24 September 2018

Czy nigdy nie można kłamać?


Zakaz mówienia c dotyczy sytuacji w relacjach z innymi. Przykazanie mówi, że nie możemy mówić fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu. Nie każde twierdzenie, które jest nieprawdą jest kłamstwem. Na przykład pomyłka nie jest kłamstwem, ani też nie jest nim bajka, opisująca wydarzenie, które nigdy nie miało miejsca. Także podczas gry możemy udawać coś, czego właściwie nie chcemy zrobić, aby zdezorientować przeciwnika. W żartach lub w celach pedagogicznych możemy mówić coś, czego nie zamierzamy. Przy tym należy jednak uważać, gdzie są granice.

Udawanie mające na celu to, by inni myśleli, że chcesz coś innego zrobić, niż naprawdę zamierzasz może być kłamstwem, ale Biblia nie zawsze to potępia. Sam Jezus, rozmawiając z uczniami z Emaus, udawał, że chciał iść dalej, aby skłonić ich do zaproszenia go przez nich do domu (Łk. 24:28). 

Nasuwa się pytanie, co w takim razie stanowi kłamstwo. Kłamstwo można zdefiniować, jako słowa lub czyny, które mają na celu oszukanie bliźniego, aby go w jakiś sposób zranić lub skrzywdzić.
Przykazanie podkreśla, że chodzi o sytuacje dotyczące bliźniego. Ale kto jest moim bliźnim? Dokładne badanie Pisma Świętego uczy, że nie każdy człowiek znajdujący się w pobliżu jest moim bliźnim. W przypowieści o Samarytaninie Jezus wyjaśnia, kto jest bliźnim; nie jest nim każdy, kto jest blisko mnie, gdyż mogą to być złodzieje i wrogowie, lecz jest to ten, kto jest blisko mnie i jest w potrzebie. Mamy kochać naszych wrogów, ale to nie oznacza być zawsze miłymi dla nich. Wrogowie ludu Bożego są jednocześnie wrogami samego Boga i sąd Boży jest nad nimi. Nie musimy wspierać wrogów w ich złych czynach poprzez mówienie im prawdy.

W Biblii czytamy o wiernych, którzy oszukują wrogów i za to nie zostają krytykowani lub potępieni (por. np. II Mj. / Wj. 1,15-21; Joz. 2,4-6; Sę 4,18-21; 1 Sam. 20,6; 21,13; 2 Krl 6,14-20). W tych i innych sytuacjach opisanych w Biblii czytamy o oszustwie, które wyraźnie ma na celu skrzywdzenie wrogów, ale są traktowane, jako dobre czyny.
Mimo tego, są chrześcijanie, którzy uważają, ze nigdy nie można kłamać, także wobec wroga. Należy przy tym pamiętać, że nie mówienie całej prawdy w celu oszukania słuchacza jest tak samo kłamstwem, jak mówienie czegoś, co jest nieprawdą i tak samo milczenie w pewnych sytuacjach może oznaczać kłamstwo (np. jeśli ktoś nie przyznaje się do winy). 
Jeśli myślimy o kłamstwie, czy mamy mówić prawdę, czy półprawdy, czy milczeć, należy uwzględnić relację i kontekst, tak jak Pismo Święte nam to pokazuje.
Pan sam powiedział Samuelowi, że ma oszukać Saula, aby się nie dowiedział, że namaści Dawida na króla (1 Sam. 16,1-5).
Niektórzy twierdzą, że nie wolno oszukiwać innych słowami, ale możemy czynami. Jednak taki podział jest sztuczny i bez podstaw. Sama Biblia pokazuje, że wierzący może stosować taktykę, stanowiącą taki rodzaj oszustwa, jaki Jozue stosował przy ataku na miasto Ai (Joz. 8,3-8). W Biblii nawet czytamy, że sam Pan Bóg oszukuje wrogów (1 Krl. 22,19-23; 2 Tes. 2,11).

Tak samo, jak VI przykazanie nie oznacza, że nigdy nie można zabrać człowiekowi życia, gdyż Bóg też nakazuje karę śmierci, tak samo IX przykazanie nie oznacza, że nie ma sytuacji, w którym nie można kłamać. IX przykazanie zakazuje okłamywania bliźnich, ale Słowo Boże pokazuje, że nasi wrogowie nie są naszymi bliźnimi. Nie możemy im wszystkiego czynić, co byśmy chcieli, gdyż mamy miłować wrogów, ale nie oznacza to, że musimy zawsze im mówić prawdę. Szczególne znaczenie ma to w momentach, w których wrogowie stają się bezpośrednim zagrożeniem dla nas lub naszych bliźnich. Wtedy nie mamy obowiązku mówić im prawdy.
Znane są sytuacje z Drugiej Wojny Światowej, w których odważni ludzie wszędzie w Europie chronili Żydów i innych, ukrywających się przed nazistami. W momencie gdy przyszli hitlerowcy i pytali, gdzie są ukryci powinni kłamać. Nie wolno mówić wrogom gdzie się schowali, gdyż powiedzieć prawdę w tej sytuacji oznacza współodpowiedzialność za śmierć ukrytych Żydów. W takiej sytuacji mamy postępować jak Rahab, która ukryła szpiegów izraelskich przed sługami króla Jerycha (Joz. 2,4-6). Pismo Święte określa to nawet, jako czyn wiary Rahab (Heb. 11,31).
Należy też pamiętać, że samo ukrywanie już oznacza mówienie nieprawdy wobec wrogów.