30 September 2014

Literatura apokaliptyczna



W Biblii znajdujemy gatunek literacki zwany apokaliptycznym w następujących fragmentach: Ks. Ezechiela 38-44; Ks. Daniela 7-12; Ew. Marka 13; Ew. Mateusza 24; Ew. Łukasza 21; 1 Tesaloniczan 5; 2 Tesaloniczan 2; Ks. Objawienia.
Słowo apokaliptyczna pochodzi z greckiego apokalypsis, co oznacza objawienie.
Literatura apokaliptyczna zawiera objawienie tajemnicy, która zostaje stopniowo odkrywana.
Ten gatunek literacki był szczególnie popularny wśród Żydów miedzy 200 p.n.e. a 100 n.e. Inne żydowskie księgi apokaliptyczne, popularne w czasach Nowego Testamentu to: pierwsza i druga Księga Enocha, Księga Barucha, Czwarta Księga Ezdrasza, Apokalipsa Sofoniasza.


Poniżej przedstawiam kilka aspektów i zasad, które są ważne przy interpretacji.

1.    Istnieje pewne podobieństwo między proroctwem a apokaliptycznym objawieniem. Proroctwo powstaje poprzez bezpośrednią komunikację miedzy Bogiem a prorokiem, podczas gdy apokaliptyczne objawienie pojawia się w wizjach i snach. Czasami też występuje pewien rodzaj podróży do nieba lub do innego miejsca, gdzie widz widzi rzeczy, których nie rozumie (np. Dan. 7:9; 8:2).
Apokaliptyczne objawienie wymaga przy tym wyjaśnienia; widz zazwyczaj nie rozumie, co widzi i jest przerażony. Dlatego często występuje anioł, który wyjaśnia znaczenie wizji. Odsłonięcie prawdy jednak czasami następuje stopniowo lub znaczenie nie zostaje wyjaśnione.
Podczas gdy proroctwo powinno zostać głoszone, apokaliptyczne objawienie nie zawsze ma zostać objawione, czasami powinno zostać ukryte lub zapieczętowane (np. Dan. 12:4).

2.    Apokaliptyczna literatura w Biblii jest pewnym rodzajem proroctwa, zajmującego się sądem i zbawieniem. Skupia się na końcu czasów, kiedy Bóg zakończy historię czasów, co oznacza czas sądu nad narodami.

3.    Apokaliptyczne wizje i sny często zawierają postacie fantastyczne, nierealne, przypominające nam sceny z filmów science fiction lub horrorów.
Postacie i zwierzęta pochodzą często z mitologii; dla wierzących w Babilonie, na przykład, zwierzęta z Daniela 7 nie są tak dziwne i absurdalne jak dla nas.
Widz jest zawsze pod wrażeniem i często też w strachu (np. Dan. 7:28).

4.    Aby dobrze zrozumieć, musimy poznać tło historyczne i kulturowe. Wiele pojawiających się postaci pochodzi z mitologii (pogańskiej). Zrozumiemy lepiej ich znaczenie, jeśli zrozumiemy skąd pochodzą, i jakie znaczenie miały one dla ludzi z tamtych czasów.
Musimy spróbować wejść w skórę pierwszych słuchaczy księgi, aby lepiej zrozumieć, jak oni ją rozumieli, jakie emocje budziły w nich. 

5.    Literatura apokaliptyczna używa wielu symboli i metafor, co zresztą można też znaleźć w innych miejscach w Biblii, szczególnie w poezji. Stanowi to często problem dla wierzącego, który chce czytać Biblię w sposób ‘dosłowny’. Co właściwie jest czytaniem dosłownym?
Jeśli Jezus mówi, że jest krzewem winnym (Jan 15:1), każdy rozumie, że Jezus nie jest dosłownie krzewem winnym, lecz jaką prawdę Jezus chce nam przekazać przez to stwierdzenie. To, że czytamy Biblię dosłownie, nie znaczy, że uważamy, że Jezus jest np. dosłownym krzewem winnym.
Natomiast, jeśli chodzi o apokaliptyczną literaturę wielu chrześcijan ma problemy z rozróżnieniem i zrozumieniem obrazów i metafor, ponieważ często są dość nietypowe i niezrozumiałe dla współczesnych.

