Rozdział 11 stanowi szczegółowy prorocki przegląd wydarzeń
historycznych w okresie od Królestwa Persji, czasu, w którym żył Daniel, do ok.
160 p.n.e. Aby dobrze rozumieć rozdział musimy zapoznać się z historią tego
okresu.
Rozdział opisuje 150 lat nieustannej wojny miedzy północą
(Syria) a południem (Egipt), w której Judea znalazła się dokładnie w środku,
Izrael znajdował się w ciągłym zagrożeniu i cierpieniu pomiędzy dwoma silnymi
państwami.
Historia cywilizacji ludzkiej to: wojny, intrygi,
egocentryzm, kłamstwo, zabójstwa, zbezczeszczenie, ambicje, aby stać się silnym,
potężnym na koszt innych itd. Historia ludzkości, która w rozdziale 11
przedstawiona zostaje w sposób prorocki, jest rodzajem anty-ewangelii.
Ewangelia Jezusa Chrystusa nawołuje do służenia, wyparcia się siebie i miłości.
Historia pokazuje, że człowiek przede wszystkim myśli o sobie i ma na cel wzbogacenie
siebie. Jeśli rządzący żyją według własnych pragnień powstają jakby automatycznie
wojny, czego Izrael w tym okresie boleśnie doświadczył.
W historii ludzkości p.n.e. ostatecznie, jako klimaks
(szczyt) zła tego świata powstaje król Antioch IV Epifanes, będący sam skutkiem
ludzkiego grzechu. Nie miał prawa do tronu, ale poprzez przekupienie i gwałt
przywłaszczył go i stał się królem.
Antioch IV Epifanes jest typem Antychrysta.
Rozdział ten jest przykładem ludzkiej historii wszystkich
czasów. Prześladowanie Żydów za panowania Antiocha IV wskazuje na
prześladowanie chrześcijan w czasach ostatnich.
Także w tych czasach, w których wygląda na to, że Bóg
jest daleko, On nadal rządzi. On dał Danielowi wgląd w przyszłe czasy (Bóg jest
wszechwiedzący) i ustalił czas panowania zła (Bóg jest wszechmocny i
suwerenny).
Mimo to, dzieją się straszne rzeczy, na które Bóg pozwala,
jak np. zbezczeszczenie świątyni przez Antiocha IV, co stanowi niemały problem
dla nas. Mamy mnóstwo pytań, dlaczego Bóg nie skończył zła wcześniej, podobnie
mamy dziś w obliczu cierpienia wielu naszych braci i sióstr pytania do Boga.
Bóg jest suwerenny i ogranicza zło, ale w Jego czasie; i On pozwala też na
oczyszczenie świątyni.
Bóg jest suwerenny, ale człowiek nie jest bierną
marionetką, człowiek zawsze jest sam odpowiedzialny za swoje czyny.
Ze względu na charakter tekstu, omówiony zostanie tym razem
nieco inaczej. W tabeli poniżej po lewej stronie znajdują się teksty biblijne
(wg tłumaczenia Biblii warszawskiej, tzw. Brytyjki), a po prawej stronie
komentarz wyjaśniający wydarzenia historyczne.
Tekst Daniela 11
|
Wydarzenia historyczne
|
(1) W pierwszym roku Dariusza Meda powstałem, aby mu dodać
siły i ochronić go.
|
|
(2) Lecz teraz oznajmię ci prawdę: Oto jeszcze trzej
królowie powstaną w Persji, lecz czwarty zdobędzie większe bogactwa niż
wszyscy.
A gdy się wzmocni
dzięki swoim bogactwom, poruszy wszystkich przeciwko państwu greckiemu.
|
Trzej królowie: następcy Cyrusa:
Kambyzes II (529-522); Bardija (522);
Dariusz Wielki (522-486)
|
Czwarty król: Kserkses Wielki (485-465), w Biblii Achaszwerosz
(Ks. Estery)
Jego działanie skutkuje w późniejszych wojnach i
wydarzeniach historycznych.
