21 Teraz zaś
niezależnie od Prawa została objawiona sprawiedliwość Boga, poświadczona przez
Prawo i Proroków, 22 sprawiedliwość Boga przez wiarę w Jezusa
Chrystusa, dla wszystkich wierzących. Nie ma bowiem różnicy, 23
ponieważ wszyscy zgrzeszyli i są pozbawieni chwały Boga, 24 a zostali
usprawiedliwieni darmo, Jego łaską, przez odkupienie w Jezusie Chrystusie. 25
Jego to Bóg ustanowił narzędziem przebłagania przez wiarę, dzięki Jego krwi,
żeby okazać swoją sprawiedliwość przez odpuszczenie grzechów, które zaistniały
wcześniej, 26 w czasie pobłażliwości Boga, i żeby okazać swoją
sprawiedliwość teraz, w tym czasie, aby okazało się, że On sam jest
sprawiedliwy i usprawiedliwia tego, kto wierzy w Jezusa.
W poprzednim fragmencie
(Rzymian 1,18-3,20), Apostoł omówił dość szczegółowo problem grzechu ludzkiego
oraz jego powszechność. Udowadniał, że każdy człowiek potrzebuje zbawienia i
usprawiedliwienia, ponieważ żaden człowiek nie jest sprawiedliwy.
Teraz Apostoł Paweł
powraca do swojej wypowiedzi (1,15-17), mianowicie, że zbawienie od grzechów istnieje
jedynie w Jezusie Chrystusie.
Teraz zaś, oznacza przejście do nowej ery. Paweł
mówił o starej erze, erze grzechu i potępienia, a teraz jesteśmy w erze
zbawienia. Ten kontrast miedzy dwiema erami w historii zbawienia jest jedną z
podstawowych koncepcji teologicznych Apostoła Pawła.
Stara era była zdominowana
przez gniew Boży (Rzymian 1,18), a
nowa era jest zdominowana przez objawioną sprawiedliwość
Bożą.
Sprawiedliwość Boża
została objawiona w Prawie i Prorokach, czyli w Starym Testamencie. Stary
Testament składa świadectwo sprawiedliwości Bożej. Teraz sprawiedliwość Boża
jest widoczna dla wszystkich. Ewangelia nie jest wyłącznie sprawą Izraela, oczywiście
jest faktem, że historia Izraela jest blisko związana z Ewangelią.
Ewangelia jest
uniwersalna, nie jest przeznaczona tylko dla Izraela, lecz dla każdego, kto
wierzy; nie ma różnicy (w. 22), nie
ma wyjątku. Usprawiedliwienie jest z
łaski, przez wiarę dostępne dla
każdego.
Wszyscy są pozbawieni chwały Boga (w. 23b). Chwała
Boża oznacza w Biblii wielkość obecności Bożej. Wieczne życie oznacza dla
wierzącego bycie częścią chwały Bożej (por. np. Izajasz 35,2; Rzymian 8,18;
Filippian 3,21: i inni). Być w chwale Bożej, oznacza być jak Chrystus (Rzymian
8,29-30; Filippian 3,21). Być pozbawionym chwały Bożej, oznacza, że człowiek
już nie jest taki, jak został stworzony na obraz Boga (Ks. Rodzaju / 1.
Mojżeszowa 1,27). Człowiek z natury żyje w swoim grzechu oddalając się od Boga.
Dlaczego tak jest?
Apostoł opisał ten stan w poprzednich rozdziałach, mianowicie, człowiek jest
grzeszny, zbuntował się przeciwko Bogu i chciał żyć bez Niego.
Z powodu swojej
świętości Bóg nie może inaczej reagować niż gniewem na grzech.
Przez Prawo (Stary
Testament) człowiek może poznać świętość Bożą oraz własną grzeszność. Prawo też
uczy człowieka, że potrzebna jest zapłata, odbycie kary za grzech.
Jednak samo Prawo ani
nie pomaga ani nie umożliwia człowiekowi zbawienia, raczej pokazuje, że jest to
rzecz niemożliwa – co Paweł udowadniał w Rzymian 2,1-3,20.
Potrzebne jest
odkupienie. Wyraz, który Apostoł używa tu oznacza pierwotnie: „wyzwolenie przez
zapłacenie okupu”. W języku greckim pierwszego wieku wyraz ten był często używany,
aby określić wykupienie więźniów wojennych, niewolników, innych więźniów. Wyraz
otrzymał potem bardziej ogólne znaczenie „wyzwolenie”.
