1 Słowo Pańskie skierowane do Micheasza z Moreszet
za czasów Jotama, Achaza i Ezechiasza, królów judzkich - to, co widział o
Samarii i Jeruzalem.
2 Słuchajcie, wszystkie narody,
wsłuchuj się, ziemio, i to, co ją napełnia!
Niech <Pan> Bóg przeciw wam będzie świadkiem,
Pan z pałacu swego świętego!
3 Bo oto Pan wychodzi ze swego przybytku, zstąpi i deptać będzie po wyniosłościach ziemi.
4 Stopnieją pod Nim góry, rozdzielą się doliny jak wosk przed ogniem, jak wody rozlane po stoku.
5 Wszystko to z powodu występku Jakuba i grzechów domu Judy.
Jaki występek Jakuba? Czy nie Samaria?
Co za grzech domu Judy? Czy nie Jeruzalem?
6 «Przeto uczynię Samarię rumowiskiem na polu, miejscem pod uprawę winnicy;
kamienie jej stoczę w dolinę i obnażę jej fundamenty.
7 Wszystkie jej bożki będą potłuczone cały jej dorobek w ogniu spalony.
Wszystkie jej posągi rozbiję w gruzy, bo z zapłaty nierządnicy są zgromadzone i w zapłatę nierządnicy się obrócą».
Niech <Pan> Bóg przeciw wam będzie świadkiem,
Pan z pałacu swego świętego!
3 Bo oto Pan wychodzi ze swego przybytku, zstąpi i deptać będzie po wyniosłościach ziemi.
4 Stopnieją pod Nim góry, rozdzielą się doliny jak wosk przed ogniem, jak wody rozlane po stoku.
5 Wszystko to z powodu występku Jakuba i grzechów domu Judy.
Jaki występek Jakuba? Czy nie Samaria?
Co za grzech domu Judy? Czy nie Jeruzalem?
6 «Przeto uczynię Samarię rumowiskiem na polu, miejscem pod uprawę winnicy;
kamienie jej stoczę w dolinę i obnażę jej fundamenty.
7 Wszystkie jej bożki będą potłuczone cały jej dorobek w ogniu spalony.
Wszystkie jej posągi rozbiję w gruzy, bo z zapłaty nierządnicy są zgromadzone i w zapłatę nierządnicy się obrócą».
Wyjaśnienie tekstu
w. 2
Tzw. Bibia Warszawska tłumaczy „święty przybytek”, ale użyty
tu hebrajski wyraz oznacza pałac.
w. 3
PAN Bóg zstąpi ze świętego pałacu. Jest to obraz wojny: Potężny
król wyrusza na wojnę ku zwycięstwu (por. Sędziów 5,4-5; Psalm 18,8-16;
Izajasza 26,21).
Często PAN Bóg zstępował, aby zniszczyć wrogów Izraela,
ale teraz przyjdzie, aby ukarać swój lud za grzechy.
Wzniesienia: centralną część Izraela stanowią regiony
górskie, militarnie najważniejszy teren: kto opanuje ten rejon, panuje nad
całym krajem.
Wszędzie na terenie Izraela znajdowały się na
wzniesieniach pogańskie ołtarze.
w. 4
Dopóki Bóg pozostaje w niebie, ludzie czują się
bezpiecznie i czują się silnymi. Ale kiedy wszechmocny Bóg zejdzie, nic nie
może oprzeć się jego sądowi.
Ludzie w czasach Micheasza wiedzieli jak potężna armia
Asyryjska maszeruje, zdobywa i niszczy wszystkie miasta i wsie po drodze. Bóg
jest potężniejszy niż armia asyryjska.
w. 5
To wszystko jest karą za złamanie przymierza przez
Izrael.
Występek – hebrajski wyraz oznacza złamanie
przymierza / Prawa.
Bóg wybrał Izrael jako swój ludu i zawarł z nimi przymierze,
a przymierze posiada warunki. Bóg obiecał wierność, ale wymagał też od Izraela
wierności, wyrażonej w przestrzeganiu Jego prawa. Izrael nie trzymał się tych warunków
i spotyka go kara.