Walczył z Grecją– zniszczył Ateny (480) – powód do
zemsty dla Aleksandra Wielkiego 150 lat później.
Klęska w bitwie pod Salaminą (479).
|
|
(3) I powstanie bohaterski król, i będzie miał wielką
władzę, i będzie czynił, co zechce.
|
Bohaterski król = Aleksander Wielki Macedończyk
|
(4) A gdy powstanie, rozpadnie się jego królestwo i będzie
rozdzielone między cztery strony świata; lecz nie między jego potomków, i nie
będzie miało takiej mocy, z jaką on władał, gdyż jego królestwo będzie
rozbite i przypadnie innym z pominięciem tamtych.
|
323 śmierć Aleksandra Wielkiego – państwo podzielone
miedzy Diadochów (generałów)
- Ptolemeusz I (Egipt)
- Seleukos (Syria, Babilon, Persja)
- Lizymachus (Grecja, Turcja)
- Kassander (Macedonia)
|
Konflikt między
Ptolemeuszami a Seleucydami
|
|
(5) A król południa będzie potężny, lecz jeden z jego
książąt będzie mocniejszy od niego i obejmie władzę; a jego władztwo będzie
potężne.
|
Król południa = Ptolemeusz I (323-382)
Jeden z jego książąt = Seleukos I
Seleukos musiał uciekać ze stolicy Babilonu; zawarł
przymierze z Ptolemeuszem.
Seleukos ma największą część imperium Aleksandra
Wielkiego; stolica teraz w Antiochii.
Ptolemeusz panował nad Palestyną, a Seleukos próbuje
zdobyć ją à konflikt.
|
(6) Po upływie lat sprzymierzą się; i córka króla południa
wyruszy do króla północy, aby doprowadzić do ugody,
lecz sprawa pozostanie
bez skutku1 i nie utrzyma się ani on, ani jego potomek2,
będzie3 wydana wraz z tym, który ją sprowadzi4, z
dzieckiem swoim
i małżonkiem swoim.
1 dosł.: lecz
ona nie utrzyma swojej pozycji mocy…
2 błędne tłum.,
dosł.: i jego moc
3 należy dodać: ona
będzie
4 lub: wraz z
jej synem…
|
Następcy Ptolemeusza i Seleukosa nadal w konflikcie à pierwsza Wojna Syryjska (274-271) à Ptolemeusz II przeciwko Antiochowi I
|
Druga wojna syryjska (260-253)
|
|
253 – pokój.
Córka (Ptolemeusza II) = Berenika, która wyszła za króla
północy, Antiocha II (252).
|
|
Po śmierci Ptolemeusza II, Antioch II bierze swoją pierwszą
żonę (Laodikę) z powrotem.
Laodika i Berenika walczą o to, który syn będzie następcą.
Berenika i jej syn zostają zabici.
|
|
(7) W owych czasach na jego miejsce wyrośnie latorośl z
jego1 korzeni;
wyruszy on przeciwko
wojsku i wtargnie do twierdzy króla północy, dokona na nim swojego dzieła i
zwycięży.
1 hebr.: jej
|
Seleukos II król (246-226)
Morderstwo Berenike wywołuje Trzecią Wojnę Syryjską
(246-241).
Latorośl z jej korzeni = Ptolemeusz III, brat Bereniki
atakuje Seleukosa i zwycięża, dochodzi z armią aż do
Mezopotamii.
|
(8) Nawet ich bogów wraz z ich lanymi posągami i ich
kosztownymi naczyniami ze srebra i złota uprowadzi jako łup do Egiptu;
i przez wiele lat nie
będzie prowadził wojny z królem północy,
|
Ptolemeusz III splądrował i zabrał wiele bogactw i
posągów bogów z powrotem do Egiptu.