6.    Wszyscy raczej jesteśmy tego świadomi, że poezja przekazuje prawdy w inny sposób niż artykuł w gazecie, opisujący pewne wydarzenia. Poezja używa obrazów, metafor, itd., co przyczynia się do jej piękna, ale też powoduje, że dla większości z nas jest trudniejsza do zrozumienia i interpretacji niż artykuł.  
Podobnie jak poezja, literatura apokaliptyczna przekazuje przesłanie poprzez obrazy i metafory. Obrazy przekazują prawdy, ale nie w sposób szczegółowy i dokładny jak czyni to artykuł w gazecie lub artykuł naukowy.

7.    Obraz łączy dwie rzeczy, które ze swej natury nie są podobne. Np. Obraz Boga jako Sędziwego na tronie (Dan. 7:9). Większość chrześcijan rozumie, że Bóg nie jest naprawdę sędziwy, i nie siedzi na fizycznym tronie. Ale zazwyczaj rozumiemy to, co obraz chce nam przekazać.
Obrazy i metafory uczą przez analogię. Analogia wyjaśnia trudne rzeczy, sprawy poprzez przykłady z naszego codziennego życia. Problemem jest tylko, że nie zawsze wiemy, kiedy jest to analogia, a kiedy już nie.
Przypowieści działają w podobny sposób, dostosowują analogię do codziennego życia. Literatura apokaliptyczna natomiast używa często obrazów, symboli fantastycznych, które nie mają wiele wspólnego z codziennym życiem.

Aby dobrze zrozumieć te obrazy i metafory, musimy rozumieć znaczenie samego obrazu. Dlatego znajomość tła historycznego i kulturowego jest pomocna i potrzebna.
Kluczem do właściwej interpretacji obrazów i metafor jest znalezienie punktu podobieństwa. Obrazy i metafory nie porównują wszystkich aspektów (jak czyni to alegoria), lecz zazwyczaj tylko najważniejszy aspekt.

8.    Liczb nie należy traktować dosłownie, mają one, bowiem zawsze znaczenie symboliczne, ponieważ funkcjonują, jako obraz lub metafora.
Ogólnie mówiąc liczby mają następujące, niżej podane, skojarzenia, ale należy też pamiętać, że zrozumiemy znaczenie liczby tylko w jej konkretnym kontekście.

Ogólne znaczenie często występujących liczb:
4 – kompletność, uniwersalność (4 strony świata)
6 – liczba człowieka
7 – liczba doskonałości, pełni
3 ½ - połowa 7 = brak pełni i doskonałości
12 – liczba pełni wybranych
40 – liczba związana z początkiem czegoś nowego
70 – liczba związana z zarządzaniem Boga na świecie
1000 – nieskończony czas
144.000 = 12 x 12 x 1000

Wielu chrześcijan dzisiaj traktuje liczby z księgi Daniela i Ks. Objawienia dosłownie, co powoduje powstawanie teorii, niezgodnych z nauczaniem reszty Biblii. Przy tym często interpretacje są niekonsekwentne, interpretujące jedną liczbę ‘dosłownie’ a inne ‘symbolicznie’ np. 1000 lat a 144.000 wiernych. Chrześcijanin raczej nie traktuje liczby 144.000 (Obj. 7:1; 14:1-3) dosłownie, ale niektórzy interpretują liczbę 1000 lat (Obj. 20:1-6) dosłownie, co wskazuje na pewną niekonsekwencję.

9.    Celem literatury apokaliptycznej nie jest zastraszenie, lecz pocieszenie wierzących, którzy są prześladowani. Na zachodzie żyjemy w miarę dobrze i bezpiecznie, nie znamy prześladowania. Dlatego właśnie na zachodzie (w Europie i w Ameryce) powstaje tyle dziwnych teorii, dotyczących czasów ostatecznych, budowanych na złej interpretacji literatury apokaliptycznej. (np. związane z tzw. dyspensacjonalizmem i z pewnymi formami premilenianizmu). Prześladowani Chrześcijanie nie potrzebują takich teorii.
Biblijna apokalipsa jest optymistyczna. Koniec czasów jest co prawda pełen straszności, ale jest powodem do radości, ponieważ oznacza koniec panowania grzechu nad światem i koniec cierpienia dla dzieci Bożych.
Literatura apokaliptyczna świętuje zwycięstwo Boże nad złem.

10.  Podstawowe przesłanie literatury apokaliptycznej w Biblii jest wyraźne: mimo faktu, że w świecie jest dużo zła, wielu wierzących musi znosić cierpienie, Bóg rządzi i ma wszystko pod kontrolą. Na końcu czasów Bóg osądzi cały świat, a tylko ci, którzy są w Chrystusie zostaną zbawieni. Dla wrogów natomiast sąd Boży będzie straszny. Jest to ogromna pociecha dla każdego wierzącego.