11 October 2014

Księga Daniela, rozdział 9



Wstęp (w. 1-4a)

Pierwszym rokiem panowania Dariusza może być rok, kiedy zaczęły się rządy perskie w Babilonie; a więc 537 p.n.e. (upadek Babilonu) lub 538/9 p.n.e. (pierwszy pełny rok panowania Dariusza).
Daniel miał wizję w poprzednich rozdziałach, wie więc, co będzie się działo. Daniel czyta Słowo Boże, i na podstawie tego, modli się do Boga (por. Hebr. 1:1-4; 2 Tym. 3:14-16).
Przeczytał w Księdze Jeremiasza, że wygnanie jest karą Bożą za grzechy Izraela (Jer. 25:12-14). Jeremiasz też zapowiadał koniec okresu kary po upłynięciu siedemdziesięciu lat (Jer. 29:10). Jeremiasz umarł prawdopodobnie już kilkadziesiąt lat wcześniej w Egipcie, ale jego pisma dotarły do Babilonu.
Nebukadnesar wyprowadził pierwszą grupę Izraelitów w roku 605 p.n.e., co znaczy, że w pierwszym roku Dariusza upłynęło 67 lat od tego wydarzenia. Daniel chce wiedzieć, kiedy nastąpi koniec wygnania, który powinien już być blisko.

Każdego siódmego roku ziemia powinna odpocząć, mieć swój szabat (Ks. Kapł. / III Mojż. 26:33-34, 40-45). Z drugiej Księgi Kronik wynika, że Izrael nie czynił tego i za to wygnanie miało trwać siedemdziesiąt lat, aby ziemia mogła w końcu otrzymać odpoczynek, zagwarantowany przez Prawo Boże (2 Chronik 36:19-21; por.).(Okres od króla Dawida do wygnania wynosi ok. 490, co stanowi dokładnie 70 razy rok szabatowy.)


Przymierze i wyznanie grzechów (w. 4b-14)

Modlitwa à Ks. Powt. Prawa à Księga przymierzowa: obietnice i warunki.
Bóg objawił zasady przymierza: Jeśli lud Boży będzie posłuszny, Bóg go pobłogosławi (Powt. Prawa / V Mojż. 28:1-14). Ale jeśli lud Boży będzie nieposłuszny i grzeszny, nastąpi przekleństwo, Bóg go ukarze. Księga Powt. Prawa wskazuje już na wygnanie babilońskie, jako karę za grzech (Powt. Prawa / V Mojż. 28:64-68; por też Ks. Kapłańska / III Mojż. 26:27-45).

Ks. Powt. Prawa / V Mojżeszowa jest właściwie jednym długim kazaniem Mojżesza do ludu Izraela, opisującym charakter przymierza. Całą Księgę można podzielić w następujący sposób:
-   Wstęp (1:1-5): przedstawia dwie partie, zawierające przymierze: Bóg i Izrael.
-   Historyczny przegląd (1:9-3:27) opisujący historię relacji miedzy Bogiem a Izraelem; co uczynił Bóg i co czynił Izrael.
-   Nadanie prawa (4:1-26:19), czyli obowiązki obu stron związane z przymierzem. Należy zwrócić uwagę na to, że Bóg dopiero daje swoje Prawo po tym, kiedy ustanawia relację (przymierze) ze swym ludem. Prawo Boże jest dane w kontekście relacji i łaski (Ja jestem Pan, który wyprowadził…).
-   Wynagrodzenie i konsekwencja (27:1-28:68); posłuszeństwo będzie wynagrodzone błogosławieństwem, brak posłuszeństwa, czyli przekroczenie Prawa Bożego, skutkuje przekleństwem. Wygnanie Izraela jest karą za brak posłuszeństwa.
-   Świadectwo (30:19-20); stworzenie jest świadkiem przymierza.
-   Przegląd i zachowanie tekstu (31:9-13); spojrzenie w przyszłość.

Przymierze wyjaśnia, dlaczego Izrael teraz cierpi na wygnaniu (Ks. Powt. Prawo 28:64-68), ale również informuje, że odnowienie jest możliwe, pod warunliem nawrócenia się i upamiętania (Ks. Powt. Prawa 30:1-10; 1 Królewski 8:33-34; 46-51).
Daniel zwraca się do Boga na podstawie relacji, która istnieje w przymierzu. Mimo grzechu Izraela, przymierze nadal istnieje.

