03 October 2014

Księga Daniela, rozdział 7



Druga część ks. Daniela (rozdz. 7-12) kontynuuje temat pierwszej części: Bóg rządzi i ma wszystko pod kontrolą. W tych rozdziałach znajdujemy się nagle w dziwnym świecie. Gdy w pierwszej części czytaliśmy opowieści o wybawieniu od śmierci z ognia lub od dzikich zwierząt, czytamy teraz o mitycznych potworach. Pierwsza część księgi opisała ludzi, którzy byli wrogami Boga, druga część księgi skupia się na wrogich siłach duchowych.
Druga część Księgi Daniela objawia, co nastąpi w przyszłości, ale w sposób zagadkowy i tajemniczy. Nie wszystko zostaje Danielowi do końca wyjaśnione (np. znaczenie rozkładu czasu).

Rozdział 7 jest wprowadzeniem do rozdz. 8-12. Wiele tematów tego rozdziału powróci i zostanie bardziej rozwiniętych w rozdziałach 8-12.
W każdym rozdziale drugiej części księgi pojawiają się następujące tematy, z których niektóre są bardziej podkreślone w poszczególnych rozdziałach.:
-     Okropność ludzkiego zła, szczególnie, jeśli jest skoncentrowane w państwach i wykonane przez rządy (rozdz. 7).
-     Ogłoszenie szczególnego czasu wybawienia (rozdz. 8).
-     Nawrócenie, prowadzące do zbawienia (rozdz. 9).
-     Objawienie, że za ludzkimi konfliktami stoi wojna kosmiczna - duchowa (rozdz. 10).
-     Przeciwników Boga na pewno spotka sąd Boży (rozdz. 11).
-     Lud Boży, obecnie cierpiący, z pewnością doświadczy nowego życia (rozdz. 12).

Druga część księgi Daniela jest napisana w inny sposób niż pierwsza, co oznacza, że należy ją inaczej czytać. Rozdz. 1-6 stanowi narracja opisująca wydarzenia mające teologiczne znaczenie. Rozdz. 7-12 stanowi tzw. literatura apokaliptyczna, która w sposób tajemniczy objawia prawdy teologiczne (patrz szersze omówienie w tekście „Literatura apokaliptyczna”).

Daniel 7 jest bardzo znanym rozdziałem, często cytowanym w Nowym Testamencie, ale jest zarazem niezwykle trudny do interpretowania. Mimo trudności w interpretacji, jasnym jest, że rozdział podkreśla, władzę i kontrolę Boga nad światem.
Celem jest pocieszenie wiernych. Wydaje się, że zło zwycięży, ale wierzący wie, że nie zło, lecz Bóg Wszechmogący zwycięży.


Struktura
                            7:1-2           Wstęp

Wizja:                  7:2b-15       Wizja 4 zwierząt
                                               7:2b-7       Wizja 4 zwierząt
                                               7:9-10       Wizja sali tronowej / sądowej
                                                7:11-12    Wizja rogów
                                                7:13-14    Pojawienie się kogoś podobnego do człowieka
                                               7:15          Reakcja Daniela: strach

Interpretacja:      7:16-18       Pierwsze wyjaśnienie
   7:19-20       Prośba o dalsze wyjaśnienie
                           7:21-27       Dalsze wyjaśnienie
                           7:28             Konkluzja


Treść rozdz. 7 jest związane z rozdz. 2. Oba rozdziały stanowią Bożą perspektywę historii od momentu zniszczenia Jerozolimy (przez Nebukadnesara) do ostatecznego odnowienia Izraela, kiedy Mesjasz Jezus przyjdzie.

Daniel miał wizje, opisaną w tym rozdziale, ok. 533 p.n.e. Wracamy więc do czasów rządów króla Babilonii Belsazara.


