14 July 2013

Księga Rodzaju (1 Mojż.) 9,1-7



1 I pobłogosławił Bóg Noego i synów jego, i powiedział do nich: Rozradzajcie się i rozmnażajcie, i napełniajcie ziemię. 2 A bojaźń i lęk przed wami niech padnie na wszystkie zwierzęta ziemi i na wszelkie ptactwo niebios, na wszystko, co się rusza na ziemi i na wszystkie ryby morskie; wszystko to oddane jest w ręce wasze. 3 Wszystko, co się rusza i żyje, niech wam służy za pokarm; tak jak zielone jarzyny, daję wam wszystko. 4 Lecz nie będziecie jedli mięsa z duszą jego, to jest z krwią jego. 5 Będę też żądał krwi waszej, to jest dusz waszych. Będę jej żądał od każdego zwierzęcia. A od człowieka będę żądał duszy człowieka, za życie brata jego.
6 Kto przelewa krew człowieka,
tego krew przez człowieka będzie przelana,
bo na obraz Boży uczynił człowieka.
7 Wy zaś rozradzajcie się i rozmnażajcie!
Niech zaroi się od was ziemia i niech was będzie dużo na niej!



Życie człowieka jest w zasadzie dobre i należy je chronić, bo Bóg sam stworzył człowieka ku swojej chwale. To ogromny kontrast z mitami starożytności. W mezopotamskich mitach czytamy, że człowiek został stworzony jako niewolnik bogów. Czytamy dalej o przeludnieniu na ziemi, problemie który bogowie chcieli rozwiązać przez potop, a także poprzez niepłodność kobiet i wysoką śmiertelność wśród dzieci. Mity pogańskie okazują się okrutne i dalekie od objawienia jedynego prawdziwego Boga, którego znajdujemy w Biblii.
Bóg, Który objawia się w Biblii nie chce zabijać ludzi i Bóg nie widzi problemu w przeludnieniu na ziemi. Przeciwnie, Bóg chce, aby człowiek rozmnażał się i wypełnił całą Jego ziemię. Przez potop Bóg zniszczył stworzenie, ponieważ człowiek przez grzech je zniszczył (por. Ks. Rodzaju 6,12). Potop oznacza nowy początek, nową szansę dla stworzenia. Noe i jego rodzina znajdują się wychodząc z Arki w podobnej sytuacji jak Adam i Ewa w raju.
Pierwsze co czytamy po potopie, jest błogosławieństwo i obietnica Boga, że już nigdy nie będzie potopu.
Należy zatem fragment, który omawiamy, czytać w kontekście obietnicy Bożej, że już nigdy nie zniszczy ziemi (Ks. Rodzaju 8,20-22) oraz przymierza, które Bóg zawiera z całą ludzkością (Ks. Rodzaju 9,8-17).

Pierwszy i ostatni werset tego fragmentu mówią o nakazie rozmnażania się. Te wersety tworzą ramę wokół części środkowej. Mówią o błogosławieństwie, rozradzaniu i rozmnażaniu się w celu zapełnienia ziemi ludźmi. Podobnie jak Adam, Noe, a w nim cała ludzkość, otrzymuje zadanie, aby rozmnożyć się na całej ziemi.

Spożywanie mięsa
Tak jak w raju, mimo grzechu, człowiek nadal posiada władzę nad zwierzętami. Człowiek ma prawo zabijania zwierząt na potrzeby jedzenia, ale zwierzęta nie mają prawa, aby zabijać ludzi.
W raju człowiek mógł jeść wszelkie rośliny, owoce (Ks. Rodz. 1,29). Po upadku i po potopie, Bóg daje wszystko co żyje jako pokarm dla człowieka.
Zabierając zwierzęta do arki, Noe rozróżniał miedzy czystymi i nieczystymi (7,2), ale jeśli chodzi o jedzenie, Bóg teraz nie rozróżnia tego.
Potem Bóg daje Izraelowi bardzo dokładne przepisy dotyczące czystych zwierząt, które można jeść, a nieczystych, których jeść nie wolno. Te przepisy, jak wiele innych (jak np. zakaz mieszania dwóch rodzajów tkanin, mieszanie mleka i mięsa itd.) oznaczają odgraniczenie Izraela od pogan (Ks. Kapłańska 11; Ks. Powt. Prawa 14,3-21). Izrael jako święty naród, miał być inny niż poganie i oddzielony od nich.  
W Nowym Testamencie te przepisy już nie obowiązują (Ew. Marka 7,19; Dz. Apostolskie 10,9-16; 1 Tymoteusza 4,3). Choć zasada duchowa odróżnienia nadal istnieje, tylko w innej formie (2 Koryntian 6,14-18). Kościół Nowotestamentowy gromadzi ludzi pochodzących z każdego narodu. Jedzenie nie oznacza już granicy między świętym ludem Bożym a niewiernymi poganami.