W Jezusie Chrystusie mamy nowe przymierze (Jer. 31:31-34; Mat. 26:26-30). Nowe przymierze stanowi dyskontynuację, ponieważ z powodu grzechów ludzi, którzy nie trzymali się warunków przymierza (Prawa Bożego) potrzebne jest nowe przymierze.
Jednocześnie nowe przymierze stanowi także kontynuację, ponieważ Jezus spełnia warunki starego przymierza.
Należy pamiętać, że w Starym Testamencie nie czytamy, że człowiek jest zbawiony przez uczynki, przez trzymanie się Prawa. Bóg zbawił Izrael zanim otrzymali Prawo. Także w Starym Testamencie nawrócenie się znajduje się w centrum wiary (Mark 1:15).
Zbawienie nastąpi nie na podstawie naszego nawrócenia lub posłuszeństwa, lecz na podstawie dzieła Chrystusa, w którym mamy udział poprzez nawrócenie się i wiarę.

Daniel rozumie, jak ważne jest nawrócenie się i żałowanie grzechów. Wyraża smutek według Boga (2 Kor. 7:10), ponieważ grzech oznacza zerwanie relacji ze Stwórcą.

Modlitwa Daniela jest modlitwą wstawienniczą za naród izraelski. Daniel wyznaje, że on i cały Izrael zgrzeszył. Nie ma wytłumaczenia, nie ma usprawiedliwienia, są winni i zasłużyli na karę.
Jednocześnie Daniel wyznaje miłosierdzie i wierność Bożą, która stanowi wielki kontrast z niewiernością i grzesznością ludu. Bóg w swoim miłosierdziu ciągle wysyłał proroków, aby ostrzegać i przyprowadzić lud z powrotem, ale Izrael nie chciał słuchać, lecz wybrał drogę nieposłuszeństwa.

Nasze modlitwy zawsze powinny zawierać wyznanie grzechów. Powinniśmy poniżyć się wobec Boga, gdyż On jest wierny i sprawiedliwy, a my takimi nie jesteśmy. Wyznajemy jak Daniel, że Bóg ma rację, Jego Słowo jest sprawiedliwe, tak jak On sam jest sprawiedliwy. Dlatego kara jest słuszna i nie mamy prawa skarżyć się z powodu cierpienia, które jest spowodowane przez grzech. Często oskarżamy Boga za cierpienie ludzi i uważamy, że Bóg powinien coś uczynić. „Jeżeli Bóg jest, dlaczego nic nie czyni, dlaczego są wojny, itd.”. To fałszywe oskarżenia, Bóg nie jest odpowiedzialny za cierpienie, lecz my sami. Dopóki oskarżamy Boga, nie ma możliwości zbawienia, najpierw musimy się upokorzyć i nawrócić, uznać, jaka jest prawda, dokładnie jak to zrobił Daniel.
Grzech powoduje zawsze cierpienie, ale nawrócenie się powoduje odnowienie, wyzwolenie i wybawienie.
Tylko, gdy tak stoimy przed Bogiem, wyznając i uznając, Kim on jest, i kim my jesteśmy, pozwalamy Bogu działać w naszym życiu i pozwalamy na oczyszczenie i zbawienie.


Błaganie o miłosierdzie (w. 15-19)

Daniel błaga o wybawienie, nie dla własnego komfortu. Bóg nie zbawia ludzi, ponieważ nam się tak podoba, lub abyśmy lepiej żyli. Bóg zbawia ze względu na siebie. Ponieważ On jest sprawiedliwy, miłosierny i zbawiający. Bóg zbawia, ponieważ przez to zostaje pochwalone i uwielbione Jego Święte Imię.
Nie mamy prawa prosić o przebaczenie naszych grzechów, ale mimo to, Bóg chce, abyśmy o to prosili, i On chce nam przebaczyć i zbawić nas, ponieważ jest łaskawy. Bóg zbawia ze względu na siebie.
Tak samo jak Bóg wybawił Izraela z Egiptu ze względu na swoje imię, tak samo chce wybawić Izrael z Babilonu i chce w Chrystusie wybawić nas z grzechu (Izajasz 40:3-5; Ozeasza 2:14-15).

