Czy chrześcijanin
może przysięgać?
Niektórzy chrześcijanie,
na podstawie Pisma Świętego twierdzą, że ogólnie Biblia zakazuje przysięgi. Dla
przykładu, anabaptyści w XVI i XVII wieku, kwakrzy lub też niektórzy współcześni
protestanci i katolicy.
Faktem jednak
jest, że istnieją sytuacje, w których wymagane jest od nas, abyśmy przysięgali,
np. w sądzie, lub jeśli wykonujemy pewne zawody (lekarz, prawnik,
polityk).
Rzeczywiście
wygląda na to, że Jezus zakazuje przysięgania, jak czytamy w Ewangelii:
33 Słyszeliście także,
że powiedziano przodkom: Nie będziesz fałszywie przysięgał, ale dotrzymasz Panu
przysiąg swoich. 34 A Ja wam powiadam, abyście w ogóle nie
przysięgali ani na niebo, gdyż jest tronem Boga, 35 ani na ziemię, gdyż
jest podnóżkiem stóp jego, ani na Jerozolimę, gdyż jest miastem wielkiego
króla; 36 ani na głowę swoją nie będziesz
przysięgał, gdyż nie możesz uczynić nawet jednego włosa białym lub czarnym. 37 Niechaj więc mowa
wasza będzie: Tak - tak, nie - nie, bo co ponadto jest, to jest od złego (Ew. wg Mateusza
5,33-37).
Także w Liścia
Jakuba czytamy:
A przede wszystkim, bracia moi, nie
przysięgajcie ani na niebo, ani na ziemię, ani nie składajcie żadnej innej
przysięgi; ale niech wasze "tak" będzie "tak", a wasze
"nie" niech będzie "nie", abyście nie byli pociągnięci pod
sąd (List Jakuba 5,12).
Jak należy
zatem rozumieć i zastosować te słowa?
Jezus nie
zakazuje ogólnie przysięgi, ale ostrzega uczniów, aby nie podejmować się czegoś,
czego Prawo Boże nie wymaga. Prawo Boże pozwalało na dobrowolne przysięgi w
pewnych sytuacjach (patrz np. Ks. Kapłańska / III Mojżeszowa 5,4; Ks. Liczb /
IV Mojżeszowa 30,3-15). Są też sytuacje, w których Prawo Boże wymagało
przysięgi, np. rozstrzyganie spraw w sądzie (Ks. Wyjścia / II Mojżeszowa 22,11;
por. Ks. Liczb / IV Mojżeszowa 5,19-22).
Sam Pan Bóg
daje przykład, że można przysięgać, gdyż sam też przysięga:
9 Bo tak jest u mnie,
jak w czasach Noego: Jak przysiągłem, że wody z czasów Noego nie zaleją ziemi,
tak przysięgam, że już nie będę się gniewał na ciebie i nie będę ci robił
zarzutów. 10 A choćby się góry poruszyły i pagórki się
zachwiały, jednak moja łaska nie opuści cię, a przymierze mojego pokoju się nie
zachwieje, mówi Pan, który się nad tobą lituje.
Przysięga więc
nie jest zawsze grzechem, czasami jest dobra, ale nigdy nie można jej lekko i
nieodpowiedzialnie traktować.
Pan Jezus tylko
potwierdza, co samo Prawo Boże mówi:
22 Jeżeli złożysz
Panu, Bogu twemu, ślub, to nie ociągaj się z jego spełnieniem, gdyż Pan, Bóg
twój, upomni się oń u ciebie i miałbyś grzech na sobie. 23 Jeżeli zaś nie
złożysz ślubu, to nie będziesz miał grzechu na sobie. 24 Co wyszło z twoich
ust, tego dotrzymaj i postąp tak, jak ślubowałeś Panu, Bogu twemu, dobrowolnie,
jak powiedziałeś swoimi ustami (Ks. Powt. Prawa / V Mojżeszowa
23,22-24).
Jezus akcentuje
to, co Mojżesz też podkreślał, mianowicie, że to, co mówisz, ma konsekwencje.
Dlatego lepiej dobrze się zastanowić, zanim coś powiesz, obiecasz lub przysięgniesz.
Odwiecznym problemem
jest, że człowiek przysięga lekkomyślnie. Żydzi I wieku chcieli na podstawie
III przykazania unikać nadużywania Imienia Pana. Dlatego wymyślili alternatywne
sposoby przysięgi; zamiast przysięgać na Imię Pana, przysięgali na ziemię, na
Jeruzalem, na złoto świątyni, na dar, który jest na ołtarzu, itd. (por. Ew.
Mateusza 23,16-22). Szukali więc substytutu na Imię Pana, aby przysięga była
mniej poważna.
Przysięga na
Imię Pana oznacza, że osoba przysięgając przywołuje Boga, jako gwarancję, że
spełni przysięgę. W przeciwnym razie, pozwala na osąd Boga. W momencie, kiedy
przysięgam na coś innego, ten inny przedmiot lub osoba ma być gwarancją, że
spełnię, co obiecuje. To już jest rodzaj pogaństwa, gdyż w praktyce zamieniam
Boga na innego bożka, który miałby gwarantować prawdziwość moich słów.
Podobnie w
późniejszych czasach ludzie, chcąc uniknąć użycia Imienia Boga, przysięgali na
Maryję, na niebo, na sakramenty, na innych świętych.
Problem
powstaje tylko w sytuacji, gdy zwykła obietnica już nie wystarcza. Dzisiaj
kłamstwo stało się czymś normalnym. W wielu sytuacjach nie mamy już pewności,
czy możemy zaufać i wierzyć drugiej osobie. Wtedy, niektórzy uważają, że należy
podkreślić swoją wiarygodność poprzez przysięgę. Przysięga w takiej sytuacji
staje się raczej znakiem niewiarygodności tej osoby.
Pan Jezus
natomiast podkreśla, że to nie jest rozwiązanie. Powinieneś być wiarygodny,
gdybyś nie kłamał, nie potrzebowałeś przysięgi. Jeśli jesteś wiarygodny, jeśli
twoje tak zawsze jest tak i twoje nie, zawsze nie, to wcale nie potrzebujesz
przysięgi. Jeżeli inni też wiedzą, że jesteś wiarygodny, wcale nie musisz
przysięgać i nie będziesz w tym grzeszył.
Możemy
przysięgać tylko w poważnych sytuacjach, których państwo od nas wymaga, możemy
śmiało to robić, ale tylko w pełni szacunku dla świętego Imienia Pana.