Studium z serii: Ojcze nasz – część 5
Katechizm Heidelberski
Pytanie 124: Jak brzmi trzecia prośba?
"Bądź wola Twoja jako w niebie tak i na ziemi", to znaczy: spraw,
abyśmy my, oraz cała ludzkość, wyrzekli się własnej woli i bez sprzeciwu byli
posłuszni Twojej, jedynie dobrej woli, aby w ten sposób każdy spełniał swe
obowiązki i powołanie tak chętnie i wiernie, jak czynią to aniołowie w niebie.
Ps. 143:10; Mt. 16:24; Łk. 22:42; Tyt. 2:12.
Wola Boża ma wiele aspektów - osobisty, społeczny,
ekonomiczny i polityczny.
Dlatego modlitwa o nastąpienie woli Bożej ma
implikacje:
§ Uznanie, że Bóg jest najwyższym Królem, Prawodawcą
i Sędzią.
§ Absolutne bezwarunkowe posłuszeństwo we wszystkich
sferach i aspektach życia prywatnego, społecznego, publicznego. Życie według
woli Bożej.
§ Zobowiązanie się do tego, by uczynić wszystko, aby
jak najlepiej poznać wolę Bożą, co oznacza regularne i gruntowne czytanie,
studiowanie Biblii.
Babiloński król Nebukadnesar doświadczył tego, że
na ziemi nie jego wola, lecz wola Boga się dzieje:
A po upływie dni ja, Nebukadnesar, podniosłem oczy ku
niebu; a gdy znowu rozum mi powrócił, wtedy błogosławiłem Najwyższego, a
Żyjącego wiecznie chwaliłem i wysławiałem, gdyż jego władza jest władzą
wieczną, a jego królestwo z pokolenia w pokolenie. A wszyscy mieszkańcy ziemi
uważani są za nic, według swojej woli postępuje z wojskiem niebieskim i z
mieszkańcami ziemi. Nie ma takiego, kto by powstrzymał jego rękę i powiedział
mu: Co czynisz? (Dan. 4:30-32; por.
Iz. 14:24-27; 46:10-11; por. też Iz. 45:1-5)
Potem perski król Cyrus, władca najpotężniejszego
imperium ówczesnego świata wykonuje dokładnie to, czego chce Bóg, mianowicie
pozwala Izraelowi wrócić do ziemi obiecanej (Izajasz 45:1-5).
Konsekwencje i skutki Woli Bożej:
Modlenie się o wolę Bożą oznacza pragnienie, by
wola Boża nastąpiła na ziemi. Oznacza to, że ja sam mam działać ku temu, aby
wola Boża była widoczna w moim życiu. Modląc się o wolę Bożą nigdy nie można pozostać
biernymi, lecz aktywnie dążyć do wykonywania woli Bożej.
Bóg objawił się w swoim Słowie i dał swoje Prawo,
które prezentuje Jego wolę dotyczącą życia człowieka. Pragnieniem wierzącego
jest życie według woli Bożej lub według Prawa Bożego (co jest w zasadzie tym
samym), co oznacza, że przy każdej decyzji myśli, co jest wolą Bożą. Właściwie
powinien myśleć w każdej minucie o woli Bożej, aby móc żyć odpowiednio.
Pewien profesor teologii zadał następujące zadanie
domowe swoim studentom: każdy z nich musiał przez jeden tydzień spróbować żyć we
wszystkich aspektach według Prawa Mojżeszowego, tak jak to robią żydzi. Po tygodniu
zapytał o ich doświadczenia. Studenci mówili, że największym odkryciem było to,
że, aby żyć w święty sposób, należałoby w każdej minucie i przy każdym czynie i
słowu myśleć o tym, co jest Bożą wolą. Odkryli, że nie są w stanie tego czynić,
ale też, że Boże Prawo obejmuje wszystkie aspekty życia.
Decydującym nie jest to, czego ja chcę, lecz co
chce Bóg, mój Stwórca. Dlatego, jako wierzący powinniśmy zawsze liczyć się z
tym, że Boża wola może być inna niż nasze ludzkie plany. Powinniśmy akceptować
Bożą wolę też w sytuacji, jeśli jej nie rozumiemy lub jeśli uważamy, że to
niedobre dla nas. Oznacza to, że możemy
planować w naszym życiu, ale w naszym planowaniu zawsze musimy się liczyć z
wolą Bożą. Chrześcijanin żyje w świadomości, że nie ma wszystkiego pod
kontrolą, że zawsze może coś się dziać, co pokrzyżuje jego plany. To jest to, o
czym mówi Apostoł Jakub:
13 A teraz wy, którzy mówicie: Dziś albo jutro pójdziemy do
tego lub owego miasta, zatrzymamy się tam przez jeden rok i będziemy handlowali
i ciągnęli zyski, 14 wy, którzy nie wiecie, co jutro będzie.