Niespokojnie morze (w. 2-3)

Daniel stoi w swojej wizji na brzegu niespokojnego morza. Morze (Morze Śródziemne) stanowiło dla Żydów i ogólnie w starożytności symbol i źródło zła.
Wiatry nad morzem wieją z czterech stron, co jest w rzeczywistości niemożliwym. Liczba cztery podkreśla w Biblii i w literaturze apokaliptycznej kompletność i uniwersalność. Cztery wiatry, cztery królestwa podkreślają całość stworzenia; to, co Daniel widzi dotyczy całego świata, to wizja, dotycząca wszystkiego.

Znajdujemy tu motywy z mitologii Bliskiego Wschodu, cały tekst przypomina starożytne teksty mityczne. Nie oznacza to, że mamy uznać te mity za prawdę, lecz tylko to, że Bóg w swoim objawieniu posługuje się jeżykiem i motywami znanymi ówczesnym ludziom. Biblia mówi słowami i obrazami znanymi i rozumianymi przez ludzi, ale jednocześnie też reaguje na ludzkie mity i pokazuje, że mity i inne religie są fałszywe. 

Wizja w rozdz. 7 przypomina najbardziej znaną babilońską opowieść o stworzeniu świata, Enuma elisz, Mit ten opowiada o praojcu Apsu i pramatce Tiamat. Tiamat jest morzem (takie jest też znaczenie jej imienia po akadyjsku), czyli też chaos.Tiamat jest matką następnego pokolenia bogów, między innymi Enlila i Ea, z których rodzi się z kolei bóg Marduk.
Mit Enuma elisz opowiada o tym, jak Marduk stał się najważniejszym bogiem. Apsu jest zdenerwowany z powodu innych bogów (jego dzieci), i chce ich zgładzić, na to Ea zabija Apsu i tnie go na kawałki. Tiamat się gniewa i mści się, walcząc z Mardukiem. Marduk jednak zwycięża, zabija Tiamat i z kawałków jej ciała tworzy niebo i ziemię.
Babilończycy wierzyli więc, że stworzenie świata było skutkiem walki między stworzycielem (Marduk) a morzem (Tiamat). Tiamat (morze) przynosi chaos, a Marduk przynosi porządek.
Kanaanici mieli podobny mit, w którym zamiast Marduka stworzycielem jest Baal a morzem Jam.
Z powodu tych mitów, które w różnych wariantach wśród różnych narodów egzystowały, ludzie w starożytności postrzegali morze, jako chaos i siłę chcącą zniszczyć stworzenie.

W opowieści o stworzeniu w Biblii znajdujemy podobny obraz: na początku był chaos (Ks. Rodzaju / I Mojż. 1:2; Ks. Wyjścia / II Mojż. 15:10; 14:2; Job 40-41), a Bóg stworzył wszystko. Jednak Biblijna opowieść stworzenia z pewnością nie jest mitem, lecz przeciwstawia się mitom pogańskim. Biblia uczy, że stworzenie świata nie jest skutkiem walki miedzy bogiem a morzem-chaosem, lecz jest suwerennym aktem wszechmogącego Boga. Pan Bóg jest wszechmogący i dlatego zwycięża nad wszelkimi siłami, też nad morskimi (por. Ps. 18:15; Job 7:12; Jer. 5:22; Nah. 1:4, Hab. 3:15).
Człowiek z czasów Daniela czytając lub słuchając wizji z rozdz. 7 mówiących o niespokojnym morzu, oczekuje, że nastąpią straszne rzeczy. Ten język i motyw używa Biblia, aby przekazać Boże Prawdy.

Z morza (z chaosu) wychodzą cztery straszne zwierzęta. Zwierzęta te są symbolami państw jak np. w herbach zwierzęta symbolizują państwa.
Oprócz drugiego zwierzęcia, pozostałe nie istnieją w tej formie w stworzeniu. Są symbolami sił, która skierowane są przeciwko Bogu i Jego stworzeniu. Te zwierzęta to mutanty przeciwstawiające się porządkowi w stworzeniu (jak np. ‘orki’ i inne stwory w Władcy Pierścienia Tolkiena).

