Studium
Biblijne
52 Wtedy sprzeczali się Żydzi między sobą,
mówiąc: Jakże Ten może dać nam swoje ciało do jedzenia? 53 Na to rzekł im
Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam, jeśli nie będziecie jedli ciała Syna
Człowieczego i pili krwi jego, nie będziecie mieli żywota w sobie. 54 Kto spożywa ciało
moje i pije krew moją, ten ma żywot wieczny, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.
55 Albowiem ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a
krew moja jest prawdziwym napojem. 56 Kto spożywa ciało
moje i pije krew moją, we mnie mieszka, a Ja w nim. 57 Jak mię posłał
Ojciec, który żyje, a Ja przez Ojca żyję, tak i ten, kto mnie spożywa, żyć
będzie przeze mnie. 58 Taki jest chleb,
który z nieba zstąpił, nie taki, jaki jedli ojcowie i poumierali; kto spożywa
ten chleb, żyć będzie na wieki.
59 To mówił, gdy nauczał w synagodze w
Kafarnaum.
Po słowach
Jezusa (patrz Credo nr. 54), Żydzi ostro dyskutowali. Grecki wyraz wskazuje na
bardzo ostrą kłótnię. Trudno sobie wyobrazić, że należy traktować jego słowa
dosłownie, przecież Jezus nie propaguje kanibalizmu. On mówi w sposób metaforyczny.
Jak należy rozumieć jego słowa?
Żydzi ewidentnie
nie rozumieli go, dlatego Jezus w odpowiedzi jeszcze raz powtarza innymi
słowami to, co już powiedział.
Jeszcze raz
Jezus podkreśla, jak ważnym jest jeść jego ciało i pić jego krew. Jezus nie jest
zwykłym człowiekiem, jest Synem Człowieczym wysyłanym przez Boga, Który sam
jest Bogiem, a jednocześnie jest w pełni człowiekiem. Jezus jest człowiekiem z
krwi i kości, jak każdy inny, z jednym wyjątkiem – z wyjątkiem grzechu. Jezus
jest jedynym człowiekiem, który nie zasłużył na śmierć wieczną. Każdy człowiek bowiem
zasługuje na piekło. Bóg jednak chce zbawić człowieka przez Syna Człowieczego.
Tylko przez Jezusa Chrystusa, człowiek może zostać zbawiony, dlatego tylko on
jest w stanie dać nam prawdziwe życie, wieczne życie.
Słowa Jezusa
są zgorszeniem dla Żydów, ponieważ picie krwi jest bluźnierstwem w ich oczach.
Prawo Mojżeszowe zabrania surowo spożywania krwi w jakiejkolwiek formie (III
Mojż. / Kapł. 19:26). To, co Jezus mówi jest dla nich skandaliczne.
Krew jest
symbolem życia, ale w Biblii jeszcze wyraźniej - symbolem gwałtownej śmierci.
Często te
wersety interpretowane są w odniesieniu do sakramentu eucharystii lub Wieczerzy
Pańskiej. To jednak nie stanowi przekonującej interpretacji.
Jezus mówi, że
każdy, kto spożywa ciało jego i pije jego krew, ma wieczne życie i wstanie z
martwych (w. 54). Wcześniej czytaliśmy, że każdy, kto widzi Syna Bożego i
wierzy, ma wieczne życie i wstanie z martwych (w. 40). To dwa sposoby, aby
określić tę samą myśl. Ojciec Kościoła Augustyn pisał: każdy, kto wierzy w Jezusa,
jadł jego ciało i pił jego krew.
Gdyby metafora
dotyczyła sakramentu Wieczerzy Pańskiej, oznaczałoby to, że wierzący otrzyma wieczne
życie i zmartwychwstanie dzięki spożywaniu sakramentu, czyli, bez sakramentu
nie miałby wiecznego życia. To jest całkiem sprzeczne z przesłaniem Biblii,
która wyraźnie głosi, że nie przez rytuały, lecz tylko z łaski przez wiarę w
Jezusa człowiek jest zbawiony i dostąpi wiecznego życia.
Nie przez
sakrament, lecz przez wiarę w Jezusa mamy wieczne życie. W chrześcijańskiej,
biblijnej wierze nie ma miejsca na magiczny sposób myślenia, twierdzący, że
przez rytuały człowiek może otrzymać życie. To jest charakterystyczne myślenie
w pogańskich religiach, uznających, że bogowie działają przez magię i rytuały, posiadające
moc. Taki rodzaj myślenia jest daleki od przesłania Biblii. Bóg nie potrzebuje
magii lub rytuałów, aby nas zbawić.