Bo czymże jest życie wasze? Parą jesteście, która ukazuje
się na krótko, a potem znika. 15 Zamiast tego, winniście mówić: Jeżeli Pan zechce,
będziemy żyli i zrobimy to lub owo. 16 Wy natomiast chełpicie się przechwałkami swoimi; wszelka
tego rodzaju chełpliwość jest zła (Jak. 4:13-16)
Misja Kościoła
Wolą Bożą jest, że Jego imię jest znane na całej
ziemi oraz, że wszystkie narody usłyszą Ewangelię Jezusa Chrystusa.
18 A Jezus przystąpiwszy, rzekł do nich te słowa: Dana
mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi. 19 Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody,
chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, 20 ucząc je przestrzegać wszystkiego, co wam przykazałem. A
oto Ja jestem z wami po wszystkie dni aż do skończenia świata (Mat. 16:18-20; por. Dz. Ap. 1:8).
Dzieje Apostolskie 16:16-40
Jezus jest Panem Wszechświata, dlatego
chrześcijanie konfrontują ludzi, rządzących, systemy ekonomiczne i polityczne z
wolą Bożą.
W Dziejach Apostolskich czytamy, jak Apostoł Paweł
głosi zbawienie człowieka przez Jezusa Chrystusa (Dz. Ap. 16:16-18). Skutkiem
jest, że Paweł zostaje aresztowany i siedzi w więzieni, ale Ewangelia nie daje
się uwięzić, nawet w tej sytuacji Paweł jeszcze śpiewa ku Bożej chwale (Dz. Ap.
16:19-34). Po uwolnieniu, Apostoł Paweł przypomina władzy o sprawiedliwości; Ewangelia
konfrontuje politykę (Dz. Ap. 16:35-40). Bezbożny człowiek jest zły, ale bezbożne
władze są o wiele gorsze, ponieważ oznacza to prześladowanie, niesprawiedliwość,
źle funkcjonującą ekonomię prowadzącą do zubożenia społeczenstwa. Paweł
konfrontuje władze z faktem, że działa niesprawiedliwie.
Głoszenie Ewangelii (czyli głoszenie woli Bożej) zawsze
oznacza konfrontację z własnymi grzechami. Konfrontowanie władzy duchowej,
politycznej i ekonomicznej zawsze oznacza konflikt, gdyż większość władz nie
chce słuchać i nie chce się poddać Panu.
Ma to kilka konsekwencji:
Głoszenie Ewangeli i odpowiednie życie może oznaczać
prześladowanie. Wierzący głoszą Ewangelię, nawet jeśli konsekwencją może być ich
śmierć. To doświadczenie przyjaciół Dawida, którzy stanęli przez królem i nie
wiedzieli w tym momencie, czy Bóg ich uratuje z rozpalonego pieca:
17 Jeżeli nasz Bóg, któremu służymy, może nas wyratować,
wyratuje nas z rozpalonego pieca ognistego i z twojej ręki, o królu. 18 A jeżeli nie, niech ci będzie wiadome, o królu, że
twojego boga nie czcimy i złotemu posągowi, który wzniosłeś, pokłonu nie oddamy
(Dan. 3:17-18)
Natomiast Jezus sam powiedział, że życie według
woli Bożej oznacza prześladowania:
Wtedy wydawać was będą na udrękę i zabijać was będą, i
wszystkie narody pałać będą nienawiścią do was dla imienia mego. I wówczas
wielu się zgorszy i nawzajem wydawać się będą, i nawzajem nienawidzić (Mat. 24:9).
Apostoł Paweł
także podkreśla to w wielu miejscach: Tak jest, wszyscy, którzy chcą żyć
pobożnie w Chrystusie Jezusie, prześladowanie znosić będą (2 Tym. 3:12; por. np. też. Mat. 24:9; Jn. 15:20; 16:33;
Heb. 11:36-38).
Niebo i ziemia
Wierzący żyją w nadziei, że kiedy Jezus powróci,
nastąpi nowe niebo i nowa ziemia. Wolą Bożą jest, aby połączyć niebo i ziemię i
wszystko, co istnieje w Jezusie Chrystusie (Efezjan 1:10; 3:1).
Wtedy nastąpi nowe stworzenie, w którym już nie
będzie grzechu, ani skutków grzechu a Bóg zamieszka wśród swoich dzieci, jak pisze
Apostoł Jan:
1 I widziałem nowe niebo i nową ziemię; albowiem pierwsze
niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. 2 I widziałem miasto święte, nowe Jeruzalem, zstępujące z
nieba od Boga, przygotowane jak przyozdobiona oblubienica dla męża swego. 3 I usłyszałem donośny głos z tronu mówiący: Oto przybytek Boga między ludźmi! I
będzie mieszkał z nimi, a oni będą ludem jego, a sam Bóg będzie z nimi. (Obj. 21:1-3; por. Iz. 65:17-25; 66:22).