Biblia objawia, że Pan Bóg stworzył wszystko. Wszystkie elementy są oddzielone od siebie i nie są mieszane. W Prawie Mojżeszowym czytamy, że nie wolno mieszać gatunków zwierząt (Ks. Powt. Prawo / V Mojż. 22:9-11). Podział, który Bóg dał w stworzeniu, ma zostać zachowany, bo jest to Boży porządek. Człowiekowi nie wolno zmieniać tego porządku, gdyż oznacza to bunt przeciwko Stwórcy. Dlatego mieszane zwierzęta były przez Żydów postrzegane jako demoniczne.
Istnieje pewne podobieństwo do mitycznych zwierząt w sztuce babilońskiej, które też stanowią połączenia różnych zwierząt.

Istnieje także podobieństwo czterech królestw z  rozdz. 2 do czterech zwierząt w rozdz. 7. Anioł objawia, że te zwierzęta oznaczają królestwa. Zwierzęta zostały zidentyfikowane jako Babilon, Medo-Persja, Grecja i Rzym, ale należy pamiętać, że znaczenie jest szersze. Królestwa przyjdą i znikną do momentu, kiedy Jezus Chrystus wróci.


Cztery zwierzęta (w. 4-8)

Pierwsze zwierzę (w. 4): Lew ze skrzydłami orła jest symbolem mocy i gwałtu. Zostaną mu wyrwane skrzydła, co oznacza ogromne poniżenie i utrata siły. Jest to doświadczenie Nebukadnesara, który stał się jak zwierzę (4:16,25,28-33)
Zostało mu dane ludzkie serce, co jest także doświadczeniem Nebukadnesara, kiedy wrócił do świata ludzi (4:33).
Lew i orzeł są silnymi, polującymi i dumnymi zwierzętami. Są często symbolami narodów figurując na wielu herbach państwowych.
Biblia opisuje króla Nebukadnesara i też Chaldejczykow jako orła (2 Królewski 25:1-11; Jer. 49:19; Ezechiela 17:1-5, 11-14) oraz jak lwa (Iz. 5:25-30; Jer. 4:6-7).
Wspaniałość i chwała Babilonu jest zawsze kojarzona z samym Nebukadnesarem (Dan. 2:37-38; 4:22; 5:18-19).

Drugie zwierzę (w. 5), podobne do niedźwiedzia
Istnieje wśród Biblistów dyskusja, czy to zwierzę reprezentuje Medię, czy królestwo Medyjsko -perskie. Jedno i drugie jest możliwe. Persja stała się wielka poprzez wchłonięcie Medii do swego imperium. Imperium Medyjskie jednak przestało istnieć jako niezależne imperium zanim imperium Babilońskie upadło i zostało pokonane przez Persów.   
Niedźwiedź jest tak groźnym zwierzeciem jak lew, ale nie jest tak szybki. Wolno poruszające się zwierzę, byłoby bardziej pasującym symbolem Medii niż Persji.
Po śmierci Nebukadnesara, królestwo Babilonu osłabło i Media planowała przejąć Babilonię, ale nie udało się. Dopiero po połączeniu się z Persją, wspólne imperium stało się wystarczająco silne, ale w tym połączeniu Persja była znacznie silniejsza i dominująca.

Ale może bardziej podkreślanym faktem jest, że zwierzę ma ogromny ‘apetyt’ i żre wszystko, co widzi, chce ciągle więcej i nigdy nie jest zadowolone, tak jak imperium Perskie, pochłaniające coraz więcej krajów i nigdy nie zadowolone.
Trzy żebra mogą oznaczać trzy ważne zwycięstwa Persów nad Medyjczykami lub też trzy kluczowe zdobycia Imperium Medyjsko - Perskiego pod panowaniem królów Cyrusa i Kambysesa;  mianowicie zdobycie Lidii (546 p.n.e.), Babilonu (539 p.n.e.) i Egiptu (525 p.n.e.).