Bóg pozwala człowiekowi jeść zwierzęta, pod jednym warunkiem: życie musi całkowicie wypłynąć z zwierzęcia, czyli, nie może być już krwi. Nie wolno jeść krwi. W Starym Testamencie krew jest jednoznaczna z życiem (por. Ks. Kapłańska 17,11). Zakaz jedzenia krwi oznacza respekt dla świętości życia. Każde życie jest w pewnym sensie święte, ponieważ sam Bóg jest jego Dawcą. Oznacza to też zakaz wyjmowania organów z żyjącego zwierzęcia – okrutna praktyka, którą mają niektóre ludy (np. wyciągają serce ze zwierzęcia od razu jedząc, sądząc, że daje to szczególną siłę).
Poza esencją siedzibą życia, krew ma jeszcze mocne znaczenie teologiczne, ponieważ przez wylanie krwi zostaje dokonane przebłaganie za grzechy, co umożliwia pojednanie z Bogiem. W kulcie ofiarnym jest to krew zwierząt a ostatecznie została wylana krew Chrystusa jako zapłata i zadośćuczynienie za nasze grzechy.
W Nowym Testamencie wszystkie te prawa zostały zawieszone. Jednak, aby nie obrażać Żydów, chrześcijanie nie jedli krwi (Dz. Apostolskie 15,19-21).
To, że człowiek może zabijać zwierzęta aby jeść nie oznacza więc pozwolenia na barbarzyństwo. Są nadal granice, człowiek powinien okazać respekt także dla życia zwierząt.

Obraz Boga
Człowiek został stworzony na obraz Boga (Ks. Rodz. 1,27) co jest naturalną podstawą godności człowieka. Tekst potwierdza, że mimo grzechu, człowiek nadal ‘zawiera’ obraz Boga. Dlatego człowiek jest unikalny i odróżniony od wszelkiego innego stworzenia. Człowiek jest ponad wszelkie zwierzęta lub inne stworzenia, ma unikalną pozycję w Bożym stworzeniu. Zabicie człowieka oznacza okradzenie go z jego godności i osobowości, okradzenie z życia, które sam Bóg Stworzyciel mu dał. Dlatego zabicie człowieka jest bardzo poważnym grzechem przeciwko Bogu.
Celem Boga w stworzeniu było, aby człowiek samowolnie poddał się Bogu, a zwierzęta poddały się człowiekowi (por. Izajasza 11,6-8). Ale zarówno człowiek jak i zwierzęta zgrzeszyły i już nie znają swojego miejsca w stworzeniu.
Dlatego potrzebne jest to, że zwierzęta są pełne lęku przed człowiekiem. Chroni to zarówno zwierzęta jak i ludzi, ponieważ gdyby tak nie było, zwierzęta stałyby się w grzesznym świecie zbyt dużym zagrożeniem dla człowieka i w tym dla nakazu Boga aby rozmnożyć się.

Kara śmierci
Jeśli życie zwierząt należy traktować z szacunkiem, to tym bardziej życie ludzkie. Można zabijać zwierzęta na potrzeby jedzenia, ale w żadnym przypadku nie można zabić człowieka.
Za zabicie zwierząt, także takie bez potrzeby, nie ma kary, ale za zabicie człowieka jest ostra kara.
Jeśli ktoś zabije człowieka, jest to przestępstwo przeciw zabitemu i jego rodzinie, ale przede wszystkim jest to przestępstwo przeciw samemu Bogu, ponieważ Bóg jest Dawcą życia, które morderca zabrał. Życie człowieka jest tak wartościowe dla Boga, że rekompensatą za zabicie może być tylko kara śmierci. To dotyczy zarówno ludzi jak i zwierząt.
Jeżeli zwierzę zabije człowieka, musi także zostać zabite jako kara (por. Ks. Wyjścia / 2 Mojż. 21,28-32).

