Studium w serii: Ojcze nasz – część 3
Katechizm Heidelberski, Niedziela 47
Pytanie 122: Jak brzmi pierwsza prośba Modlitwy Pańskiej?
"Święć się imię Twoje", to znaczy: najpierw pozwól, abyśmy Cię naprawdę poznali. I też, abyśmy mogli Cię święcić, czcić i wielbić we wszystkich Twych dziełach, z których promienieje Twoja wszechmoc, mądrość, dobroć, sprawiedliwość, miłosierdzie i prawda.
Poza tym też: pokieruj życiem, myślami, słowami i czynami, tak, aby z
naszego powodu nigdy nie bluźniono Twojemu imieniu, lecz czczono je i
wielbiono.
Druga część modlitwy brzmi dla
nas być może nieco dziwnie. Dlaczego Bóg miałby święcić swoje Imię? Jego imię
przecież już jest święte. Aby to wyjaśnić musimy wrócić do Starego Testamentu.
Imię Boga
Imię jest ważne, ponieważ jeśli
znamy czyjeś imię, wiemy, z kim mamy do czynienia. W starożytności imię było
jeszcze bardziej ważne niż dzisiaj, gdyż stanowiło część tożsamości.
Możemy poznać Boga, ponieważ
objawił siebie w Biblii. To objawienie następowało stopniowo; w Starym
Testamencie uczymy się coraz więcej o Bogu, aż w końcu Bóg objawia się w pełni
w Jezusie Chrystusie, imię, które jest ponad wszelkie imię (Fil. 2:9).
Bóg objawił się Mojżeszowi w
płonącym krzaku (II Mj. 3:1-6). Mojżesz chciał podejść, aby zobaczyć, dlaczego
krzak nie spłonął. Wtedy usłyszał glos Boży, który powiedział mu, że ma zdjąć
sandały, gdyż miejsce to jest święte. Potem Bóg powołał Mojżesza by ten poszedł
do faraona, aby uzyskać od niego zgodę na wyprowadzenie ludu Izraela z Egiptu.
Mojżesz chciał wiedzieć, Kim
jest Bóg, który do niego przemówił (II Mj. 3:13). To, że jest On Bogiem ojców
Abrahama, Izaaka i Jakuba mu nie wystarczało, Mojżesz chciał znać Jego imię. Na
to Bóg objawił swoje imię w nieco tajemniczy sposób: Jestem, Który jestem (lub
też można tłumaczyć: Jestem, Który będę).
Bóg jest tym samym, który był
za czasów Abrahama, który będzie w Izraelu podczas wyjścia z Egiptu, Który jest,
Który zawsze był i Który zawsze będzie. To wyraz wiarygodności. Imię Boga jest dla
Izraela zapewnieniem (gwarancją), że można Mu zaufać: Bóg dotrzymuje swoich
obietnic i wyzwoli ich.
Imię, Jestem, Który jestem,
jest blisko związane z imieniem Pana, tzw. tetragram;
cztery litery będące zapisem imienia własnego Boga: JHWH. Dzisiaj nie wiemy, jak imię JHWH było wymawiane, gdyż dla Żydów imię to jest święte, i dlatego
nie wolno go wymawiać. Forma imienia JHWH po hebrajsku jest związana z
hebrajskim czasownikiem być.
W Starym Testamencie często
mówiono o imieniu Pana, co nie jest niczym innym niż po prostu: PAN. Zwyczaj
taki istniał też w innych kulturach na bliskim wschodzie. Jeżeli czytamy, że imię
Boga jest święte, znaczy to po prostu, że sam Bóg jest święty (np. Ps. 30,4;
97,12; 103,1; 11,9 itp.).
W kulturach starożytności
znajomość imienia oznaczało dostępność. Można było dotrzeć do kogoś, mieć
relację z kimś, tylko wówczas, jeśli znało się Jego imię. W różnych religiach
ludzie myśleli, że w momencie, kiedy znali imię jakiegoś boga, mogli nim
manipulować i ‘zmusić’ go do tego, co chcieli.
Na Bliskim Wschodzie uważano,
że imię bogów posiadało pewną moc. Z tego powodu moabicki król Balak prosił
Bileama, aby w magiczny sposób przeklął Izraela w imię Pana, Boga Izraela (IV
Mj. 22-24).