Do końca nie mamy pewności, jak powinniśmy zinterpretować to zwierzę. Celem tekstu jednak nie jest przede wszystkim dokładna interpretacja historii, lecz podkreślenie, że Bóg rządzi. Królestwo Medyjsko-Perskie już dawno nie istnieje, ale ciągle powstają nowe państwa o podobnym charakterze.

Trzecie zwierzę (w. 6), podobne do pantery, miało cztery ptasie skrzydła, i cztery głowy.
Zwierzę to stanowi wielkim kontrast z niedźwiedziem: niedźwiedź jest wolny, pantera jest jednym z najszybszych zwierząt.
Typową cechą charakteru pantery jest jej szybkość. Skrzydła dodatkowo jeszcze podkreślają szybkość.
Cztery skrzydła nawiązują do czterech stron świata, czyli oznaczają cały świat, podkreślają  kompletność.
Zwierzę może symbolizować szybkie przemieszczanie się armii perskiej oraz czterech królów Persji (Dan. 11:1-2). Imperium Perskie miało potężną armię, która poprzez specjalnie budowane drogi szybko się przemieszczało. Imperium Perskie było największym imperium do tego momentu na świecie.
Zwierzę może też oznaczać Imperium Aleksandra Macedońskiego (Wielkiego, 356-323 p.n.e.), który w błyskawicznym tempie (w ciągu kilku lat) zdobył całe imperium Perskie obejmujące obszar od Grecji do Indii. Po jego śmierci panowało czterech tzw. Diadochów, którzy podzieli imperium między siebie.

Głowa symbolizuje władzę. Cztery głowy mogłyby oznaczać czterech królów perskich: Cyrusa, Kambysesa, Dariusza i Kserksesa. Ci królowie panowali w czasach wielkości i świetności Imperium Perskiego, po Kserksesie było jeszcze sześciu królów, ale był to okres powoli upadającego imperium.
Możliwym i być może bardziej prawdopodobnym jest, że cztery głowy symbolizują czterech ‘Diadochów’ rządzący po śmierci Aleksandra Macedończyka, co oznacza, że pantera symbolizuje Greckie imperium.

Czwarte zwierzę (w. 7) jest całkiem inne: nie wygląda już jak zwierzę, lecz raczej jak robot-potwór z filmów science fiction.
Zwierzę jest znacznie gorsze niż poprzednie zwierzęta, destrukcyjne, niszczące wszystko, stanowi skupienie wszelkiego zła.
Zależnie od interpretacji poprzednich zwierząt symbolizuje albo Imperium Greckie Aleksandra Macedończyka, albo Imperium Rzymskie.
Grecy w bardzo szybkim tempie zniszczyli i zdobyli prawie całe imperium Perskie. Imperium Rzymskie jednak nigdy w swoim istnieniu nie dosięgnęło do terenów Babilonu, Medii i Persji.
Trzecie zwierzę symbolizuje królestwo, który rządzi całą ziemią, ale czwarte zwierzę niszczy całe trzecie imperium.
Persowie rządzili ok. 200 lat, imperium greckie tylko 9 lat, i już po śmierci Aleksandra Macedończyka rozpadło się.

Prawdopodobnie zwierzę symbolizuje raczej Grecję niż Rzym.
Grecka armia była wyjątkowy szybka i niepokonana, co nie można powiedzieć o armii rzymskiej (por. 2:40; 7:7,19).
Czwarte imperium jest całkiem inne (7:23), jednak Rzymskie Imperium nie różniło się tak bardzo od greckiego. Kultura w Rzymskim Imperium była w wielkiej mierze hellenistyczna. Imperium Rzymskie zyskało swoją wielkość nie tak szybko, lecz bardziej stopniowo w okresie  od 241 p.n.e. do 117 n.e. kiedy osiągnęło największy obszar i potęgę.


