Musimy mieć
świadomość, że nikt nie czyta jakiegokolwiek tekstu w sposób neutralny. Każdy
ma wstępne założenia, np. czy autor jest wiarygodny czy nie, czy tekst zawiera
tylko ciekawe informacje, czy jest autorytetem dla mnie, itd. Mówi się dużo o
neutralności, ale coś takiego jak neutralne podejśce do jakiegokolwiek tekstu
lub sprawy nie istnieje. Nikt nie jest neutralny, ani w czytaniu Biblii, ani w
jakiejkolwiek sytuacji w życiu.
Dlatego ważne
jest, aby mieć świadomość, jakie wstępne założenia mamy, czytając Biblię.
Wśród chrześcijan
można spotkać różne wstępne założenia.
Dość powszechną
jest obecnie na przykład opinia, że Biblia może się mylić, ponieważ jest księgą
ludzką, przez którą poznajemy Boga. Dla zwolenników takiego poglądu Biblia jest
księgą, w której ludzie piszą o Bogu, a nie Księgą, w której mówi sam Bóg.
Takie założenie
ma ogromne konsekwencje, ponieważ Biblia w tym przypadku nie może mieć Bożego autorytetu.
W takim razie nie można byłoby do końca Jej zaufać, gdyż może się mylić. Inną
konsekwencją jest to, że nie możemy mieć do końca pewności, czy możemy naprawdę
poznać Boga, skoro księga mówiąc o Nim może się mylić.
Inni uważają,
że Biblia jest podporządkowana autorytetowi Kościoła, który jest jedynym
autorytetem, który może wykładać Pismo Święte. Konsekwencją takiego twierdzenia
jest to, że nie Biblia, lecz Instytut Kościoła jest najwyższym autorytetem dla
wierzącego, co jest bardzo poważną herezją.
Jeszcze inni twierdzą,
że Biblia jest bardzo prosta, więc nie potrzeba teologów, ponieważ tak naprawdę
każdy może sam, bez pomocy ją zrozumieć. Teologia jest przez nich często
widziana, jako zagrożenie dla wiary. Zwolennicy takiej opinii są często zdania,
że Duch Święty pomoże zrozumieć Pismo, co też oznacza, że nie ma potrzeby
teologii. Niebezpieczeństwem jest, że interpretacja Biblii często staje się
bardzo subiektywna.
Można spotkać
się też z twierdzeniem, że nie wszystko w Biblii jest oryginalne, a dużą część
stanowią późniejsze dodatki lub są wynikiem zredagowania tekstu, niekoniecznie
zgodnym z intencją pierwotnych autorów. W ten sposób można dostosować
przesłanie Biblii do oczekiwań, aby Biblia głosiła politycznie poprawne treści,
gdyż wszystko, co nie pasuje można potraktować, jako dodatki lub zmiany tekstu.
Najwyraźniej jest to bardzo subiektywna decyzja, co do przesłania Biblii, ale
niestety jest to bardzo popularne w dzisiejszej teologii akademickiej.
To tylko kilka
przykładów założeń wstępnych. Skoro każdy przystepuje do czytania tekstu z
założeniami wstępnymi, podstawowym pytaniem jest, które są właściwe.
Poniżej
przedstawimy wstępne założenie, które uważamy za podstawowe, ponieważ samo Słowo
Boże prezentuje je, jako konieczną podstawę, aby czytać i rozumieć Biblię we
sposób właściwy, zgodny z intencją autora, Którym jest Bóg.
Można byłoby
zarzucić, że to założenie wstępne jest subiektywne, gdyż chcemy czytać Biblię
na podstawie założeń, które sam tekst Pisma prezentuje. To prawda, ale nie mamy
innego wyjścia. Każde założenie jest subiektywną decyzją czytelnika. Wierzymy
jednak, że Słowo Boże jest obiektywną i nieomylną Prawdą, dlatego możemy tylko
tam znaleźć obiektywne wskazówki i założenia do czytania Biblii. To sprawa
wiary. Niewierzący oczywiście nie będzie tego akceptował, ponieważ odrzuca
obiektywną Prawdę Bożą.
1.