W momencie, kiedy znamy czyjeś
imię, ta osoba już nie jest anonimowa, lecz jest konkretną osobą, z którą można
mieć relację. Imię też jest związane z reputacją, co znaczy sposób, w jaki ktoś
jest znany w społeczeństwie. Jeżeli chcesz coś powiedzieć o kimś musisz znać
jego imię. To, że Bóg ma imię potwierdza też, że jest osobą, i że możemy Go
znać (Mt. 28:19).
W opowieści o budowie wieży
Babel czytamy:
Potem rzekli: Nuże, zbudujmy sobie miasto i wieżę,
której szczyt sięgałby aż do nieba,
i uczyńmy sobie imię, abyśmy nie rozproszyli się
po całej ziemi! (I Mj. 11:1-9)
Człowiek niewierzący nie chce
uznać Imienia Pana, lecz chce działać we własnym imieniu i chwalić siebie,
czyli swoje imię. To jest różnica między niewierzącym a wierzącym; niewierzący
chce chwalić siebie, a wierzący chce chwalić nie siebie, lecz Boga.
Jednak w swoim imieniu nie ma żadnej możliwości zbawienia; chwalenie swojego
imienia prowadzi tylko do grzechu i jego skutków. Zbawienie i ratunek jest
jedynie w Imieniu Boga:
Wszakże każdy, kto będzie wzywał imienia Pana,
będzie wybawiony; gdyż na górze Syjon i w Jeruzalem będzie wybawienie - jak
rzekł Pan - a wśród pozostałych przy życiu będą ci, których powoła Pan (Joel 3:5).
To także zostaje potwierdzone
w Nowym Testamencie:
I nie ma w nikim innym zbawienia; albowiem nie
ma żadnego innego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które
moglibyśmy być zbawieni (Dz. Ap. 4:12).
Konsekwencje świętości Bożej
To, że Bóg jest święty, ma
konsekwencje: ponieważ Bóg jest święty, ludzie musza być święci.
Gdyż ty jesteś świętym ludem Pana, Boga twego.
Ciebie wybrał Pan, Bóg twój, spośród wszystkich ludów na ziemi, abyś był jego
wyłączną własnością. (V Mj. 7:6; por. też 26:18).
Problemem jednak jest, że
człowiek nie jest święty, lecz grzeszny. Izrael ciągle schodził z drogi Pana, ciągle
zapominał, że Pan jest święty. Dlatego prorocy ciągle na nowo głosili, że ludzie
mają być święci, ponieważ Pan Bóg jest święty (Np. Ez. 20:8-9; 36:20-23; Iz. 48:11;
52:5-6).
Istnieje ogromna przepaść i kontrast
między grzesznymi ludźmi a świętym Bogiem. Oznacza to, że człowiek nie może tak
sobie przyjść do Boga. Kiedy Bóg powołał proroka Izajasza, ten doświadczył
świętości Bożej i natychmiast był świadomy faktu, że Bóg jest święty, a on sam
jest nieczysty (Iz. 6:1-8).
Jako chrześcijanie zapomnimy
często, co to znaczy, że Bóg jest święty. Jest dla nas tak normalnym, że możemy
zwracać się do Boga w modlitwie. Ale to nie jest normalne, to jest cud, który
stał się możliwy jedynie poprzez ofiarę Jezusa Chrystusa na krzyżu.
Izajasz wyznaje swoją
nieczystość a Bóg wysyła anioła, który go oczyszcza. Po oczyszczeniu, uświęceniu,
Izajasz jest gotów, aby pójść tam, gdzie Bóg go wyśle. Tak samo człowiek
wyznaje swoje grzechy, nawraca się, a wtedy Duch Święty zamieszkuje w nim i
działa. Duch Święty może mieszkać w wierzącym, ponieważ Chrystus zwyciężył.