Podobnie jak
więzień wojenny zostaje wyzwolony, ponieważ ktoś zapłacił za niego okup, tak
człowiek zostaje wyzwolony od grzechów i od gniewu Bożego poprzez ofiarę
Chrystusa - okup.
Kontrast między
wersetem 23 a
24 jest ogromny: wszyscy są grzesznikami, czyli wrogami Boga, winnymi. Mimo to zostali
usprawiedliwieni darmo, nic nie musieli czynić, nie musieli zapłacić kary. Kara,
okup, już został zapłacony krwią Jezusa.
Bóg gniewa się z
powodu grzechów, ale sam też daje rozwiązanie (w. 25-26). Bóg zniósł grzechy
człowieka (por. Dzieje Apostolskie 14,16-17; 17,30). Mimo wszystkich grzechów
Izraela i innych narodów Bóg chciał się pojednać. Ustanowił Jezusa Chrystusa,
aby przez swoją śmierć dokonał pojednania miedzy człowiekiem a Bogiem. Bóg nie mści
się na człowieku, ale reaguje miłością na jego grzech i zło.
Teraz, w tym czasie, Bóg chce okazać nam
sprawiedliwość. Bóg pokazuje, że jest sprawiedliwy właśnie przez to, że
usprawiedliwia wszystkich wierzących w Jezusa Chrystusa.
Bóg jest więcej
niż sędzią. Sędzia działa w imieniu wymiaru sprawiedliwości, ogłaszając wyrok: deklaruje,
czy podejrzany jest sprawiedliwy, czy nie. Bóg jest także Królem, a dobry król
dąży do sprawiedliwości w swym kraju, sprawiedliwości w prawie oraz między ludźmi.
Aby rozumieć
sprawiedliwość Bożą, należy nie poprzestać na wyszukaniu wyrazu sprawiedliwość
w słowniku. Należy zrozumieć kim jest Bóg? Tego możemy się dowiedzieć i dobrze Go
poznać, czytając Stary Testament: Prawo i Proroków. Tam czytamy, jak Bóg
stworzył świat, jak Bóg chodził z ludźmi, jak cierpliwy jest Bóg. W prawie
czytamy o tym jak poważny jest grzech, dlaczego Bóg się gniewa, zrozumiemy czym
jest okup. Wtedy dopiero zaczniemy rozumieć, co oznacza być sprawiedliwym.
Bóg przeznaczył
Chrystusa jako ofiarę, jako okup na odpuszczenie naszych grzechów, żeby okazać swoją sprawiedliwość (w.
25).
Zadośćuczynienie
przez ofiarę Chrystusa nie tylko usprawiedliwia człowieka, ale także udowadnia
sprawiedliwość Bożą. Trzy razy zostało to podkreślone w wersetach 25-26.
Sprawiedliwość Boża
w wersetach 21-22 oznacza akt usprawiedliwienia, ale w wersetach 24-25 oznacza
także, że charakter Boga jest sprawiedliwy. Bóg zawsze działa zgodnie z własnym
charakterem i istotą.
Zostać usprawiedliwionymi (w. 24) nie oznacza „uczynienia
sprawiedliwymi” w sensie moralnym. Również nie znaczy, że Bóg nas widzi jako
sprawiedliwych, mimo faktu, że nimi nie jesteśmy. Usprawiedliwienie oznacza, że
Bóg – jak sędzia – deklaruje nas sprawiedliwymi. Po rozprawie sąd decyduje, kto
jest winny, a kto sprawiedliwy i od momentu deklaracji jest to legalną
rzeczywistością. Człowiek od momentu uwierzenia w Jezusa Chrystusa jest
deklarowany jako sprawiedliwy. Skutkiem tego jest owszem, że Bóg nas widzi w
Chrystusie jako sprawiedliwych.
Usprawiedliwienie
następuje darmo, z jego łaski. Łaska jest jednym z
kluczowych wyrazów teologicznych Pawła. Określa sposób w jaki Bóg działa w
Chrystusie, mianowicie daje to całkowicie bez rekompensaty.
Jest to tylko
inicjatywa Boga, aby ratować i zbawić człowieka, nie odwrotnie. Człowiek sam z
własnej inicjatywy nie jest w stanie nic zrobić dla swojego zbawienia.
Reasumując: Bóg pragnie
zbawić grzesznego, zbuntowanego człowieka przez ofiarę Chrystusa, okazując w
tym swoją łaskę i sprawiedliwość.