Biblia jest Słowem Bożym
Nie czytamy Biblii tak, jak jakikolwiek inny starożytny
tekst, lecz jako jedyne Słowo Boże. To znaczy, że jest to Słowo, które pochodzi
od samego Boga, mówiącego do nas za pomocą ludzkich autorów. Innymi słowami,
Biblia jest natchniona przez Ducha Świętego:
16 Całe Pismo przez
Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy,
do wychowywania w sprawiedliwości, 17 aby człowiek Boży
był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany. (2 Tym. 3:16-17)
Oraz:
Albowiem proroctwo nie przychodziło nigdy
z woli ludzkiej, lecz wypowiadali je ludzie Boży, natchnieni Duchem Świętym. (2 Piotra 1:21).
Natchnienie przez Ducha Świętego oznacza, że mimo
wszystkich ludzkich autorów Biblii, ostatecznym jej autorem jest sam Bóg.
Biblia nie zawiera opinii o Bogu, które możemy przyjąć lub nie, lecz w niej sam
Bóg mówi do nas.
Nie oznacza to, że Bóg dosłownie dyktował słowa, które
autorzy mieli napisać. Autorzy pisali w swoim języku, stylu literackim itd.
Przez nich jednak mówił Pan w taki sposób, że to, co napisali jest nieomylnym
Słowem Bożym.
2.
Biblia jest najwyższym autorytetem
Konsekwencją tego jest, że Pismo Święte jest ostatecznym
i najwyższym autorytetem dla człowieka. Biblia ma autorytet nad wszystkimi moimi
uczuciami, myślami, umysłem, czynami, ale też nad tradycją, zwyczajami, księgami
wyznaniowymi i doktrynami. Ma także autorytet nad wszystkim, co czynimy w
Kościele lub w innych dziedzinach naszego życia osobistego i społecznego.
Wszystko, co myślimy, mówimy, czynimy, doświadczamy
lub tolerujemy musi być poddane Słowu Bożemu. Tak więc wszelkie doświadczenia
wiary i religijne powinny być podporządkowane Bogu i nie mogą być w jakikolwiek
sposób sprzeczne z Jego Słowem.
Pismo Święte jest także autorytetem nad tradycją
kościelną. Dlatego kościół musi zawsze wracać do Biblii i zawsze na nowo badać,
czy nauki i praktyki kościoła i zboru są zgodne z Biblią, a jeśli nie, zmienić
je, aby poddać Biblii.
3.
Słowo Boże jest nieomylnie
Każdy człowiek może się mylić, lub nawet świadomie
oszukać. Bóg nigdy się nie myli, nie kłamie i nie oszukuje. Skutkiem tego jest
to, że wszystko, co Bóg czyni i mówi jest nieomylne, więc Jego Słowo jest
nieomylne.
Nieomylność Biblii oznacza, że Pismo Święte w
oryginalnych manuskryptach nie potwierdza niczego, co jest sprzeczne z faktami.
Oznacza to, że Biblia zawsze mówi Prawdę dotyczącą wszystkiego, o czym mówi.
Implikuje to też, że Biblia jest spójna, co
oznacza, że stanowi jedność i nie zawiera żadnych sprzeczności. Słowo Boże nie
zawiera żadnych zaprzeczeń lub kłamstw, pomyłek, ponieważ Bóg nie kłamie i nie
zaprzecza samemu Sobie. Dlatego wszelkie sprzeczności są spowodowane przez nasze
niewłaściwe rozumienie tekstu (w innych częściach kursu i następnym kursie omawiamy
szerzej ten temat).
Skutkiem tego jest, że nie może istnieć sprzeczność
między tym, co Biblia mówi oraz tym, co znamy z innych źródeł jak np. nauki
ścisłe, archeologia, biologia, historia, inne dokumenty itd.
4.
Aby rozumieć Biblię koniecznym jest nowe
narodzenie
Aby móc rozumieć Biblię we właściwy sposób, koniecznym
jest, aby być na nowo narodzonym, czyli, być świadomie nawróconym
chrześcijaninem. W przeciwnym razie człowiek nie będzie naprawdę rozumiał
Biblii, jak Apostoł pisze:
3 A jeśli nawet
ewangelia nasza jest zasłonięta, zasłonięta jest dla tych, którzy giną, 4 w których bóg
świata tego zaślepił umysły niewierzących, aby im nie świeciło światło
ewangelii o chwale Chrystusa, który jest obrazem Boga. (2 Kor. 4:3-4)
Oraz w innym miejscu:
Ale człowiek zmysłowy nie przyjmuje tych
rzeczy, które są z Ducha Bożego, bo są dlań głupstwem, i nie może ich poznać,
gdyż należy je duchowo rozsądzać. (1
Kor. 2:14)
Bez Ducha Świętego nie możemy pojąć Pisma
Świętego, gdyż to, co tam czytamy jest głupstwem dla każdego niewierzącego (1
Kor. 1:18).