Wieczerza
Pańska, ani żaden inny rytuał lub sakrament nie daje nam życia wiecznego, nie
daje nam zbawienia.
Tekst przypomina
nam Wieczerzę Pańską, ale nie sama Wieczerza jest decydująca. Istotnym jest to,
co ona oznacza. Jezus nie wykłada tu teologii Wieczerzy, lecz pragnie wyjaśnić,
w jaki sposób człowiek może mieć wieczne życie. Wieczerza Pańska wskazuje na
krzyż Jezusa Chrystusa, najbardziej decydujące wydarzenie w historii świata.
Tylko i wyłącznie przez śmierć Jezusa na krzyżu, możemy być zbawieni. Jezus poniósł
na krzyżu całą karę za wszystkie grzechy wierzących, i dzięki temu mogą
dostąpić wiecznego życia.
Nie potrzebujemy
Wieczerzy Pańskiej, aby być zbawionymi. Wieczerza Pańska jest ‘tylko’ wyrazem
naszej wiary, że Jezus daje nam zbawienie przez swoją śmierć. Nie Wieczerza lub
jakiekolwiek inny sakrament, lecz tylko ofiara Chrystusa na krzyżu ma moc, aby
zbawić i dać wieczne życie. Zarówno cud nakarmienia pięciu tysięcy (Ew. Jana
6:1-14) jak i Wieczerza Pańska wskazują na większą prawdę.
Człowiek
potrzebuje codziennie jedzenia i picia, aby żyć. Wszelkie pożywienie i napoje
mają dla nas wartość, bo nas odżywiają. Podobnie manna była ważna dla Izraela,
aby mogli przeżyć (Ew. Jana 6:31). Ale żaden pokarm nie daje życia na zawsze,
zawsze potrzebujemy po jakimś czasie znowu jedzenia i picia, a w końcu każdy
człowiek i tak umiera. Nawet najlepsze pożywienie nie może zapobiec śmierci, będącej
skutkiem grzechu. Adam i Ewa zgrzeszyli i dlatego my wszyscy grzeszymy, nie
jesteśmy w stanie nie grzeszyć. Wszyscy kiedyś umrzemy. Jako grzeszni ludzie
zasługujemy właściwie na wieczną śmierć, czyli piekło. Tylko Jezus Chrystus,
Który jest bez grzechu, może nas zbawić. Jeśli w sposób metaforyczny spożywamy
jego ciało i krew, mamy życie, ponieważ On jest życiem.
Grecki wyraz
tłumaczony, jako spożywać (w. 54, 56) ma znaczenie zżuwać, ciągle
spożywać. Wiara nie jest sprawą jednorazową i nie ogranicza się tylko do
nawrócenia. Wiara oznacza wytrwanie, oznacza życie cały czas z Jezusem. Nie
raz, lecz cały czas wierzący je i pije, „zżuwa” Chrystusa.
Jezus mówi, że
mieszka w każdym, kto wierzy. Grecki wyraz wyraża bliską relację między Bogiem
Ojcem, Synem i Duchem Świętym (np. 1:32-33; 14:10; 15:10), ale też między
Jezusem i wierzącymi (np. 5:38; 8:31; 15:4, 7, 9-10).
To, że
wierzący mieszka w Jezusie oznacza, że jego tożsamość jest w Jezusie. Tożsamość
wierzącego stanowi to, że jest zbawiony i ma nowe życie, że jest nowym
stworzeniem w Jezusie Chrystusie.
To, że Jezus
mieszka w wierzącym oznacza, że On się identyfikuje z wierzącym. Nie jest to oczywiście
relacja na równym poziomie, jak relacja między Jezusem a Boga Ojcem, ponieważ
to relacja Boga z człowiekiem. Jezus jest przy wierzącym, błogosławi go, pomaga
mu a Duch Święty jest obecny w jego życiu (por. Ew. Jana 14:23-27).
Wierzyć w Jezusa
oznacza jeść jego ciało i pić jego krew, „zżuwać” go i przez to staje się On częścią
naszego życia, a my stajemy się częścią ciała Chrystusa. Już nie jesteśmy
głodni ani nie pragniemy, ponieważ w Jezusie otrzymujemy wszystko, co
potrzebujemy dla naszego życia, mianowicie wieczne życie w chwale Bożej.