Studium
Biblijne
14 Ale ty trwaj w tym, czegoś się nauczył i
czego pewny jesteś, wiedząc, od kogoś się tego nauczył. 15 I ponieważ od
dzieciństwa znasz Pisma święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu
przez wiarę w Jezusa Chrystusa. 16 Całe Pismo przez Boga jest natchnione i
pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w
sprawiedliwości, 17 aby człowiek Boży był doskonały, do
wszelkiego dobrego dzieła przygotowany.
W listach do
współpracownika Tymoteusza, Apostoł Paweł podaje wiele konkretnych i
praktycznych rad niezbędnych w służbie w Kościele. Miedzy innymi ostrzega przed
odbieganiem od prawdziwej nauki. Fałszywi nauczyciele, głoszący coś innego niż
Słowo Boże pojawiali się już w czasach pierwszego kościoła. Najważniejszym,
więc jest poznanie Biblii, ale i przekonanie, że możemy zaufać Słowu Bożemu.
Tylko, jeśli mamy przekonanie, że Biblia jest słowem Bożym i jest najwyższym
autorytetem, jesteśmy w stanie wiernie trzymać się właściwej nauki.
We fragmencie
poprzedzającym omawiany tekst Apostoł ostrzegł Tymoteusza przed niebezpieczeństwem
odbiegania od prawdziwej nauki i głoszenia wymyślonych nauk niezgodnych z
Pismem. Niestety zarówno w przeszłości jak i współcześnie zdarzają się takie
sytuacje (2:14-3:13). Apostoł Paweł określa takie praktyki bardzo ostro: to
oszustwo, fałszywi nauczyciele głoszą swe wymyślone nauki, jako natchnione Słowo
Boże. Kłamią, a ich kłamstwo prowadzi do wiecznego potępienia.
W tym
kontekście Paweł podaje dwie zasady nauczania.
Po pierwsze: Tymoteusz ma
trwać w nauce, którą otrzymał od
tych, których zna. Ważnym jest znać swoich nauczycieli, ponieważ niestety
nie możemy każdemu, mówiącemu o Bogu zaufać. Dlatego należy być ostrożnym,
jeśli chodzi o nauki i książki autorów, których nie znamy. Musimy ich znać, lub
polegać na poleceniu braci godnych zaufania.
Jeśli mamy
pewność, że możemy im zaufać, jest to błogosławieństwo. Należy zdecydowanie trzymać
się prawdziwej nauki.
Tymoteusz pobierał
nauki wiary od swojej matki i babci (2 Tym. 1:5) oraz od samego Apostoła Pawła.
Drugą zasadą jest, trzymać
się Pisma Świętego. Pismo Święte jest jedynym źródłem, które daje prawdziwą
mądrość Bożą, ponieważ pochodzi od samego Stwórcy. Sam Bóg pokazuje w Swoim
Słowie drogę ku zbawieniu w Jezusie Chrystusie, jedyną drogę do Niego.
Całe Pismo jest natchnione. Grecki wyraz zawiera jednocześnie źródło
oraz moc słowa, które zostało dane przez oddech i Duch Boży. To określenie przypomina
stworzenie świata, gdzie czytamy, że Bóg tchnął jego oddech życia w człowieka
(I Mojż. 2:7).
Całe Pismo
Święte jest pożyteczne dla wierzących, ponieważ pochodzi od Boga. Biblia jest
żywym słowem, ponieważ posiada Duch Boży. Jest nie tylko pożyteczna, lecz ma moc
i autorytet, ponieważ nie jest ludzkim słowem, lecz Słowem Bożym.
W Piśmie Świętym
znajdujemy wszystko, co potrzebne do życia i relacji z Bogiem (por. 1 Tym. 4:6,
13, 16; 16:3). Poza tym Pismo jest najlepszą i najsilniejszą bronią przeciwko
fałszywej nauce. Biblia wskazuje i odkrywa fałszywe nauczanie, błędy, i tylko
za pomocą Słowa Bożego możemy skorygować nauczanie i sposób życia. Pismo Święte
pozwala nam poznać, kto mówi Prawdę, a kto jest oszustem.
Pismo Święte
prowadzi do poprawy, czyli do życia zgodnego z Bożą wolą, do życia wiary, dającego
życie wieczne. Biblia wychowuje wierzących do życia w sprawiedliwości.
