował, że nie odwoła herezji, której nigdy nie głosił, natomiast, to, co głosił, jest zgodne z Pismem Świętym, więc nie jest herezją.

W dniu 6 lipca 1415 Hus został publicznie potępiony w kościele i odczytano wyrok śmierci. Hus nie protestował i modlił się o przebaczenie jego wrogom. Odebrano mu szaty i symbole stanu kapłańskiego, potem oddano władzy świeckiej. Został przeprowadzony pod eskortą żołnierzy do miejsca poza murami miasta. Tam Jan Hus został spalony żywcem na stosie, jako męczennik za wiarę chrześcijańską, pozostając wierny Swemu Panu Jezusowi Chrystusowi do końca.