Wojna trwała 5 lat. Ptolemeusz zdobył wiele ziem (m.in.
zachodnią Syrię i Palestynę). Państwo Ptolemeuszów staje się największą potęgą.
|
(9) lecz ten wtargnie do królestwa króla południa i
powróci do swojej ziemi.
|
Ten = Seleukos II
Seleukos próbuje atakować Ptolemeusza, ale bez skutku
(242-241).
|
Zwycięstwa
Seleucydów nad Ptolemeuszami
pod przywództwem
króla Antiocha III Wielkiego
|
|
(10) Jego syn1 przygotuje się do wojny i zbierze
mnóstwo potężnych wojsk, i2 uderzy, zaleje jak powódź i w ponownej
wyprawie posunie się aż do jego twierdzy.
1 hebr.: jego
synowie
2 hebr.: i
jeden z nich
|
Jego synowie = Seleukos III
i Antioch III
Jeden z nich = Antioch III Wielki
(222-187)
Nowy król południa, Ptolemeusz IV (221-204), jest słabym
władcą – królestwo Ptolemeuszów zaczyna słabnąć.
Antioch III atakuje Ptolemeusza, na razie bez sukcesu.
à Czwarta Wojna Syryjska (219-217)
Antioch III zdobywa obecny Liban i miasto Tyr.
|
(11) Wtedy król południa będzie rozdrażniony, wyruszy i
będzie walczył z nim, to jest z królem północy;
ten wystawi wprawdzie
liczne wojsko, ale wojsko to wpadnie w jego ręce.
|
Król południa = Ptolemeusz IV mści się, atakuje
Króla północy = Antioch III, który ma liczne wojsko
(kawaleria, słonie, ponad 10.000 żołnierzy).
à Bitwa pod Rafią (Gaza, 217) – Ptolemeusz IV zwycięża.
|
(12) Wojsko będzie zniszczone, a jego serce będzie
wyniosłe; a choć pokona wiele tysięcy, jednak nie okaże się mocnym.
|
Antioch III musi sobie poradzić z wieloma buntami w
swoim królestwie.
Otrzymuje tytuł ‘wielki’ (tytuł perskich królów), ale
nie udaje mu się zwyciężyć nad Ptolemeuszem.
|
(13) A król północy znowu wystawi jeszcze liczniejsze
wojska niż pierwszej i po upływie wielu lat wyruszy z wielkim wojskiem i z
potężnym taborem.
|
Król północy = Antioch III
Ptolemeusz IV umiera nagle, nowy król Ptolemeusz V (204-181)
ma tylko 6 lat.
Antioch III widzi swoją szansę i atakuje.
à Piąta Wojna Syryjska (202-195).
|
(14) W owych czasach wielu powstanie przeciwko królowi
południa;
i powstaną gwałtownicy
spośród twojego ludu, by wypełnić widzenie, lecz potkną się.
|
Antioch III ma sprzymierzeńców w swojej walce przeciwko
Ptolemeuszowi.
Gwałtownicy = żydowscy
rewolucjoniści, którzy stoją na stronie Seleucydów (Palestyna jest wciąż pod
panowaniem Ptolemeuszów).
W Judei istniały różne partie, jedni wspierali
Ptolemeuszów, inni Seleucydów.
Początkowo osiągają sukces, ale ostatecznie ponoszą
klęskę.
|
(15) Potem wyruszy król północy i usypie wał, i zdobędzie
miasto obronne;
a siły z południa nie
ostoją się ani jego doborowe oddziały nie będą mogły stawić oporu.
|
Król północy = Antioch III
Miasto obronne = Sydon, który Antioch III zdobywa w r. 200.
Siły z południa – Egipcjanie, armia Ptolemeusza –przegrali, gdyż byli za słabi.
Oznacza to koniec panowania Ptolemeuszów nad Palestyną
i początek panowania Seleucydów.
|
(16) Lecz ten, który wyprawi się przeciwko niemu, będzie
robił, co będzie chciał; i nikt nie stawi oporu.
I stanie w
prześlicznej ziemi, i dokona zniszczenia.
|
Ten = Antioch III
Antioch III jest tak silny, że nikt nie może mu stawić
oporu i on może robić, co zechce.