Jeżeli modlimy się o święcenie
imienia Bożego, prosimy też o objawienie świętości Bożej. To oznacza też, że
tak jak Izajasz, jesteśmy skonfrontowani z naszą własną nieczystością i potrzebą
oczyszczenia, aby móc stanąć w obliczu świętego Boga. Oznacza to, że Bóg chce
nas oczyścić, uświęcić, i wysłać. Wtedy możemy mówić, jak Izajasz: tu
jestem, wyślij mnie. Innymi słowami, możemy tylko żyć ku chwale Bożej, żyć
dla Boga i żyć z Bogiem, jeśli Bóg uświęci nas. To jest to, co Duch Święty w
nas czyni.
Święcić Imię Boga
Modlitwa nie oznacza prośby,
aby Bóg był święty, ponieważ on już jest święty. Świętość jest podstawową cechą
Boga. Modlitwa prosi o to, żeby ludzi poznali i uznali, ze Bóg jest święty,
poprzez uwielbienie: bo gdy ujrzą wśród siebie dzieło
moich rąk, uświęcą moje imię i Świętego Jakubowego będą czcić, jako Świętego, i
będą się bać Boga Izraelskiego (Iz. 29:23).
Jeśli modlimy się o to, by Bóg
święcił swoje imię, oznacza to też, że my, ludzie, uświęcamy przez nasze uwielbienie
i życie imię Boga. Jest to prośba, aby Bóg tak działał, aby ludzie pełniej uznali,
że Bóg jest święty.
To, że Boże imię jest święte
oznacza też, że musimy traktować imię Boga z odpowiednim szacunkiem. Trzecie
przykazanie mówi wyraźnie:
Nie nadużywaj imienia Pana, Boga twojego, gdyż Pan
nie zostawi bez kary tego, który nadużywa imienia jego (II Mj. 20:7 / V Mj. 5:11).
To przykazanie jest zazwyczaj
rozumiane, jako zakaz bluźnierstwa i lekkomyślnego używania imienia Boga.
Znaczenie jest jednak szersze. Chodzi o nadużywanie Imienia Boga, jakim objawił
się swojemu ludowi: imię JHWH. Wielu ludzi używa imienia Boga lub imienia Jezusa,
jako przycinka, wykrzyknika, lub gorzej, jako przekleństwa. To brak szacunku
dla świętego Boga i przekroczenie przykazań Bożych.
Jeśli modlimy się święć się
imię twoje, modlimy się też o to, aby Bóg czynił nas coraz bardziej świętymi.
Prosimy Boga, aby działał w naszym życiu przez Ducha Świętego, abyśmy coraz
bardziej stawali się świętymi i coraz mniej grzeszyli.
Kiedy modlimy się, aby Boże
imię było święcone, chcemy, aby całe stworzenie chwaliło Boga i uznało, że On
jest Królem.
Dlatego też Bóg wielce go wywyższył i obdarzył go
imieniem, które jest ponad wszelkie imię, aby na imię Jezusa zginało się
wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią i aby wszelki język
wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca. (Fil. 2:9-11)
Bóg święci swoje imię przez
swoje czyny
Świętość Boża jest także związana z jego czynami. Bóg czyni dobrze ze
względu na swoje święte imię. Bóg dotrzymuje tego, co obiecał, dotrzymuje swojego
przymierza, też jeśli my nie dotrzymujemy go z naszej strony (por. I Mj. 32:9-14).
Bóg sam w jasny sposób powiedział przez proroka Ezechiela:
22 Dlatego tak powiedz domowi izraelskiemu: Tak mówi
Wszechmocny Pan: Ja działam nie ze względu na was, domu izraelski, lecz ze
względu na moje święte imię, które znieważyliście wśród ludów, do których
przybyliście. 23 Dlatego uświęcę wielkie moje imię,
znieważone wśród narodów, bo znieważyliście je wśród nich; i poznają ludy, że
Ja jestem Pan - mówi Wszechmocny Pan - gdy na ich oczach okażę się święty wśród
was.
24 I zabiorę was spośród narodów, i zgromadzę was
ze wszystkich ziem; i sprowadzę was do waszej ziemi, 25 i pokropię was czystą wodą, i
będziecie czyści od wszystkich waszych nieczystości i od wszystkich waszych
bałwanów oczyszczę was. 26 I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do
waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała serce kamienne, a dam wam serce
mięsiste.