Jest to bardzo trudnym do zaakceptowania, ponieważ oznacza, że nic z nas nie zostaje, nie mamy nic, kompletnie nic, na co możemy się odwołać, tylko możemy liczyć na łaskę Bożą. Jest to konfrontujące a człowiek się buntuje. Ale tylko, jeśli się nawrócimy, co oznacza skruchę, poniżenie się wobec Stwórcy, przeciw Któremu zgrzeszyliśmy, tylko wtedy możemy otrzymać zbawienie.


Proroctwo dotyczące 70 tygodni (w. 20-27)

Daniel zaczął modlić się po przeczytaniu z ks. Jeremiasza o 70 latach wygnania.
Jako reakcję na jego modlitwę, jeszcze zanim ją zakończył, Bóg wysłał anioła Gabriela w celu dalszego wyjaśnienia.
To było niezbedne, ponieważ potrzeba więcej niż powrót do kraju po odbyciu 70 lat kary. Izrael nadal jest grzeszny i nieposłuszny, tak jak każdy człowiek. Potrzebne jest coś całkiem nowego.

Gabriel wyjaśnia, że okres nie dotyczy siedemdziesięciu lat, lecz siedemdziesięciu tygodni (w. 24). Problem w tym, że w hebrajskim tekście nie występuje wyraz tydzień. Dosłownie napisane jest: siedemdziesiąt siódemek. Może to oznaczać wszystko: 70 dni, tygodni, miesięcy, lat, wieków. Zazwyczaj wyraz siódemka jest interpretowany, jako tydzień, ale nie jest to jedyne lub najważniejsze znaczenie, oznacza po prostu siódemkę w sensie siedem …

Przed końcem tych siedemdziesięciu siódemek sześć spraw ma zostać wykonanych dla Izraela (w. 24):
-     Dopełni się zbrodnia, lub też można tłumaczyć bunt;
-     Przypieczętowany będzie grzech; chyba najlepiej tłumaczyć, jako zlikwidowany będzie grzech. Chrystus sam będzie ukarany za grzechy Izraela, w Nim Bóg sam oczyści Izrael z grzechu (Ez. 37:23; Zach. 5; Rz. 11:20-27).
-     Zmazanie winy; jest to terminologia kultu świątynnego, dosłownie oznacza: zakryć. Tylko  Bóg może zmazać winy, aby już ich nie było (Zach. 3:8-9)..
-     Przywrócona będzie wieczna sprawiedliwość; Prorocy wielokrotnie mówili o mesjańskim Królestwie pokoju (Iz. 11:1-5; Jer. 23:5-6 i inne)
-     Potwierdzi się widzenie i prorok (dosł.: zapieczętowanie widzenia). Wiele proroctw już zostało spełnionych, ale w czasie Daniela wiele jeszcze czekało na spełnienie w Mesjaszu Jezusie Chrystusie. Potwierdzenie oznacza też oznakowanie, jako autentyczne; to, co Daniel widzi i słyszy jest Prawdą Bożą.
-     Namaszczenie Najświętszego. Wyraz Najświętszy jest tym samym wyrazem, który oznaczał najświętsze miejsce w świątyni, gdzie najwyższy kapłan mógł wejść tylko raz w roku. Przybytek i wszystkie przedmioty w nim miały zostać namaszczone zanim można było je używać (Ks. Wyjścia / II Mojż. 30:26-29; 40:9-11). Świątynia zostaje wkrótce odbudowana (519 p.n.e.) a po zbezczeszczeniu przez Antiocha IV znowu zostaje oczyszczona i na nowo namaszczona. Nie chodzi tu o ludzi czy o Mesjasza.

Należy pamiętać, że chodzi o Izrael i o Jeruzalem (twój lud, twoje miasto, w. 24a), nie o świat lub o Kościół. To jest wszystko, co Bóg uczyni zanim skończy się siedem siódemek.


Chronologia – możliwe interpretacje

Wielu biblistów próbowało wyliczyć i określić, jakie jest znaczenie siedemdziesięciu siódemek w świetle historii.