Prześliczna ziemia = Judea
Antioch III stopniowo zdobył całą Palestynę, powodując
wiele zniszczeń.
|
(17) Potem będzie dążył do opanowania całego jego
królestwa; zawrze z nim ugodę i da mu córkę za żonę, aby zniszczyć królestwo,
lecz to się nie stanie i to mu się nie uda.
|
Antioch III nie od razu atakuje Egipt (Ptolemeusza V),
lecz na razie umacnia władzę w swym ogromnym królestwie. Zdobył różne miasta
w obecnej Turcji (do tego momentu pod panowaniem Ptolemeusza), m.in. Efez.
Ptolemeusz skarżył się w Rzymie przeciw Antiochowi III.
Rzym wysyła pośrednika, próbując w ten sposób zwiększyć swoje wpływy na
wschodzie.
Pod wpływem Rzymu Antioch III proponuje Ptolemeuszowi pokój (196) za pomocą ślubu.
à daje Ptolemeuszowi V (16 lat) swoją córkę, Kleopatrę I, za żonę
(zaledwie 10 letnią).
To posunięcie taktyczne celem zniszczenia Ptolemeusza.
|
(18) Potem zwróci uwagę na wyspy1 i wiele ich
zdobędzie;
lecz pewien dowódca
położy kres jego zniewadze, ponadto odpłaci mu za tę zniewagę.
1 dosł.: ziemie brzegowe
|
Antioch III skupia się na brzegu i wyspach Azji Mniejszej
(Turcji) zdobywa wiele miast i atakuje Grecję używając 10.000 żołnierzy
(192).
Powoduje to konflikt z Rzymem, który jest nowo
rozwijającym się mocarstwem.
Pewien dowódca = rzymski generał Manius Glabrio, zwycięża nad Antiochem III (Bitwa przy
Magnezji, 190) – wstydliwy pokój dla Antiocha (pokój Apameia).
|
(19) Potem zwróci uwagę na twierdze swojej ziemi, lecz
potknie się i upadnie, i zniknie na zawsze.
|
Skutki decydują o losach Judei.
- Rzym ma 20 zakładników Antiocha, m.in. jego syna,
Późniejszego Antiocha IV Epifanusa.
- prowincje imperium Seleucydów stają się coraz
bardziej niepodległe.
Antioch III skupia się teraz na sprawach wewnętrznych.
Antioch III ginie w bitwie przeciw Partom w Persji
(okolice Susa, 187)
|
(20) I powstanie na jego miejsce taki, który wyśle poborcę
podatków poprzez prześliczne królestwo1,
1 dosł.: skarb
jego królestwa
lecz ten po kilku
dniach zostanie zdruzgotany, ale nie wskutek gniewu lub wojny.
|
Następca = Seleukos IV (187-175)
Panował nad ogromnym imperium: Syria, Judea,
Mezopotamia, Babilonia, część Medji i Persji.
Musiał płacić Rzymianom 1000 talentów rocznie, stąd kryzys
finansowy à wielkie podwyższenie podatków.
Prześliczne królestwo = Judea.
Poborca podatkowy = Heliodoros, jest w Judei (178), aby
skonfiskować skarby świątyni (2 Mach. 3:1-40).
Po powrocie z Judei, Heliodoros zabija (truje) Seleukosa
i próbuje sam zasiąść na tronie.
|
Król
Antioch IV Epifanus
Całość Dan. 11:21-35 dotyczy rządów Antiocha IV Epifanusa.
|
|
(21) A po nim powstanie wyrzutek1, któremu nie
powierzą godności królewskiej, lecz przyjdzie niespodziewanie i podstępnie
zdobędzie władzę.
1 lub: osoba zasługująca tylko na pogardę, podła
|
Antioch IV Epifanus (175-164)
Nazwisko Epifanus = ten, który się manifestuje.
Bił monety z napisem: epifanes Theos = Bóg
obecny, wskazując, że on jest bogiem.
Inni nazywali go: epimanes = wariat.
On jest małym rogiem z Dan. 8:9-12; 23-25.