Niewierzący może wiele dowiedzieć się z Biblii a
nawet może sporo zrozumieć. Wiele osób czyta Biblię, nawet z ciekawością, co jednak nie
oznacza, że automatycznie się nawrócą. Mimo faktu, że Ewangelia jest jasna dla
grzesznika, nie zrozumie on prawdy Ewangelii, jeśli Duch Święty mu jej nie rozjaśni.
Duch Święty może nawrócić człowieka przez czytanie Biblii, co oznacza jego nowe
narodzenie. Wtedy zaczyna czytać Biblię inaczej, już nie jako ciekawą księgę,
lecz jako Słowo Boże.
Czytanie Biblii jest zarówno intelektualnym jak i
duchowym przedsięwzięciem. Tylko intelekt nie wystarczy, potrzebne jest
działanie i oświecenie Ducha Świętego, jak Apostoł Paweł pisze: Rozważ, co mówię, a Pan
da ci właściwe zrozumienie wszystkiego. (2 Tym. 2:7).
Każdy wierzący jest napełniony Duchem Świętym, co jest
ważne, gdyż, gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, wprowadzi was
we wszelką prawdę, bo nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy,
mówić będzie, i to, co ma przyjść, wam oznajmi (Jan 16:13)
5.
Różnorodność Biblii
Biblia stanowi jedność, w której Bóg przemawia
jednym głosem, jednocześnie należy mieć świadomość różnorodności Słowa Bożego.
Jest to spowodowane faktem, że Biblia została napisana w różnych językach
(hebrajski, aramejski, grecki), przez różnych ludzkich autorów, używających
różnych styli i gatunków literackich, piszących w różnych kulturach i czasach
historycznych.
Biblia zawiera różne gatunki literackie, takie
jak: narracja, poezja, literatura mądrościowa, różne rodzaje prawa, rodowód, historia,
proroctwo, ewangelia, biografia, przypowieści, podobieństwa, kazania, listy,
literatura apokaliptyczna. Gatunek literacki decyduje o tym, w jaki sposób
czytamy i rozumiemy dany tekst. Np. bajkę czytamy inaczej niż artykuł w gazecie
lub poezje Mickiewicza. Tak samo czytamy Prawo Mojżeszowe w inny sposób niż
Psalm lub List Apostoła.
Dlatego ważnym jest znać zasady czytania różnych
gatunków (omawiamy ten temat w innych kursach).
Musimy pozwolić, by każdy autor Biblii sam mówił. Niektórzy
widzą przeciwstawienie np. w tym co Apostoł Jakub i Apostoł Paweł piszą na
temat uczynków. Wydaje im się, że są niezgodni ze sobą. Jednak tak nie jest,
ale nie należy czytać Listu Jakuba tylko w świetle Listu Pawła, lecz w świetle
całej Biblii. Tylko wtedy możemy dojść do właściwego zrozumienia i tylko wtedy
odkryjemy, że Apostoł Paweł i Jakob są zgodni w nauce.
6.
Jedność Biblii
Mimo różnorodności Biblii, stanowi ona wyraźną jedność,
ponieważ Biblia ma jednego Autora, Którym jest sam Bóg. Mimo wielu tematów, o
których możemy czytać, Biblia ma jeden główny temat, którym jest Jezus
Chrystus, obiecany Mesjasz (por. Łuk. 24:27). Mimo wielu opisanych historii i
wydarzeń, Biblia stanowi także jedną historię, nie wiele różnych historii. To
historia zbawienia. Dlatego koniecznym jest, aby czytać każdą osobną historię i
tekst w Biblii w świetle tej jednej historii zbawienia, tylko wtedy jesteśmy w
stanie zrozumieć prawdziwe znaczenie każdego tekstu.
Biblia nie stanowi zbioru wypowiedzi o Bogu, lecz
wszystko, co Biblia zawiera jest Słowem Bożym. Tylko w ten sposób teologia
systematyczna staje się możliwa.