Można by interpretować w sposób następujący:
Proroctwo Jeremiasza ma miejsce ok. 605 p.n.e., kiedy pierwsza grupa Żydów zostaje wyprowadzona na wygnanie. Cyrus, nazwany przez Izajasza pomazańcem (czyli mesjaszem, Iz. 45:1) zostaje królem w roku 556 p.n.e., 49 (7x7) lat po rozpoczęciu wygnania, czyli pierwsze siedem siódemek.
W roku 536 p.n.e. (69 lat po pierwszym wyprowadzeniu) Cyrus wydaje edykt pozwalający Żydom powrót do ich kraju.
Zabicie ostatniego najwyższego kapłana Oniasza (podczas prześladowania przez Antiocha IV) ma miejsce w roku 171 p.n.e., co jest 443 lat (62 siódemek) od proroctwa Jeremiasza.
Od proroctwa Jeremiasza do nowo poświęcenia świątyni (164 p.n.e.) minęło 441 lat, co równa się 63 x 7 (w. 27: jeden tydzień jest 63 tygodniem).

Inni tak obliczają, że koniec okresu 62 siódemek przypada w czasach życia Jezusa. Zabicie dotyczy wtedy ukrzyżowania Mesjasza Jezusa Chrystusa, co powoduje, że kult ofiarny nie jest już potrzebny. Lub inny wariant, który umieszcza koniec kultu ofiarnego w roku 70, kiedy Rzymianie niszczą Jeruzalem, i przywódcy Rzymian wkraczają do świątyni.

Problemem ze wszystkimi obliczeniami i interpretacjami jest, że żadne nie maja pełnej jasności. Zawsze istnieje problem z dokładnością, a żadne możliwe interpretacje liczb nie zgadzają się dokładnie, tylko mniej więcej.

Innym problemem jest pytanie, kiedy dokładnie zaczyna się okres 70 siódemek: czy jest to rok 605 p.n.e., kiedy pierwsi Żydzi zostali wyprowadzeni, czy jest to 587 p.n.e., kiedy Nebukadnesar zniszczył świątynię?
Czy raczej należy wybrać rok 538 p.n.e., kiedy Cyrus pozwolił Żydom wrócić (490 później jest 48 p.n.e.). Czy może dekret Artakserksesa z roku 458 p.n.e. (Ezdr. 7:12-26); 490 lat później - dokładnie rok 33 n.e. (Należy pamiętać, że rok 0 nie istniał). Przyjście Namaszczonego (w. 25) oznacza wtedy Jezusa Chrystusa.
Jeszcze inna możliwość to początkiem 70 siódemek byłby rok 445 p.n.e., kiedy Artakserkses dał Nehemiaszowi listy, pozwalające mu odbudować Jeruzalem (Neh. 2:1-8), ale wtedy 490 lat później jest rok 46 n.e., ale jeśli liczymy w latach księżycowych a nie solarnych, dojdziemy do roku 32 lub 33 n.e.

Trudno jest zdecydować się na jedną z tych opcji, ponieważ żadna nie posiada decydujących argumentów.

Ogólnie problemem z różnymi interpretacjami jest to, że traktują te liczby, jako ścisłą chronologię wydarzeń. Jednak Księga Daniela nie podaje ścisłej chronologii, lecz chronografię; stylizowany schemat historii, który interpretuje historię z Bożej perspektywy. W Biblii często obliczenia dotyczące lat nie są koniecznie matematycznie dokładne w sposób jak przyjmujemy to w XXI wieku.


Dalsze wyjaśnienia Gabriela

Całość siedemdziesięciu siódemek jest podzielony na trzy okresy:
- pierwsza siódemka (w. 24-25a)
- następne 62 siódemek (w. 25a-26)
- ostatnia siódemka (w. 27)

Pierwszy i drugi okres traktowane są, jako jedność i obejmują okres od końca wygnania do przyjścia Pomazańca.