Bóg nie daje możliwości ani pozwolenia na karę śmierci, lecz wymaga kary (por. Ks. Liczb 35,16-21; 35,22-28, por. też Ks. Powt. Prawa 21,7-9). Aż trzy razy czytamy w jednym wersecie (w. 5), że Bóg będzie żądał zapłaty za zabicie człowieka. Żądać oznacza wymagać rekompensaty.
Bóg chroni przy tym niewinnych. Dlatego nie można za łatwo wymierzać kary; muszą być przynajmniej dwaj lub trzej świadkowie (Ks. Powt. Prawa 19,15). Fałszywy świadek powinien zostać bardzo ostro ukarany (Ks. Powt. Prawa 19,16-21). To też potwierdza jak poważnie Bóg traktuje morderstwo.
Ale morderca, który prawdziwie się nawróci, powinien znaleźć łaskę (Ks. Przysłów 28,13; por. 2 Samuela 12,13-14; Psalm 51). Krew Jezusa zapłaciła za grzechy wiernych na zawsze (Hebrajczyków 7,23-28).

Władza
Bóg przekazuje człowiekowi zadanie wykonania kary śmierci (w. 6), ale ostatecznie nie jest to człowiek, lecz Bóg, który wymaga rekompensaty za zabójstwo. Dlatego zemsta poprzez zabicie mordercy nigdy nie może być sprawą prywatną między dwiema rodzinami, jak to w różnych krajach jest w zwyczaju. Życie jest święte, dlatego człowiek nie może prywatnie wymierzać sprawiedliwości, gdyż zabicie nie jest tylko grzechem przeciwko zabitemu i jego rodzinie, ale jest to przede wszystkim grzech przeciwko samemu Bogu Stworzycielowi. Dlatego Bóg wymaga rekompensaty. Bóg przekazał władzę nad stworzeniem człowiekowi, w tym też władzę wymiaru sprawiedliwości. Człowiek przy tym rządzi ziemią w imieniu Boga (por. Ks, Rodzaju 1,26), ale nie rządzi jako właściciel stworzenia, lecz jako namiestnik w imieniu Boga.
To oznacza w praktyce, że człowiek sam nie może się mścić zabijając mordercę, lecz jest to zadanie i odpowiedzialność władz (por. Rzymian 12,19; 13,1-5). Bóg się mści i daje władzom prawo ale i obowiązek wykonania kary.
Wszelkie inne przestępstwa można zrekompensować zapłaceniem pewnej sumy pieniędzy, ale życia człowieka nie można zrekompensować w ten sposób (Ks. Liczba 35,31).

Zakaz zabijania
Zakaz zabijania człowieka zostaje dalej w Prawie Mojżeszowym rozwinięty. Najpierw znajdujemy zakaz zabijania w Dziesięciu Przykazaniach (Szóste przykazanie, Ks. Wyjścia 20,13). To przykazanie zostaje szeroko zinterpretowane. Np. Mojżesz nakazuje budowanie poręczy na dachu, aby nikt nie spadł z dachu i nie stracił przez to życia. Nie wykonanie takiej poręczy oznacza dla Mojżesza przekroczenie szóstego przykazania (Ks. Powt. Prawa 22,8). Albo jeśli ktoś posiada niebezpiecznie zwierzę, jest winny w momencie kiedy jego zwierzę zabije kogoś (Ks. Wyjścia 22,28-32).
Dzisiaj oznacza to w praktyce np., ktoś przekracza szóste przykazanie, jeśli jeździ niesprawnym samochodem, które może spowodować wypadek, lub jeśli jeździ pod wpływem alkoholu.  

Nakaz życia
Po słowach o zabijaniu i karze śmierci, tekst wraca do tematu początkowego:
Wy zaś rozradzajcie się i rozmnażajcie! Niech zaroi się od was ziemia i niech was będzie dużo na niej!
Człowiekowi nie wolno zabić, też jeśli uważa, że istnieje problem przeludnienia, nie wolno zabijać nie narodzonych dzieci, tylko dlatego, bo są chore, z syndromem Downa, czy po prostu dlatego, że nie chcemy mieć dziecka, bo nie pasuje ono w naszym wygodnym życiu. Nie wolno zabijać starszych osób, które już nie chcą lub nie mogą żyć, które tylko ‘kosztują’ społeczeństwo (takie argumenty można już usłyszeć dziś od niektórych polityków …). Nie można narażać życia ludzkiego prowadząc wojny dla „wyższych celów”.
Nie, Bóg nie akceptuje żadnego zabójstwa, ponieważ życie jest święte, a człowiek jest stworzony na obraz Boga. Człowiek powinien żyć! Dlatego Bóg daje nakaz, aby żyć, aby się rozmnażać, aby wypełnić całą ziemię ludźmi. Ku Bożej chwale.