Seria: Jak czytać Biblię?
Zanim przystąpimy
do badania, jak we właściwy sposób czytać i rozumieć Pismo Święte, dobrze jest
zastanawić się nad następujacymi zasadami.[1]
1.
Czytaj Pismo Święte
Wydaje się logicznym, że należy czytać księgę,
którą studiujesz. Jednak wielu chrześcijan mówi o Biblii, czyta książki o
Biblii, ale zapomina czytać jej samej. Poświęca większość czasu czytaniu innych
książek o Biblii, a już nie ma czasu na czytanie samej Biblii. Powinneś zacząć
od czytania samego Słowa Bożego. Nawet jeśli nie od razu rozumiesz, co czytasz,
czytaj dalej.
Biblia jest Słowem Bożym, dającym życie. Słowo
Boże samo siebie wyjaśnia, chociaż nie oznacza to, że od razu rozumiemy
wszystko. Często potrzebne jest więcej studiowania.
2.
Interpretacja Pisma Świętego jest możliwa
Interpretacja i rozumienie Biblii nie jest czymś
magicznym lub niemożliwym, ponieważ została napisana w normalnym codziennym
języku tego czasu. Bóg objawił się, abyśmy mogli Go poznać. To ma tylko sens,
jeśli Bóg objawia się w sposób dla nas zrozumiały.
Nauczyć się interpretowania Biblii nie oznacza, że
uczysz się kilku tajnych metod, aby dojść do znaczenia. Nie szukamy jakiegoś tajnego kodu w
tekście, którego inni nie widzieli. Czytamy Pismo Święte i uczymy się je rozumieć
we właściwy sposób.
3.
Źródła informacji w tekście
Każdy, kto stara się zrozumieć tekst, posiada
tylko cztery źródła informacji o tekście:
§ Znaczenie
pojedynczych wyrazów i zdań
Ważnym jest, aby dobrze zrozumieć znaczenie wyrazu
w tym miejscu. Wyraz może mieć więcej znaczeń, ale jest jasnym dla słuchacza
lub czytelnika, o jakie znaczenie chodzi, co autor chce komunikować. Gdyby tak
nie było, komunikacja stałaby się niemożliwa.
§ Miejsce twierdzenia
w kontekście
Każdy wyraz, zdanie, twierdzenie ma konkretne i
celowe miejsce w kontekście, jest związane z poprzednimi i następującymi
wyrazami i zdaniami. Ważnym jest, aby zrozumieć, w jaki sposób twierdzenie jest
związane z resztą tekstu.
§ Nauczanie
Biblii w całości
Dzisiaj powszechnym jest twierdzenie, że Biblia
jest produktem długiego procesu powstania w którym było zaangażowanych wielu
autorów, co oznacza, że może zaprzeczać sobie. Wierzymy jednak, że całe Pismo
Święte jest ostatecznie nieomylnym Słowem Bożym, które tworzy jedność i nie
zaprzecza sobie. Zrozumienie przesłania całej Biblii wymaga czasu, i możemy nieraz
mieć problemy z rozumieniem, mimo to, główne przesłanie Biblii jest wyraźne i
jednoznaczne.
§ Informacje
dotyczące tła historycznego i kulturowego
Dodatkowe informacje dotyczące tła historycznego i
kulturowego są często pomocne, ale raczej nie są konieczne do zrozumienia
tekstu. Dobrze jest posiadać wiarygodny podręcznik lub słownik, który daje te
informacje a także atlas biblijny. Jednak wiele publikacji (książki, internet) na
ten temat jest spekulacyjnych, niewiarygodnych i nie pomaga lub nawet prowadzi
w złym kierunku.
4.
Argumenty broniące interpretacji
Teksty Biblii zostają interpretowane i zastosowane
na różne sposoby. Dlatego ważnym jest, abyś miał dobre i jasne argumenty
broniące twojej interpretacji. Nie jest pomocnym, tylko powtarzanie opinii
innych, należy rozumieć argumenty dla swej opinii. Nie jest pomocnym twierdzić
„Moim zdaniem tekst znaczy…”, lecz raczej powinieneś podać argumenty, dlateczego
uważas, że takie jest znaczenie tekstu.
Należy argumentować, dlateczego rozumiesz tekst inaczej
niż inni. Argumenty mają przekonać do konkretnego stanowiska i udowodnić, że
dana interpretacja jest właściwa. Jest to szczególnie ważne przy trudnych
tekstach, o których powstało wiele kontrowersji.
