02 February 2013

Ksiega Micheasza 1,1-7



1 Słowo Pańskie skierowane do Micheasza z Moreszet za czasów Jotama, Achaza i Ezechiasza, królów judzkich - to, co widział o Samarii i Jeruzalem.
2 Słuchajcie, wszystkie narody, wsłuchuj się, ziemio, i to, co ją napełnia!
Niech <Pan> Bóg przeciw wam będzie świadkiem,
Pan z pałacu swego świętego!
3 Bo oto Pan wychodzi ze swego przybytku, zstąpi i deptać będzie po wyniosłościach ziemi.
4 Stopnieją pod Nim góry, rozdzielą się doliny jak wosk przed ogniem, jak wody rozlane po stoku.
5 Wszystko to z powodu występku Jakuba i grzechów domu Judy.
Jaki występek Jakuba? Czy nie Samaria?
Co za grzech domu Judy? Czy nie Jeruzalem?
6 «Przeto uczynię Samarię rumowiskiem na polu, miejscem pod uprawę winnicy;
kamienie jej stoczę w dolinę i obnażę jej fundamenty.
7 Wszystkie jej bożki będą potłuczone cały jej dorobek w ogniu spalony.
Wszystkie jej posągi rozbiję w gruzy, bo z zapłaty nierządnicy są zgromadzone i w zapłatę nierządnicy się obrócą».


Wyjaśnienie tekstu

w. 2
Tzw. Bibia Warszawska tłumaczy „święty przybytek”, ale użyty tu hebrajski wyraz oznacza pałac.

w. 3
PAN Bóg zstąpi ze świętego pałacu. Jest to obraz wojny: Potężny król wyrusza na wojnę ku zwycięstwu (por. Sędziów 5,4-5; Psalm 18,8-16; Izajasza 26,21).
Często PAN Bóg zstępował, aby zniszczyć wrogów Izraela, ale teraz przyjdzie, aby ukarać swój lud za grzechy.  
Wzniesienia: centralną część Izraela stanowią regiony górskie, militarnie najważniejszy teren: kto opanuje ten rejon, panuje nad całym krajem.
Wszędzie na terenie Izraela znajdowały się na wzniesieniach pogańskie ołtarze.

w. 4
Dopóki Bóg pozostaje w niebie, ludzie czują się bezpiecznie i czują się silnymi. Ale kiedy wszechmocny Bóg zejdzie, nic nie może oprzeć się jego sądowi.
Ludzie w czasach Micheasza wiedzieli jak potężna armia Asyryjska maszeruje, zdobywa i niszczy wszystkie miasta i wsie po drodze. Bóg jest potężniejszy niż armia asyryjska.  

w. 5
To wszystko jest karą za złamanie przymierza przez Izrael.
Występek – hebrajski wyraz oznacza złamanie przymierza / Prawa.
Bóg wybrał Izrael jako swój ludu i zawarł z nimi przymierze, a przymierze posiada warunki. Bóg obiecał wierność, ale wymagał też od Izraela wierności, wyrażonej w przestrzeganiu Jego prawa. Izrael nie trzymał się tych warunków  i spotyka go kara.
Mimo faktu, że królestwo Izraela było podzielone na królestwo północne i południowe, dla Micheasza jest to jeden lud Boży.
Dwie stolice, Samaria i Jeruzalem, reprezentują dwa państwa, ale chodzi tu o całość Izraela.

5b należy tłumaczyć: jakie są wzniesienia (kultowe) Judy? Czyż nie Jeruzalem?
Pogańskie wzniesienia kultowe były zazwyczaj na wyższych punktach. Zawierały drewniane słupy symbolizujące Aszerę (żeńską boginię płodności, por. 5,13) oraz jeden lub więcej kamienne filary, symbolizujące męskiego boga płodności (por. 2 Królewska3,2). Znajdowały się tam też kamienne ołtarze.  

W Samarii początkowo Izrael nie chciał służyć innemu Bogu, pragnęli tylko widocznego Boga jak inne ludy (por. Ks. Wyjścia 32). Stawiano byka, jako posąg Boga. Z czasem dołączono innych bogów. Najbardziej znanym był Baal (nazwa oznacza: pan, właściciel) oraz Asztarte (bogini płodności)

w. 6
Samaria była potężnym miastem na górze, posiadającym bardzo grube mury miejskie. Styl i konstrukcja murów i budowli należały od najlepszych i najpiękniejszych na Bliskim Wschodzie. Dla ludzi wydawało się niemożliwym, że może zostać kompletnie zniszczona.
Asyryjska armia zdobyła, zniszczyła doszczętnie miasto, nawet zrzucając wszystkie kamienie z murów w dolinę. Dziś jeszcze można zobaczyć pozostałości ruin.
Określenia użyte przez autora nie oznaczają trzęsienia ziemi, lecz zniszczenie przez potężną armię.
miejscem pod uprawę winnicy – zniszczenie jest tak ogromne, że góra wygląda, jakby nigdy nie było na niej miasta.
obnażę jej fundamenty – kojarzy się ze wstydem obnażenia (por. Ezechiela 16,37; Ozeasza 2,12).



w. 7
Cały kult pogański zostaje zniszczony.
Zapłata nierządnicy wskazuje na prostytucję religijną, co grało bardzo ważną rolę w pogańskich religiach. Ludzie myśleli, ze wszelkie życie i energia powstaje przez seksualny kontakt bogów. Przez prostytucję rytualną człowiek mógł dostąpić boskiego życia i siły.
Pieniądze, zdobyte przez prostytucję na cele kultu, w końcu będą służyć kultowi asyryjskiemu, wszystko zostaje zrabowane przez Asyryjczyków.
Ciekawym jest, że chodzi tu o kompletne zniszczenie jednego z najważniejszych, najpiękniejszych i najpotężniejszych miast, ale Micheasz wspomina tylko o zniszczeniu kultu. To jest właściwy cel Boga.
To czego Izrael nie zrobił, mianowicie zniszczenia kultu pogańskiego (Ks. Powt. Prawa 7,25; 9,21), Bóg sam uczyni przez armię asyryjską.