Był synem Antiocha III, oraz bratem Antiocha IV.
Najgorszy dyktator à Księgi Machabejskie
Nie był właściwym następcą tronu (którym był Demetriusz
I, syn Antiocha III, będący zakładnikiem w Rzymie). Zamordował innego brata i
przekupił innych, aby w ten sposób zdobyć władzę.
|
(22) Wojska będą przed nim doszczętnie zniesione jakby
powodzią i rozbite, nawet książę przymierza będzie zmiażdżony.
|
Ptolemeusz VI (181-145) atakuje Antiocha IV, ale ponosi
klęskę.
Książe przymierza = Ptolemeusz VI
Mimo klęski Ptolemeuszowi udaje się zawrzeć przymierze
z Antiochem IV, w związku z tym może pozostać na tronie Egiptu.
Potem łamie przymierze, znowu atakuje Antiocha IV, ale zostaje
pokonany.
|
(23) Od chwili sprzymierzenia się z nim będzie postępował
zdradliwie; wyruszy, będzie silny mimo małego zastępu.
|
Tekst nie jest całkiem jasny.
Działanie i rządy Antiocha IV charakteryzowały się
korupcją, gwałtem, zdradą itp
|
(24) Wpadnie niespodzianie do najżyźniejszych części krainy
i uczyni to, czego nie czynili jego ojcowie ani jego praojcowie;
łup i zdobycz, i
mienie hojnie rozdzieli między nich; uknuje plany przeciwko twierdzom, lecz
tylko na krótki czas.
|
Antioch plądruje niespodziewanie bogate części kraju
(m.in. Palestynę)
W Jeruzalem istnieją 2 partie:
- Najwyższy kapłan Oniasz III jest na stronie
Ptolemeuszów.
- Rodzina Tobiasza (przyjechał kilka lat wcześniej do
Jeruzalem) – na stronie Seleucydów, propagując hellenizację Jeruzalem.
W jego partii: Jason, którego Antioch IV poprzez
intrygi uczynił najwyższym kapłanem (hojnie rozdzielony łup).
Taka sytuacja nie podobała się pobożnym Żydom.
|
(25) Wzbudzi swoją siłę i swoją odwagę z wielkim wojskiem
przeciwko królowi południa;
a król południa
przygotuje się do walki z wielkim i bardzo potężnym wojskiem, lecz nic nie
wskóra, gdyż plany uknują przeciwko niemu.
|
Bardziej szczegółowy opis wojny z Egiptem (por. w. 22).
Antioch IV atakuje Egipt. Początkowo zwycięża, potem
Rzymianie razem z Egipcjanami zatrzymują go.
|
(26) Towarzysze jego stołu doprowadzą go do upadku, jego
wojsko pójdzie w rozsypkę i padnie wielu zabitych.
|
Towarzysze jego stołu = doradcy Ptolemeusza VI, radzili mu atakować Antiocha IV, co skutkowało
klęską.
Antioch IV zwycięża, Ptolemeusz VI staje się jego
zakładnikiem.
|
(27) Obaj królowie mają w sercu złe myśli i przy jednym
stole okłamują się nawzajem; lecz im się nie uda, gdyż w wyznaczonym czasie
nadejdzie kres.
|
Obaj królowie = Antioch IV i jego więzień Ptolemeusz VI razem sprzymierzają się
przeciwko Ptolemeuszowi VIII (bratu Ptolemeusza VI), który sam siebie ustanowił
królem Egiptu.
Okłamują się nawzajem – żaden z nich nie miał ochoty trzymać się przymierza. Początkowo mają
sukces, ostatecznie nie.
Na końcu bracia Ptolemeusz VI i VIII wspólnie rządzą
Egiptem. (1 Mach. 1:16-19).
|
(28) Potem powróci z wielkimi bogactwami do swojej ziemi,
lecz jego umysł będzie przeciwko świętemu przymierzu; i tak postąpi, i wróci
do swojej ziemi.
|
Antioch IV wraca z Egiptu do Syrii.