5.
Tekst ma tylko jedno znaczenie
Każdy tekst ma normalnie tylko jedno znaczenie,
chociaż zastosowań może być więcej. Komunikacja ma tylko sens, jeśli jest jednoznaczna
i można rozumieć, jakie jest znaczenie. nie jest możliwym, że tekst może
jednocześnie oznaczać dwie przeciwne rzeczy. Nie jest możliwym, że np. Biblia
naucza jednocześnie predestynacji przed założeniem świata, oraz to, że człowiek
z wolnej woli może przyjąć Ewangelię. Są teksty, które mają podwójne znaczenie,
jak np. w sytuacji gry słów, ironii itp. Jednak wtedy dodatkowe znaczenie jest
częścią znaczenia (w innej części kursu omawiamy te teksty).
Każdy raz, kiedy apostołowie wyjaśniają tekst ze
Starego Testamentu, podkreślają, że tekst ma tylko jedno znaczenie (por. np. 1
Kor. 5:9; Gal. 3:16; Mat. 5:21).
Jest możliwym, że znaczenie tekstu jest złożone i
skomplikowane. Autor może używać różnych figur retorycznych, jak np. gry słów.
Jednak tekst ma tylko jedno znaczenie, które jest przesłaniem autora tekstu.
Tekst Pisma Świętego ma wiele możliwych zastosowań dla różnych ludzi i zborów w
różnych sytuacjach i czasach.
6.
Gatunek literacki
Biblia jest napisana w różnych gatunkach literackich,
jak np. narracja (opowieść), poezja, literatura mądrościowa, proroctwa, list,
lub literatura apokaliptyczna. Wszystko jest Słowem Bożym i naucza nas (2 Tym.
3:16). Dlatego ważnym jest, aby mieć świadomość, w jakim gatunku literackim
napisany jest dany tekst. Rozumienie gatunku literackiego pomaga nam w rozumieniu
tekstu we właściwy sposób. Prawda zostaje np. w inny sposób przekazana w poezji
niż w opowieści. Wizja prorocka w inny sposób przekazuje Prawdę niż list
apostoła.
Przypowieści są radami, nie są obietnicami, które zawsze
się spełniają. Np. Przyp. 10:4 nie oznacza, że leniwy nigdy nie bogaty.
Narracja opowiada to, co się działo. Nie jest tylko
neutralną relacją, przekazaniem faktów, każdy kto odpowiada coś, wybiera to, co
opowiada, a co nie, opowiada z pewnej perspektywy itd. Opowieść w Biblii nie
oznacza, że to, co zostało odpowiedziane jest dobre i godne naśladowania,
często Biblia opowiada o grzesznym zachowaniu człowieka i tego konsekwencjach. Biblia
nie uczy, że ofiara Jefty była dobry (Sę 11), tak samo jak Ew. Jana 2:10 nie
oznacza, że pijaństwo jest dobre.
Gatunki literackie w Biblii pokazują podobieństwa
do gatunków literackich w literaturze pozabiblijnej, ale należy mieć
świadomość, że też istnieją różnice.
W innym kursie wyjaśniamy w jaki sposób należy
interpretować poszczególne gatunki literackich.
Na następnej
lekcji kontynuujemy omawianie podstawowych zasad.
[1] Zasady te są
adaptowane z: Wayne Grudem, “Right and Wrong
Interpretation of the Bible: Some Suggestions for Pastors and Bible Teachers,”
Chapter 4 (pp. 54-75) w: Leland Ryken and Todd Wilson, eds., Preach the
Word. Essays on Expository Preaching. In Honor of H. Kent Hughes (Wheaton:
Crossway, 2007). Pełny tekst rozdziału można też znaleźć
tu: https://www.monergism.com/right-and-wrong-interpretation-bible-some-suggestions-pastors-and-bible-teachers.
Także skorzystano
z: Robert L. Plummer, 40 Questions About Interpreting the Bible, s.
95-107.
Pomocne podsumowanie punktów można znaleźć tu: Thabiti Anyabwile, „10
Tips from Grudem on Bible Interpretation,” (The Gospel Coalition, July 7, 2008):
https://www.thegospelcoalition.org/blogs/thabiti-anyabwile/10-tips-from-grudem-on-bible/.