Przygotowanie kazania
Stosunkowo rzadko głoszone są kazania z jednego z tak zwanych małych proroków Starego Testamentu, ale zachęcam, aby podjąć się tego. Księga Micheasza zawiera wiele bardzo ważnych przesłań, które są wciąż aktualne.
Poniżej prezentuję kilka tematów tekstu, które można rozwinąć w kazaniu.

Bałwochwalstwo
Podstawowym grzechem, który sprowadza karę Bożą, jest bałwochwalstwo.
Dzisiaj nie ma bogów, takich jak w starożytności, ale bałwochwalstwo nadal istnieje. Bałwanem/idolem jest wszystko, co staje na pierwszym miejscu w naszym życiu, wszystko w czym pokładamy zaufanie, co daje nam poczucie bezpieczeństwa; wszystko, bez czego nie jesteśmy w stanie żyć. Bałwan/idol jest czymś, co stoi miedzy nami a Bogiem.
Wiele rzeczy, które same w sobie są dobre, mogą stać się bałwanem, jeśli staną się dla nas zbyt ważne.
Dzisiaj bałwochwalstwem mogą być np.: pieniądze, praca, status społeczny, przesądy i zabobony, horoskopy, okultyzm, muzyka, piłka nożna i sport w ogólności, hobby, nawyki, seks, kariera, rodzina, zdrowie.
Ale także pragnienie władzy, sukcesu, lub pieniędzy, a nawet obrona pewnych doktryn mogą łatwo stać się bałwochwalstwem.

Jest to często proces. W Samarii nie chcieli od razu innego Boga, chcieli tylko widocznego boga. Z czasem dołączyli innych bogów z sąsiednich krajów, jako dodatkową gwarancję bezpieczeństwa. Nigdy nie wiadomo, jak daleko może pójść niewinny - wydawałoby się z początku - proces…
Podobnie jest też dzisiaj. Chrześcijanie zazwyczaj nie chcą świadomie pokładać zaufania w czymś innym, niż w Bogu, niemniej każdy wierzący musi badać siebie, czy Bóg jest rzeczywiście na pierwszym miejscu.

Bóg jest wszechmocny i święty
Imię Micheasza oznacza: Kto jest jak PAN? (por. 7,18).
Wierzymy, że Bóg jest wszechmocny, suwerenny, święty. Ale często też zapominamy co to znaczy. Przez Jezusa Chrystusa mamy dostęp do Boga Ojca, ale On nadal jest święty i wszechmocny. Powinniśmy mieć pełen respekt dla Niego.
Boga nie można z niczym porównywać. Nie można wyobrażać Go sobie. Nasze wyobrażenia zawsze będą zbyt nikłe. Dlatego obrazy Boga są tak straszne, bo pomniejszą wielkość Boga.
Jeżeli żyjemy w świadomości, że jesteśmy dziećmi wszechmocnego i świętego Boga, następstwo nie może być inne, jak tylko takie, że nasze życie ulegnie zmianie!


Sąd Boży
Ludzie współcześni niechętnie słuchają o sądzie i karze Bożej. Wielu chrześcijan woli podkreślać te elementy charakteru Boga, które im się podobają, np. że Bóg jest miłością. Chętnie zapominają o innych elementach, które im się nie podobają, np. sąd i gniew Boży. Tak powstają bardzo jednostronne obrazy Boga.
Podobnie było w czasie Starego Testamentu. Prorocy, którzy głosili Słowo Boż, nie byli popularni, wielu nie chciało ich słuchać, a nawet reagowano agresywnie na głoszenie.
Współcześni kaznodzieje nie powinni bać się głoszenia sądu Bożego, gdyż jest to część Słowa Bożego.
Prorocy nigdy się nie cieszyli z powodu kary, raczej byli z tego powodu w żałobie (por. 1,8). Taka też powinno być nasza postawa.
Ważnym też jest, że głoszeniu sądu Bożego zawsze towarzyszy nawoływanie do nawrócenia się. Bóg jest łaskawy i pełen miłosierdzia, chce, aby ludzie zostali zbawieni. Dlatego Bóg zstąpił z nieba i dał możliwość nawrócenia się. A nawróconym, którzy pozostaną Mu wierni, Bóg obiecuje nową przyszłość, odnowienie i wiecznie życie z Nim.

W Jezusie Chrystusie Bóg zstąpił z nieba na ziemię. Jezus daje nowe życie, odnowienie, o którym Micheasz w dalszych rozdziałach także mówi. Pamiętajmy jednak, że nadejście Jezusa nie anuluje sądu Bożego. Przez Jezusa gniew Boży z powodu grzechu nie zanikł. Mamy zbawienie i nowe życie w Jezusie dlatego tylko, że Jezus poniósł sąd i karę, On doświadczył gniewu i kary Bożej z powodu naszych grzechów. Jeżeli wierzymy w Jezusa Chrystusa, kara nas już nie dotyczy, lecz mamy w Nim wiecznie życie.