W drodze, w Jeruzalem plądruje miasto i świątynię (169)
(kradnie przedmioty kultu). Pogardza wiarą Izraela. (1 Mach. 1:16-28; 2 Mach.
5:1-11)
Zabija 8.000 Żydów (2 Mach. 5:15-21).
Rozpoczyna się krwawa rewolucja Machabejska.
|
(29) W czasie wyznaczonym wyruszy znowu na południe, lecz
tym razem nie powiedzie mu się tak jak za pierwszym razem.
|
Antioch IV znowu atakuje Egipt (168), ale ponosi klęskę,
gdyż rzymska armia pomaga Ptolemeuszowi.
|
(30) Gdyż przeciwko niemu wyruszą kittejskie okręty,
wskutek czego straci otuchę. Potem wróci i wyleje swój gniew na święte
przymierze: i tak postąpi; i znowu zwróci uwagę na tych, którzy porzucili
święte przymierze.
|
Okręty kittejskie = armia rzymska (Kitta oznacza Cyro, ale też ogólnie kraje wokół Morza Śródziemnego).
Antioch IV musiał wrócić i odreagował się w Judei.
Znowu wysyła poborcę podatkowego do Judei, który w
szabat plądruje Jeruzalem i zabija wielu Żydów (2 Mach. 5:25-26).
zwróci uwagę na
tych… – wynagrodzi Żydów, którzy wspierają politykę i kulturę hellenistyczną.
|
(31) A wojska wysłane przez niego wystąpią i zbezczeszczą
świątynię i twierdzę, zniosą stałą codzienną ofiarę i postawią obrzydliwość
spustoszenia.
|
Wojska syryjskie wracają (167) aby prześladować Żydów i
atakować ich religię.
Wstrzymali codzienne ofiary w dniu 15 Chislev 167 r.
Postawiali ołtarz lub posąg Zeusa w świątyni = obrzydliwość
spustoszenia (Dan. 9:27; 12:11).
Ofiarowali świnie (1 Mach. 1:47; 2 Mach. 6:4-5)
|
(32) A tych, którzy bezbożnie będą postępować wbrew
przymierzu, zwiedzie pochlebstwami do odstępstwa, lecz lud tych, którzy znają
swojego Boga, umocni się i będą działać.
|
Dwie partie wśród Żydów:
Część Żydów pod wpływem prześladowania zwraca się
przeciw wierze Izraela (1 Mach. 2:18; 2 Mach. 7:24).
Ale wierni, którzy znają Boga, wytrzymują (1
Mach. 1:62)
Inni będą działać zaczynając organizowanie buntu.
|
(33) A roztropni wśród ludu doprowadzą wielu do właściwego
poznania; lecz przez pewien czas padać będą od miecza i ognia, od
uprowadzenia i rabunku.
|
Pobożni Żydzi przekonują wielu, aby powstać i wziąć
udział w buncie w obronie chwały Bożej – wielu ginie.
|
(34) A gdy będą padać, doznają małej pomocy; i wielu
przyłączy się do nich obłudnie.
|
Mała pomoc – Matatiasz
prowadzi bunt przeciw Syrii w okolicach Jeruzalemu (1 Mach. 2-4).
Wielu … – wielu dołącza się
tylko, aby ratować swoje życie.
|
(35) Nawet niektórzy spośród roztropnych upadną, aby wśród
nich nastąpiło wypławienie, oczyszczenie i wybielenie aż do czasu
ostatecznego, gdyż to jeszcze potrwa pewien czas.
|
Niektórzy giną przez prześladowania, co oznacza
oczyszczenie.
Także Kościół zna wiele okresów prześladowania.
Antioch IV umiera w 164 w Persji.
|
(36) A król zrobi, jak będzie chciał; będzie się wynosił i
wywyższał ponad wszelkie bóstwo; i przeciwko Bogu bogów dziwne rzeczy1
będzie wygadywał,
i będzie miał
powodzenie, aż dopełni się miara gniewu, bo to, co jest postanowione, wypełni
się.