27 Mojego ducha dam do waszego wnętrza i uczynię, że
będziecie postępować według moich przykazań, moich praw będziecie przestrzegać
i wykonywać je. 28 I będziecie mieszkać w ziemi, którą dałem
waszym ojcom; i będziecie moim ludem, a Ja będę waszym Bogiem 29 i wybawię was od wszystkich
waszych nieczystości, sprawię, że wzejdzie zboże i rozmnożę je, a nie dopuszczę
do was głodu. 30 Pomnożę owoce drzew i plony pól, abyście już nigdy
nie musieli znosić hańby klęski głodowej wśród narodów. (Ez. 36:22-28)
Izrael został wyprowadzony na
wygnanie, jako kara, ponieważ był nieposłuszny i nie żył według przykazań Bożych,
nie święcił imienia Boga. Izrael istniał po to, aby Boga chwalić. Bóg stworzył
cały kosmos ku swojej chwale i ku swojej chwale wyzwolił Izraela i zbawił ludzi
przez Jezusa Chrystusa. Jego ostatecznym celem jest otrzymanie chwały od
wszystkich narodów.
Powód działania zbawczego Boga
jest wyraźny: nie chodzi tu o sentyment wobec Izraela: nie
ze względu na was, domu izraelski, lecz ze względu na moje święte imię
(Ezechiela 36:22). Celem działania Boga jest święcenie Jego imienia, i aby Jego
imię było znane we wszystkich narodach.
Pan obiecuje, że zgromadzi
Izrael i przyprowadzi ich z powrotem do ziemi obiecanej. Wcześniej Ezechiel
mówił o zgromadzeniu i przyprowadzeniu Izraela, jako drugim wyjściu z Egiptu
(Ez. 20:1-38, szczególnie w. 33-38). Ostatecznym zgromadzeniem Izraela będzie
nowe wyjście z niewoli, tym razem wyzwolenie z wygnania babilońskiego. Tak jak
Izrael po wyjściu z Egiptu przeszedł przez Morze Czerwone (II Mj. 14), tak
przyszłemu odnowieniu towarzyszy oczyszczenie wodą (Ez. 36:25).
To nowe wyjście, to wybawienie
Izraela ma na celu święcenie imienia Boga. Ma to też konsekwencje dla Iudu. Bóg
nie wyzwoli Izraela z powodów pewnych sentymentów, lub dlatego, że był tak
posłuszny, lecz ze względu na swoje święte imię.
Konsekwencją tego jest, że Izrael
ma zostać oczyszczony, ma być narodem Bożym. Skoro Izrael jest własnością
świętego Boga, ma żyć święcie (V Mj. 7:6; por. 26:18).
Oprócz święcenia imienia Pana,
w Ezechiela 36 znajdujemy więcej elementów, które też znajdujemy w modlitwie Ojcze
Nasz: obfitość zboża i chleba (Ez. 36:29-30), przebaczenie grzechów (Ez. 36:33),
oraz wybawienie ze zła i bałwochwalstwa (Ez. 36:29). Z tego powodu niektórzy
bibliści twierdzą, że modlitwa Ojcze Nasz jest zbudowana na przykładzie
Ezechiela 36.
Odrodzenie Izraela, opisane w
Ks. Ezechiela 36 i 37 jest blisko związane z nadejściem Mesjasza (por. Ez. 37:19-26).
Tu trzy pojęcia są związane razem: odnowienie plemion Izraela, przyszły król
Dawidowy, oraz ustanowienie wiecznego przymierza.
Modląc się o święcenie imienia
Boga, modlimy się o nadejście nowego wyjścia z niewoli, o którym mówi Ezechiel.
Tak jak Bóg kiedyś wyzwolił swój lud z niewoli egipskiej i wyprowadził ich
przez pustynie do obiecanej ziemi, tak teraz wyzwoli Bóg lud i przyprowadzi do
swego królestwa (por. Ez. 20:33-38, por. też II Mj. 31:11-14).
Modlitwa o święcenie Imienia
Boga jest, więc prośbą o wykonanie dzieła zbawczego w czasach ostatecznych.
W tej części modlitwy,
wyrażamy zarówno nasze doświadczenie z Bogiem (jak Izajasz) oraz konsekwencje
(święte życie), jak też wyznajemy to, że Bóg działa w historii (Ezechiela).