Mimo faktu, że królestwo Izraela było podzielone na
królestwo północne i południowe, dla Micheasza jest to jeden lud Boży.
Dwie stolice, Samaria i Jeruzalem, reprezentują dwa
państwa, ale chodzi tu o całość Izraela.
5b należy tłumaczyć: jakie są wzniesienia (kultowe)
Judy? Czyż nie Jeruzalem?
Pogańskie wzniesienia kultowe były zazwyczaj na wyższych
punktach. Zawierały drewniane słupy symbolizujące Aszerę (żeńską boginię
płodności, por. 5,13) oraz jeden lub więcej kamienne filary, symbolizujące męskiego
boga płodności (por. 2 Królewska3,2). Znajdowały się tam też kamienne ołtarze.
W Samarii początkowo Izrael nie chciał służyć innemu Bogu,
pragnęli tylko widocznego Boga jak inne ludy (por. Ks. Wyjścia 32). Stawiano
byka, jako posąg Boga. Z czasem dołączono innych bogów. Najbardziej znanym był
Baal (nazwa oznacza: pan, właściciel) oraz Asztarte (bogini płodności)
w. 6
Samaria była potężnym miastem na górze, posiadającym bardzo
grube mury miejskie. Styl i konstrukcja murów i budowli należały od najlepszych
i najpiękniejszych na Bliskim Wschodzie. Dla ludzi wydawało się niemożliwym, że
może zostać kompletnie zniszczona.
Asyryjska armia zdobyła, zniszczyła doszczętnie miasto,
nawet zrzucając wszystkie kamienie z murów w dolinę. Dziś jeszcze można zobaczyć
pozostałości ruin.
Określenia użyte przez autora nie oznaczają trzęsienia
ziemi, lecz zniszczenie przez potężną armię.
miejscem pod uprawę winnicy – zniszczenie
jest tak ogromne, że góra wygląda, jakby nigdy nie było na niej miasta.
obnażę jej fundamenty – kojarzy się ze
wstydem obnażenia (por. Ezechiela 16,37; Ozeasza 2,12).
w. 7
Cały kult pogański zostaje zniszczony.
Zapłata nierządnicy wskazuje na prostytucję religijną, co
grało bardzo ważną rolę w pogańskich religiach. Ludzie myśleli, ze wszelkie życie
i energia powstaje przez seksualny kontakt bogów. Przez prostytucję rytualną
człowiek mógł dostąpić boskiego życia i siły.
Pieniądze, zdobyte przez prostytucję na cele kultu, w
końcu będą służyć kultowi asyryjskiemu, wszystko zostaje zrabowane przez
Asyryjczyków.
Ciekawym jest, że chodzi tu o kompletne zniszczenie jednego
z najważniejszych, najpiękniejszych i najpotężniejszych miast, ale Micheasz
wspomina tylko o zniszczeniu kultu. To jest właściwy cel Boga.
To czego Izrael nie zrobił, mianowicie zniszczenia kultu pogańskiego
(Ks. Powt. Prawa 7,25; 9,21), Bóg sam uczyni przez armię asyryjską.
Przygotowanie kazania
Stosunkowo rzadko głoszone są kazania z jednego z tak
zwanych małych proroków Starego Testamentu, ale zachęcam, aby podjąć się tego.
Księga Micheasza zawiera wiele bardzo ważnych przesłań, które są wciąż aktualne.
Poniżej prezentuję kilka tematów tekstu, które można
rozwinąć w kazaniu.
Bałwochwalstwo
Podstawowym grzechem, który sprowadza karę Bożą, jest
bałwochwalstwo.
Dzisiaj nie ma bogów, takich jak w starożytności, ale
bałwochwalstwo nadal istnieje. Bałwanem/idolem jest wszystko, co staje na
pierwszym miejscu w naszym życiu, wszystko w czym pokładamy zaufanie, co daje
nam poczucie bezpieczeństwa; wszystko, bez czego nie jesteśmy w stanie żyć.
Bałwan/idol jest czymś, co stoi miedzy nami a Bogiem.