Objawi się słowo - hebrajski wyraz oznacza dekret lub proklamację królewską. Może to oznaczać słowo od Pana, które głosi, że Izrael może wrócić i odbudować Jeruzalem (Jer. 25:12; 29:10; 30:18-22; 31:38-40). Może też wskazywać na dekret Cyrusa w 539 p.n.e., (Ezdr. 1-2; Iz. 45:1), lub dekret Dariusza w 521 p.n.e., (Ezdr. 6:1-12), albo dekret Artakserksesa w 458 p.n.e. (Ezdr. 7:12-26).
Pomazaniec-Książę - może oznaczać pogańskiego króla, Cyrusa, który został tak nazwany przez Izajasza (45:1), ale bardziej logicznym jest, że wskazuje na izraelskiego przywódcę. Może oznaczać księcia, ale też (najwyższego) kapłana.
Może to być Zorobabel lub Jozue, którzy są nazwani pomazańcami (Zach. 4:14). Zorobabel był królem Judy, który przyprowadził pierwszą grupę Żydów z powrotem do Izraela na podstawie dekretu Cyrusa (Ag. 1:1; Ezdr. 2:2; 3:2; Neh. 7:7; 12:1; Ag. 1:1, 12-14). Razem z nim wrócił najwyższy kapłan Jozue.

W tym wersecie trudno ustalić właściwy tekst (zawiera problem tekst krytyczny), w. 25 brzmi dosłownie: aż do Pomazańca-Księcia jest siedem tygodni i sześćdziesiąt dwa tygodnie…

Po odbudowaniu świątyni upływa okres sześćdziesięciu dwu tygodni, po którym następuje okres prześladowań.
Pomazaniec będzie zabity, co może oznaczać zabicie najwyższego kapłana Oniasza III w 171 p.n.e. Od tego momentu nastąpi najgorszy okres prześladowań przez Antiocha IV, obszernie opisany w apokryficznych księgach Machabejskich (1 Mach. 1-4 i 2 Mach 4-5).

Lud księcia, który wkroczy (dosł. książę, który wkroczy, zniszczy lud) może wtedy wskazywać na następcę Oniasza, Jazona, który był nielegalnym najwyższym kapłanem, mianowanym przez Antiocha IV. Jazon niszczył i był skorumpowany. Czasownik tłumaczony jako wkroczyć oznacza wkroczenie z gwałtem, w taki sposób jak wkracza armia.

Potem nadejdzie jego koniec w powodzi  -  nie jest wiadomym jak trzeba to rozumieć, jedyne co jest jasne, że będzie to jak powódź.
Następnie ktoś zwarze ścisłe przymierze (w. 27). Z tekstu nie wynika, kto zawrze przymierze. Dalszy ciąg wersetu wskazuje na to, że prześladowania i zniszczenia jeszcze nie kończą się, lecz raczej intensyfikują, co wyklucza możliwość, że chodzi tu o przymierze Boga z Izraelem.
Może być przymierze między progresywnymi żydami a poganami, czyli żydami współpracującymi z władzami greckimi w czasie Antiocha IV, co miało miejsce i zostało opisane w 1 Mach. 1:11.

W połowie ostatniej siódemki kult świątynny zostanie przerwany i zastąpiony przez obraz obrzydliwości (1 Mach. 1:41-59). Gabriel używa podobnego terminu jak w rozdz. 8:13. Tekst nie zawiera wyrazu świątynia, lecz brzmi dosłownie: na skrzydłach stanie spustoszona obrzydliwość.
Zniszczenie i prześladowanie w najstraszniejszej formie jest kontynuowane w Jerozolimie do momentu, kiedy Bóg sam to zakończy; mimo wszystko rządzi Bóg.


Znaczenie.

Tekst chce przekazać, że Bóg rządzi suwerennie i z całą pewnością zakończy czas cierpienia i zła. Bóg jednak nie podaje nam wcześniej dokładnego momentu w historii.
Najbardziej logicznym jest to, że 70 tygodni jest tym samym okresem, który symbolizuje posąg z rozdz. 2 oraz 4 zwierzęta z rozdz. 7, co zostaje rozwinięte w rozdz. 8 i 11. Nie chodzi przy tym o to, aby dokładnie podać, w którym roku coś będzie się działo, lecz w ogólności.
Na końcu tego przez Boga wyznaczonego okresu, grzech zostanie pokonany, nastąpi pojednanie z Bogiem a droga do raju (życie we wspólnocie z Bogiem, Królestwo Boże) na nowo otwarta.
Krótko po tych wszystkich wydarzeniach rodzi się Jezus Mesjasz, który pojedna człowieka z Bogiem i zmazuje grzech.