Rogi (w. 8) stanowią symbol władzy i sądu.
Dziesięć rogów symbolizuje dziesięciu królów seleucydów (Syrii) od Seleukusa Nikatora do Antiocha IV Epifanusa (prawie wszyscy ci królowie zostaną opisani w rozdz. 11).
Greckie imperium zostało zniszczony zanim przyszedł Jezus (2:34-35; 7:11,13,14). Rzymskie imperium osiąga dopiero największe terytorium podczas rządów cesarza Trajana (53-117 n.e.), wiele lat po Chrystusie.

Wierni są widziani jako pokarm dla zwierząt. Jest to doświadczenie Żydów podczas rządów Antiocha IV Epfinausa (175-163 p.n.e.) a także chrześcijan za panowania rzymskich cesarzy jak Neron (37-68 n.e.) i Domicjan (51-96 n.e.). Jest to także rzeczywistością dla wielu chrześcijan dzisiaj. Dzisiaj prześladowane chrześcijanie w różnych krajach świata, jak np. w Korei Północnej, Iranie, Arabii Saudyjskiej i wielu innych, poznają czwarte zwierzę.

Rozdz. 7 jest odpowiednikiem rozdz. 2 (patrz: Schemat Daniel 2 i 7). Można zidentyfikować zwierzęta jako konkretne państwa, ale znaczenie jest głębsze: zwierzęta symbolizują królestwa świata przeciwne Bogu (Por. Ozeasza 13:7-8).
Zwierzę symbolizuje najprawdopodobniej Imperium Greckie, ale też wszelkie inne państwa o podobnym charakterze, które potem w historii istnieją. Zwierzę reprezentuje zło zbiorowe w kształcie państwa, ale wszelki grzech jakiekolwiek państwa pochodzi od indywidualnego grzechu. Każdy człowiek sam jest odpowiedzialny za swoje grzechy.
W raju był szalom, czyli pełny pokój i harmonia, brak chaosu i brak zła, ale człowiek zniszczył szalom, stworzony przez Boga.
Biblia naucza, że każdy człowiek jest przeciwnikiem Boga (Rz. 3:10-18), co znaczy, że tak naprawdę ‘bestia’ jest w środku każdego z nas.
Wizja w tym rozdziale pokazuje, co się dzieje, jeśli tysiące grzeszników połączy swe siły.

W Księdze Objawienia czytamy też o bestii pochodzącej z morza (Obj. 13). Ta bestia ma cechy lwa, niedźwiedzia i pantery, ma 10 rogów. Ta bestia mówi bluźnierstwa i rządzi przez 42 miesięcy (czas, czasów i pół czasu).


W Sali tronowej (w. 9-12)

Nagle następuje zmiana sytuacji, Daniel znajduje się na Sali tronowej Króla, która jest jednocześnie Salą sądową. Nie jest jasnym, czy Sala tronowa jest na ziemi czy w niebie.

Zło jest opisane w obrazach okropnych mutantów zwierzęcych, teraz opis dotyczy Boga, który jest dobry, jest ludzki. Postacie podobne do ludzi (Sędziwy i Syn Człowieczy) nie są ludźmi, lecz reprezentują boskie istoty.

Sędziwy reprezentuje Boga w roli Sędziego, który siedzi na tronie, który był jak płomienie ogniste. Ognisko wskazuje na sąd (por. np. Iz. 29:6; 34:9; Jer. 15:14; Joel 2:3; Hebr. 10:27; 2 Piotra 3:7-12) Bóg sądzi każdego człowieka. Grzech człowieka nie pozostaje bez konsekwencji. Także każde królestwo zostaje osądzone, co opisuje w szczególności prorok Izajasz (Ks. Izajasza, rozdz. 40-55).