1 lub: niesłyszalne rzeczy
|
Antioch IV jest typem antychrysta (por. 2 Tes. 2:3-4;
Obj. 13:5-8).
Antioch IV czynił co chciał, ale jego moc też była
ograniczona, Rzymianie byli silniejsi.
Obraz pychy ludzkiej przeciwko Bogu.
Będzie się wynosił… à 2 Tes. 2:4
Jest to panowanie antychrysta w ostatnich czasach przed
końcem czasów (3 ½ roku).
|
(37) Ani o bogów swoich ojców nie będzie się troszczył, nie
będzie się troszczył o ulubieńca kobiet ani o żadnego boga, bo wyniesie się
ponad wszystkich.
|
Antioch IV widział siebie jako boga. Pogardzał i
lekceważył innych bogów; bogów jego ojców.
Ulubieniec kobiet = bóg Adonis lub Dionizos.
|
(38) Zamiast tego będzie czcił boga warowni; złotem,
srebrem, drogimi kamieniami i kosztownościami będzie czcił boga, którego nie
znali jego ojcowie.
|
Boga warowni – zaufał mocy
militarnej.
Złota, srebra itd. używał, aby potwierdzić moc armii.
|
(39) Do warownych grodów wprowadzi lud obcego boga; tych,
którzy go uznają, obsypie zaszczytami, nada im władzę nad wieloma i w nagrodę
obdziela ziemią.
|
Wielu interpretuje, że jest to Antychryst (większy od
Anriocha IV) (por. Dan. 9:26).
|
Antychryst
Następne
wersety są nieco problematyczne. Niektórzy uważają, że mówią też o Antiochu IV,
choć są mniej dokładne. Problemem jednak jest, że pewne szczegóły się nie
zgadzają, gdyż wcześniej wszystko było dokładnie opisane. Dlatego inni
twierdzą, że jest teraz mowa o Antychryście. Sam tekst jednak nie wskazuje na
to, że nagle nastąpi zmiana tematu.
|
|
(40) A w czasach ostatecznych zetrze się z nim król
południa. Lecz król północy uderzy na niego z wozami, jeźdźcami i z wielu
okrętami; wtargnie do krajów i zaleje je jak powódź.
|
Czasy ostateczne à koniec czasu/ okresu panowania zła (por. Dan. 8:17-19). Wskazuje już na
koniec czasów świata (patrz dalej Dan. 12:1-12).
Król północy – w całym rozdziale oznacza
jednego z królów Seleucydów. Inwazja Asyrii i Babilonii w Izraelu była też
atakami z północy.
Król północy = zło, wróg.
Niektórzy uważają: kraje arabskie z Iranem.
NB: tekst nadal jest nieco zagadkowy dopóki nie
jesteśmy pewni, co do spełnienia.
|
(41) Wtargnie i do prześlicznej ziemi, a wtedy padną
dziesiątki tysięcy; lecz rąk jego ujdą: Edom i Moab, i główna część Amonitów.
|
Rejon obecnej Jordanii i okolic.
|
(42) A gdy wyciągnie swoją rękę po kraje, nawet ziemia
egipska nie ocaleje.
|
Egipt cierpi mocno.
|
(43) Opanuje on skarby złota i srebra i wszystkie klejnoty
egipskie. Libijczycy i Kuszyci pójdą w jego orszaku.
|
Ataki na północną i wschodnią Afrykę
|
(44) Wtem przestraszą go wieści ze wschodu i północy,
dlatego wyruszy w wielkiej złości, aby wygubić i wytępić wielu.
|
|
(45) I rozbije wspaniałe swoje namioty między morzem i
prześliczną świętą górą. Wtedy dojdzie do swojego kresu i nikt mu nie pomoże.
|
Nie zgadza się, co do śmierci Antiocha IV- podczas
małej bitwy w Persji, a nie w Judei.
Prześliczna święta góra = góra Syjon.
Prawdopodobnie wskazuje na przyszłe spełnienie.
|