Teraz jeszcze jest podział między niebem, sferą
gdzie mieszka święty Bóg i jego aniołowie, miejscem gdzie nie ma grzechu, a
ziemią, przesiąkniętą jeszcze grzechem. Ale w nowym stworzeniu już nie będzie
tego podziału, ani też nie będzie już świątyni jako miejsca gdzie święty Bóg
mieszka oddzielony od grzesznych ludzi. Wtedy Bóg będzie mieszkał wśród swoich
dzieci (Obj. 21:22).
Już teraz Bóg chce, abyśmy brali udział w Jego
Królestwie, ponieważ już teraz jesteśmy obywatelami Królestwa Bożego, jak podkreśla
to Paweł:
20 Nasza zaś ojczyzna jest w niebie, skąd też Zbawiciela
oczekujemy, Pana Jezusa Chrystusa, 21 który przemieni znikome ciało nasze w postać, podobną do
uwielbionego ciała swego, tą mocą, którą też wszystko poddać sobie może (Fil. 3:20-21).
Tłumaczenie tu nie
jest dokładne. Paweł używa tu przykładu kolonii rzymskiej. Sformułowanie nasza ojczyzna należy czytać: mamy obywatelstwo niebiańskie,
(lub: jesteśmy kolonią nieba), tj.
należymy do Królestwa niebios, jesteśmy obywatelami Boga, będąc pod Jego
władzą, co oznacza też posłuszeństwo, życie według Jego woli.
Paweł pisał do
mieszkańców miasta Filippi, bedącego kolonią Rzymu w Grecji. To znaczyło wg
rzymskiego prawa, że Filippia stanowiła jakby przedłużenie miasta Rzym, Filippia
jest traktowana jakby była Rzymem a nie Grecją. Więc wszystkie prawa Rzymu były
też prawami Filippi i wszystkie prawa i obowiązki obywateli Rzymu dotyczyły też
obywateli Filippi. Poza tym, Filippia, jako rzymska kolonia, miała propagować i
rozszerzać ideały Rzymu w Grecji. Obywatele Filippi mieszkali na ziemi
greckiej, ale nie byli z tej ziemi, lecz należeli do Rzymu.
W tym świetle
należy rozumieć słowa Pawła. Chrześcijanie są obywatelami Królestwa Bożego,
mają wszystkie obowiązki i prawa, ale żyją na tej ziemi jakby w kolonii.
Niebo należy
przede wszystkim rozumieć nie jako miejsce, lecz jako sferę rządzenia,
królowania Bożego (por. Jn. 18:36). Tak jak obywatele Filippi mieli być
posłuszni prawom i władzom rzymskim, a nie greckim, tak chrześcijanie podlegają
ostatecznie władzy Boga, a nie ziemskiej.
Nowe niebo i ziemia
W Piśmie Świętym znajdujemy wiele proroctw mówiących
o nowym niebie i nowej ziemi, które nastąpią po zakończeniu czasu i które
stanowią odnowienie całego stworzenia (np. Iz. 9:1-6; 11:1-11; 52:7-10;
65:17-25; 66:22; Jer. 23:5-6; Ez. 34:23-24). W tej nowej ziemi Królestwo Boże w
pełni się objawia, tam już nie będzie wrogów Boga, nie będzie grzechu, ponieważ
zło i szatan zostaną ostatecznie pokonani. Mesjasz, Król Dawida będzie rządził.
Oznacza to, że tam w pełni będzie wykonana wola Boża. Każdy wierzący będzie żył
w pełni według woli Bożej.
Te wszystkie proroctwa są opisem wykonania woli
Bożej. Obejmuje to zbawienie i całkowite wyzwolenie prawdziwego Izraela, ludu
Bożego, czyli: wszystkich wierzących w Jezusa Chrystusa. Prorok Izajasz często
podkreśla, że Pan wróci do Syjonu, co oznacza, że lud Boży będzie żył w
społeczności z Panem.
Modlenie się o wolę Bożą na ziemi i w niebie jest
ściśle związane z poprzednią prośbą o przyjście Królestwa Bożego: prosimy o to,
aby Bóg w końcu suwerennie rządził nad całym stworzeniem, nad wszystkim, co
żyje i nad moim życiem.
Praktyczne wnioski
Modląc się o wolę Bożą na ziemi i w niebie,
zobowiązujemy się i wyrażamy:
Ø Pragnienie pokonania zła i grzechu, nadejścia sądu
ostatecznego i Królestwa Bożego.
Ø Wyznanie pragnienia posłuszeństwa Bogu we
wszystkich aspektach życia i
Ø Celem jest życie według Bożej woli.
Ø Zobowiązanie się do głębokiego i regularnego
studiowania Pisma Świętego, w celu coraz lepszego poznania woli Bożej, by móc
odpowiednio żyć.
Ø Wyznanie wiary w Jezusa Chrystusa, który w sposób
doskonały spełnił wolę Bożą, aby wierzący mogli żyć przez wiarę.