W starożytności siwość symbolizowała mądrość, a białe szaty symbolizują sprawiedliwość i czystość i bezgrzeszność (por. Obj. 1:14; 7:14; 19:14, por. Iż. 1:18). W starożytności białe szaty były rzadkością, ponieważ było prawie niemożliwym aby wybielić ubranie tak, że było naprawdę białe.

Otworzona księga oznacza rejestr wszystkich uczynków człowieka (por. Obj. 20:12-15).
Sędzia sądzi, co oznacza, że wszelkie zło zostaje osądzone i potępione, zostaje mu odebrana władza i moc (w. 11-12). Zło może działać w granicach, które Bóg mu stawia, do pewnego okresu i czasu (w. 12).


Syn człowieczy (w. 13-15)

Ktoś podobny do człowieka przychodzi na obłokach do Sędziego (w. 13).
Obłok reprezentuje obecność Bożą (Ks. Wyjścia / II Mojż. 16:10; 19:9; 24:15; 34:5). Po poświęceniu przybytku zstąpił obłok (Ks. Wyjścia / II Mojż. 40:34-38) tak jak podczas poświęcenia świątyni (1 Krl. 8:10).Podczas przemienienia na górze obłok okrył Jezusa (Ew. Mat. 17:5). Kiedy Jezus wstąpił do nieba, obłok wziął Go (Dz. Ap. 1:9).

W Biblii tylko Bóg przychodzi na lub w obłokach, aby wykonać sąd (Psalm 18:10-13; 68:4; 97:2-4; 104:3-4; Iz. 19:1; Nah. 1:3). Także w innych religiach w starożytności tylko bogowie przychodzą na obłokach. Kanaanici nazwali Baala ‘Ten, który jedzie na obłokach’ (opisy z Ugaritu). Nie ma wątpliwości, że ten, podobny do Syna Człowieczego to Bóg.

Syn Człowieczy w tym momencie jeszcze nie jest zidentyfikowany, ale jasnym jest, że stanowi dobrą nowinę. On jest sprawiedliwy i reprezentuje prawdziwy Izrael, reprezentuje tych, którzy byli wierni w środku grzesznego świata.
Syn człowieczy jest sądzony przez Sędziego, i deklarowany sprawiedliwym. Tak jak Daniel w rozdz. 6, był wśród dzikich i groźnych zwierząt, został zadeklarowany sprawiedliwym, i został wywyższony, jest poza zasięgiem zwierząt. W tym Bóg został uwielbiony.

Syn człowieczy otrzyma królestwo o wiele większe niż ziemskie królestwa, jest to królestwo uniwersalne i wieczne (por. Psalm 2; Fil. 2:9-11).

Sam Pan Jezus identyfikuje siebie z Synem Człowieczym (Mk. 10:45). W Chrystusie rozpocznie się Królestwo Boże na ziemi (Mk. 1:15; Ef. 3:1-12).
Jezus definiował Syna Człowieczego jako Tego, który cierpi (Mat. 17:22-23) i jako tego, który przyjdzie w chwale aby sądzić (Mat. 24:30-31).
Punktem kulminacyjnym jest moment, kiedy Jezus stoi przed najwyższym kapłanem (Mk. 14:61-62). Jezus odpowiada kapłanowi, że jest Mesjaszem, ale wyraz Mesjasz był przez Żydów w I wieku n.e. rozumiany w sensie politycznym, podczas gdy termin Syn Człowieczy nie. Dlatego Jezus wyjaśnia, że jest Mesjaszem, ale nie w sensie politycznym, lecz w takim sensie jak Daniel pisze o Synu Człowieczym. W momencie, kiedy Jezus mówi, że jest Mesjaszem i Synem Człowieczym, najwyższy kapłan nie chce wiedzieć więcej, bo już jest jasnym dla niego, że Jezus twierdzi, że jest Bogiem i oskarża Go o bluźnierstwo.