Wiele rzeczy, które same w sobie są dobre, mogą stać się
bałwanem, jeśli staną się dla nas zbyt ważne.
Dzisiaj bałwochwalstwem mogą być np.: pieniądze, praca,
status społeczny, przesądy i zabobony, horoskopy, okultyzm, muzyka, piłka nożna
i sport w ogólności, hobby, nawyki, seks, kariera, rodzina, zdrowie.
Ale także pragnienie władzy, sukcesu, lub pieniędzy, a
nawet obrona pewnych doktryn mogą łatwo stać się bałwochwalstwem.
Jest to często proces. W Samarii nie chcieli od razu
innego Boga, chcieli tylko widocznego boga. Z czasem dołączyli innych bogów z
sąsiednich krajów, jako dodatkową gwarancję bezpieczeństwa. Nigdy nie wiadomo,
jak daleko może pójść niewinny - wydawałoby się z początku - proces…
Podobnie jest też dzisiaj. Chrześcijanie zazwyczaj nie
chcą świadomie pokładać zaufania w czymś innym, niż w Bogu, niemniej każdy
wierzący musi badać siebie, czy Bóg jest rzeczywiście na pierwszym miejscu.
Bóg jest wszechmocny i święty
Imię Micheasza oznacza: Kto jest jak PAN? (por. 7,18).
Wierzymy, że Bóg jest wszechmocny, suwerenny, święty. Ale
często też zapominamy co to znaczy. Przez Jezusa Chrystusa mamy dostęp do Boga
Ojca, ale On nadal jest święty i wszechmocny. Powinniśmy mieć pełen respekt dla
Niego.
Boga nie można z niczym porównywać. Nie można wyobrażać
Go sobie. Nasze wyobrażenia zawsze będą zbyt nikłe. Dlatego obrazy Boga są tak
straszne, bo pomniejszą wielkość Boga.
Jeżeli żyjemy w świadomości, że jesteśmy dziećmi
wszechmocnego i świętego Boga, następstwo nie może być inne, jak tylko takie, że
nasze życie ulegnie zmianie!
Sąd Boży
Ludzie współcześni niechętnie słuchają o sądzie i karze
Bożej. Wielu chrześcijan woli podkreślać te elementy charakteru Boga, które im
się podobają, np. że Bóg jest miłością. Chętnie zapominają o innych elementach,
które im się nie podobają, np. sąd i gniew Boży. Tak powstają bardzo
jednostronne obrazy Boga.
Podobnie było w czasie Starego Testamentu. Prorocy,
którzy głosili Słowo Boż, nie byli popularni, wielu nie chciało ich słuchać, a nawet
reagowano agresywnie na głoszenie.
Współcześni kaznodzieje nie powinni bać się głoszenia sądu
Bożego, gdyż jest to część Słowa Bożego.
Prorocy nigdy się nie cieszyli z powodu kary, raczej byli
z tego powodu w żałobie (por. 1,8). Taka też powinno być nasza postawa.
Ważnym też jest, że głoszeniu sądu Bożego zawsze
towarzyszy nawoływanie do nawrócenia się. Bóg jest łaskawy i pełen miłosierdzia,
chce, aby ludzie zostali zbawieni. Dlatego Bóg zstąpił z nieba i dał możliwość
nawrócenia się. A nawróconym, którzy pozostaną Mu wierni, Bóg obiecuje nową
przyszłość, odnowienie i wiecznie życie z Nim.
W Jezusie Chrystusie Bóg zstąpił z nieba na ziemię. Jezus
daje nowe życie, odnowienie, o którym Micheasz w dalszych rozdziałach także
mówi. Pamiętajmy jednak, że nadejście Jezusa nie anuluje sądu Bożego. Przez
Jezusa gniew Boży z powodu grzechu nie zanikł. Mamy zbawienie i nowe życie w
Jezusie dlatego tylko, że Jezus poniósł sąd i karę, On doświadczył gniewu i kary
Bożej z powodu naszych grzechów. Jeżeli wierzymy w Jezusa Chrystusa, kara nas
już nie dotyczy, lecz mamy w Nim wiecznie życie.