To jest celem,
dla którego Bóg dał Pismo Święte, aby człowiek Boży był
doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany (2 Tym. 3:17). Nie, aby
spełnił wszelkie reguły, zawarte w Biblii, ale aby podążył jedyną drogą wytyczoną
przez Jezusa Chrystusa. W Chrystusie człowiek staje się nowym stworzeniem, co
pociąga za sobą całkowitą zmianę życia. Skutkiem prawdziwego nauczania Biblii jest
zawsze zmiana życia i posłuszeństwo Bogu.
Nie tylko
Apostoł Paweł, także Apostoł Piotr pisze o tym, że Biblia jest natchniona przez
Boga:
20 Przede wszystkim to wiedzcie, że wszelkie
proroctwo Pisma nie podlega dowolnemu wykładowi. 21 Albowiem proroctwo
nie przychodziło nigdy z woli ludzkiej, lecz wypowiadali je ludzie Boży,
natchnieni Duchem Świętym. 2 Piotra 1:20-21
Werset 21 lepiej
tłumaczyć: żadne proroctwo Pisma nie pochodziło z własnej interpretacji
proroka.
W swoim liście
Apostoł Piotr atakuje fałszywych nauczycieli, którzy prezentowali własne myśli
i przeciwstawiali się apostołom. Dlatego Apostoł podkreśla, że nie wolno interpretować
Pisma Świętego w dowolny sposób. W następnym wersecie podaje powód: To, co
apostołowie głosili nie jest ich własnym wymysłem, lecz pochodzi od Boga.
Należy
pamiętać, że chodzi o proroctwo Pisma Świętego, czyli Biblię, nie o proroctwo w
ogólności. Proroctwo, jako dar (1 Kor. 12, 14) nie ma tego samego autorytetu i
nie jest natchnione przez Ducha Świętego w taki sposób, jak Pismo Święte.
Te wersety najlepiej
w Biblii wyjaśniają, czym jest natchnienie. Nie wiemy, jak dokładnie działa natchnienie,
nie czytamy o tym, jak autorzy się czuli, w jaki sposób wiedzieli, że pisali
coś, co jest natchnione.
Grecki wyraz
tłumaczony, jako natchniony oznacza noszony. To ten sam wyraz
tłumaczony, jako unosić w Dz. Ap. 27:15, 17, jak statek zostaje noszony
przez wiatry na morzu, tak autorzy Biblii zostali noszeni przez Ducha Świętego.
Nie musi to
wcale implikować kompletnej bierności autorów. Słowo Boże nie pochodziło z woli
ludzkiej, człowiek sam go nie wymyślił, ani nie miał inicjatywy, aby wypowiedzieć
słowa Boga. Bóg zainicjował, on zdecydował, co chce powiedzieć, kiedy chce powiedzieć,
i przez kogo chce powiedzieć. Słowo Boże wypływa całkiem i wyłącznie z woli
Boga. Ale wszechmogący Bóg chciał działać przez ludzi. Zdecydował w swojej
suwerenności, że będzie przemawiać przez ludzi, których wybrał. Dlatego Biblia
też jest słowem, wypowiadanym przez Bożych ludzi, ale nie z nich samych,
lecz w natchnieniu Duchem Świętym.
Znajdujemy w
Biblii wiele różnych stylów i gatunków literackich. Bóg przemawiał bowiem do
ludzi w języku i stylu ludzkim, przez który możemy poznać osobowości autorów
(np. w listach Apostoła Pawła możemy poznać, jakim był człowiekiem). Bóg używał
języka ludzkiego (hebrajskiego, aramejskiego i greckiego), ale w różnych wariantach
i dialektach. Cały Nowy Testament jest napisany w języku greckim, ale w wielu
różnych formach, od bardzo literackiej, do bardziej potocznej lub też napisanych
przez ludzi, dla których grecki nie był językiem ojczystym (jak np. 2 list
Piotra, napisany w sposób typowy dla rejonu Babilonu, odbiegający od
klasycznego lub powszechnego greckiego).
Bóg mówił
przez ludzi, których natchnął Duchem Świętym. Autorzy Biblii byli prowadzeni
przez Ducha Świętego, jak statek na morzu, i pisali to, co Bóg chciał, ale w
swoim języku i stylu.
Bóg nie chce
biernych ludzi, Bóg chce, aby człowiek był współpracownikiem w wykonaniu Jego
planu dla świata (por. 1 Kor. 3). Nie są to jacyś ludzie, lecz ludzie Boży
(w. 21), ludzie wierzący, którzy poddali się Jezusowi i chcieli żyć w
posłuszeństwie.
W taki sposób
autorzy Biblii zostali noszeni przez Ducha Świętego, a ich słowa stanowią Słowo
Boże. Słowo Boże jest nieomylne i posiada autorytet.