Należy dokładnie czytać, tekst mówi, że Ten, podobny do Syna Człowieczego nie przychodzi od Boga, lecz przychodzi do Boga.
Przychodząc do Boga-Sędziego, zostaje deklarowany sprawiedliwym i otrzymuje wieczną władzę i chwałę; wszystkie ludy mu służą. Kiedy Jezus wstąpił do nieba, przyszedł do Boga Ojca na obłoku i został wywyższony (Dz. Ap. 1:9; 2:32-33; Heb. 1:3).
Jezus otrzymał od Boga Ojca:
- moc (Ef. 1:18-23; 1 Piotra 5:11)
- chwałę (1 Piotra 1:21; Łk. 24:24-27; Ef. 1:18-23; 3:21; 1 Tym. 3:16; Heb. 2:9-12)
- władzę (Dz. Ap. 2:30, 36; Ef. 1:22; Heb. 1:3, Kol. 1:13)
- to wszystko na wieczność (1 Piotra 5:11; Jd 25; Obj. 1:5,8; 2 Piotra 1:11)

Ciekawym jest, że Daniel nie identyfikuje Syna Człowieczego jako syna Dawida, czego można byłoby się spodziewać gdyby Księga Daniela powstała w czasach Machabejskich, jak wielu twierdzi. Daniel żył na dworze babilońskim w VI wiek p.n.e. i rozumiał, że królestwo Syna Człowieczego, czyli Królestwo Boże, jest czymś całkiem innym niż po prostu odnowieniem ziemskiego królestwa Izraela. Daniel jeszcze nie wiedział dokładnie, Kim będzie Syn Człowieczy; dalsze objawienia w Biblii wyjaśniają jednoznacznie, że jest to Jezus Chrystus.
Wizję o Synu Człowieczym uzupełnia to, co czytaliśmy w rozdz. 2 o kamieniu, który zniszczył posąg. Ten kamień był całkiem inny niż posąg, niż królestwa, i stanowił królestwo obejmujące cały świat. Ten kamień to Syn Człowieczy, Jezus Chrystus (por. Psalm 118:22; Iż. 8:14; 28:16).

Podsumowując: Dan. 7:1-14 mówi o dwóch sferach: o zwierzętach, reprezentujących zło, i o postaci podobnej do ludzi, reprezentującej dobro i Boga. Przyjście Syna Człowieczego jest Dobrą Nowiną, jest Ewangelią, gdyż Syn Człowieczy jest sprawiedliwy i na krzyżu zwyciężył nad wszelkim złem (por. Kol  2:14-15).


Boże zwycięstwo (w. 16-28)

Daniel był przerażony: widział najgorsze zło i widział Salę tronową Boga.
Nie wie, co ma myśleć, dlatego przychodzi anioł, aby mu wyjaśnić (w. 16).
Wersety 17-18 stanowią krótkie wstępne wyjaśnienie.
Nie do końca jasnym jest, kim są święci Najwyższego? W języku aramejskim są to anioły i tak też zostaje ten wyraz zinterpretowany w pismach Qumran.

Daniel chce więcej wiedzieć o czwartym, najstraszniejszym zwierzęciu. Czwarte zwierzę intensyfikuje zło poprzednich.
Jedenaście rogów oznacza potomstwo, z których jedenaste pokolenie jest najgorsze.
W starożytności róg byl symbolem mocy, statusu i dumy (por. 1 Sam. 2:1; Ps. 89:17,24; 112:9; Zach. 1:18-21; Obj. 12-13) albo też symbolem zła (Ps. 75:5). Róg jest też symbolem sądu. Rogi na zwierzętach stanowią skrajną dumę i zło, które przeciwstawia się Bogu.

Możliwe interpretacje:
Na podstawie jasnego znaczenia rozdz. 8, można stwierdzić, że czwarte zwierzę reprezentuje Grecję, 10 rogów to 10 królów po Aleksandrze Wielkim. Ostatni najstraszniejszy róg (8:9-12) to z pewnością Antioch IV Epifanus, który w straszny sposób prześladował lud Boży w II wieku p.n.e.
Problemem tej interpretacji jest fakt, że śmierć Antiocha IV Epifanusa nie została spowodowana przez nadejście królestwa Bożego.

Można też zidentyfikować czwarte zwierzę jako Imperium Rzymskie. Wtedy 10 rogów to 10 królestwi a 11-ty róg to antychryst z NT.
Pierwszych 10-ciu cesarzy Rzymu: Augustus Tiberius, Kaligula, Klaudius, Neron, Galba, Oton, Witelliusz, Vespazjian, Tyus. Jedenastym cesarzem był Domicjan, który był znacznie straszniejszy od swoich poprzedników i chciał bardziej niż inni być jak Bóg.
Problemem jednak zostaje, jak wyższej omówiono, że Imperium Rzymskie nigdy nie obejmowało Babilonii i Persji, więc nie obejmowało poprzednich królestw w pełni.


Należy pamiętać, że w literaturze apokaliptycznej liczby maja znaczenie symboliczne; liczba 4 wskazuje na uniwersalizm, coś, co dotyczy całego świata, a liczba 10 oznacza - dużo.
Cztery zwierzęta reprezentują cztery królestwa, ale w szerszym znaczeniu reprezentują ludzkość i wszystkie ludzkie królestwa w całości.


Zagadka czasu (w. 25) 

Werset 25 stanowi zagadkę. Bardzo trudno jest zrozumieć, co znaczą słowa: czas, dwóch czasów i pół czasu.
Słowa te zostawały często interpretowane jako 3 ½ roku: 1 + 2 + ½ = 3 ½, co jest połową 7.
Okres między zbezczeszczeniem świątyni przez Antiocha IV Epifanusa w dniu 15 Kislev 167 p.n.e. (Mach. 1:54) a ponownym poświęceniem świątyni w dniu 25 Kislev w 164 p.n.e. (Mach. 4:52) wynosi dokładnie 3 lata i 10 dni. Jest to okres najgorszych prześladowań wiernych Żydów przez Antiocha IV, które trwało nieco mniej niż 3 lata.
Problemem w tej interpretacji jest, że wyraz czas nie oznacza po aramejsku roku. Lepiej rozumieć to tak: Liczba siedem oznacza kompletność, pełność. Siedem czasów oznacza  wtedy wieczność. Trzy i pół czasów stanowi połowę od siedmiu czasów, czyli pół wieczności. Wydaje się, że straszności się nie skończą, że trwają ‘wieczność’, ale nagle i niespodziewanie zostają przerywane (dlatego 3 ½ a nie 7). Możemy wnioskować, że trzy i pół czasu z pewnością wskazuje na rządy Antiocha IV Epifanusa, co dalej zostaje opisane w rozdz. 8.
Psalmista woła często, Jak długo, Boże, wróg będzie urągał? (Ps. 74:10, por. Ps. 80:5). Wierzący doświadcza, że cierpienie i prześladowanie trwa i wydaje się, że nigdy się nie skończy, ale kończy się w Bożym czasie, gdyż On rządzi i sądzi.


Zakończenie (w. 26-27)  
Zakładając, że jedenasty róg symbolizuje Antiocha IV Epifanusa, spełnienie ma miejsce w poświęceniu świątyni na nowo w 167 p.n.e.. Ostateczne spełnienie jest w Jezusie Chrystusie, który zwyciężył nad wszelkim złem w stworzeniu i który ma królestwo wieczne.

W rozdz. 6 i 7 wierny jest zagrożony przez potworne zwierzę. Ktoś przychodzi, Sędzia sądzi i deklaruje go sprawiedliwym, a wierny zostaje wybawiony od zwierząt.