1 Dawidowy. Pieśń pouczająca.
Błogosławiony
ten, któremu odpuszczono występek,
Którego
grzech został zakryty!
2 Błogosławiony człowiek, któremu Pan nie poczytuje
winy,
A w duchu
jego nie ma obłudy!
3 Gdy milczałem, schły kości moje
Od
błagalnego wołania przez cały dzień.
4 Bo we dnie i w nocy ciążyła na mnie ręka twoja,
Siła moja
zanikła jak podczas upałów letnich. Sela.
5 Grzech mój wyznałem tobie
I winy
mojej nie ukryłem.
Rzekłem:
Wyznam występki moje Panu;
Wtedy Ty
odpuściłeś winę grzechu mego. Sela.
6 Niech modli się do ciebie każdy pobożny w czasie
niedoli,
Gdy wyleją
wielkie wody, do niego nie dotrą.
7 Ty jesteś ochroną moją, strzeżesz mnie od ucisku,
Otaczasz
mnie radością wybawienia. Sela.
8 Pouczę ciebie i wskażę ci drogę, którą masz iść;
Będę ci
służył radą, a oko moje spocznie na tobie.
9 Nie bądźcie nierozumni jak koń i jak muł,
Które
wędzidłem i uzdą trzeba wstrzymywać, aby się nie zbliżały.
10 Bezbożny ma mnóstwo cierpień,
Kto zaś ufa
Panu, tego łaska otacza.
11 Weselcie się w Panu i radujcie się sprawiedliwi!
Śpiewajcie
radośnie wszyscy prawego serca!
Psalm 32, jak
podaje tytuł, jest pieśnią pouczającą (hebr. maskil). To psalm z
tradycji literatury mądrościowej (wiersze i pieśni, nauczające lud o Bogu i
życiu).
To jeden z psalmów
pokutnych (tak jak Psalm 6, 32, 51, 139 i 143).
Psalm zapewnia
Boże przebaczenie dla tych, którzy wyznają swoje grzechy.
Zawiera język
typowy dla literatury mądrościowej (w. 1-2, w. 8, w. 10).
Psalm
32:1-2
Błogosławieństwo
jest jednym z głównych tematów Biblii. Bóg błogosławi tych, którzy Go słuchają i
do Niego należą. Wyraz tłumaczony tu jako błogosławiony, w Psalmie 1 przetłumaczony
został jako szczęśliwy, co też można byłoby tłumaczyć Błogosławiony mąż,
który nie idzie za radą bezbożnych (Psalm 1:1), lub Szczęśliwy ten, …(Psalm
32:1, 2)
Błogosławieństwo
kojarzy się w Biblii ze szczęściem, radością, dobrobytem, zdrowiem, w skrócie,
wszystkim, co jest dobre.
W tych
wersetach znajdujemy trzy wyrazy określające grzech:
- występek, co oznacza po hebrajsku: bunt i nielojalność wobec
Boga.
- grzech, co oznacza po hebrajsku: czyn, który (celowo) nie
trafia w cel.
- wina, co oznacza po hebrajsku: zniekształcony lub zły
czyn, zazwyczaj świadomy.
Nie chodzi tu o
trzy różne rodzaje grzechu. Powyższe wyrazy są częściowo synonimami i razem
opisują, czym jest grzech. Grzech oznacza nie tylko czynienie czegoś złego, ale
również bunt lub rewolucję, czyli nieznanie swego miejsca, nie uznawanie
autorytetu i władzy Boga. Grzech oznacza też, że nie potrafimy czynić tego, co powinniśmy.
Aby dobrze zrozumieć ten hebrajski wyraz można byłoby obrazowo przedstawić go w
następujący sposób: myśliwy, chcący zastrzelić jelenia świadomie kompletnie strzela
obok, czyli nie spełnia tego, czego oczekiwano od niego. Grzech oznacza, że
jesteśmy winni wobec Boga, najwyższego Króla i Sędziego, co jest jednoznaczne z
tym, że zasłużyliśmy na karę.
W tych
wersetach znajdujemy trzy różne czasowniki opisujące czym jest przebaczenie lub
odpuszczenie grzechów:
- odpuścić, dosłownie wynieść lub znieść, co oznacza zlikwidowanie
grzechu oraz zlikwidowanie wspomnienia o nim.
- Zakryć, co oznacza po hebrajsku czyn pojednania (pokuta)
w którym grzesznik zostaje pojednany a Pan już nie używa tego grzechu w
oskarżeniu.
-
nie
poczytywać, lub nie
liczyć, co określa Boże nastawienie wobec grzesznika. Bóg nie liczy nam
naszych grzechów i winy, czyli traktuje nas tak, jakbyśmy w ogóle ich nie dokonali.
Mądrość: Bóg
błogosławi człowieka, który w duchu jest szczery à Bóg zna serce człowieka i wie, czy jego żal
jest szczery czy nie.
Już w Starym
Testamencie, przed ofiarą Chrystusa na krzyżu, istniała realna radość z powodu
prawdziwego przebaczenia grzechów i usprawiedliwienia grzesznika przez Boga.
Apostoł Paweł
cytuje ten właśnie werset, aby wyjaśnić co to znaczy, że Bóg nam poczytuje
sprawiedliwość: Bóg traktuje nas jako sprawiedliwych, deklarując nas
sprawiedliwymi, mimo, że sami z siebie nimi nie jesteśmy. Sprawiedliwość wobec
Boga jest darem łaski, nie czymś, co sami z siebie możemy ‘wyprodukować’ (Rz.
4:6-8; por. I Mj. 15:6). Nie oznacza to, że nie ma znaczenia, czy mniej grzeszymy
(Rz. 6:1).
To
przebaczenie - nie poczytywanie naszych grzechów oznacza błogosławieństwo. Bóg
nie błogosławi człowieka, który po prostu stara się być dobrym, ale błogosławi
temu, który ma czyste serce, który wie kim jest wobec Boga i Kim jest Bóg,
który jest świadomy, że jest grzesznikiem i szczerze żałuje swych grzechów,
wierząc w łaskę Bożą i ufa Bogu.
Psalm 32:3-5
W następnych
wersetach Psalmista opisuje skutki grzechu na podstawie własnych doświadczeń. Chodzi
tu o doświadczenia Dawida po grzechu z Batszebą (2 Sam. 11-12; por. 1 Kor.
11:30).
Obrazowym
językiem (czyli metaforycznie) autor opisuje poczucie grzesznika, jeśli nie
wyznaje swoich grzechów Bogu. Przypomina to wizję proroka Ezechiela, który
widział dolinę pełną suchych kości (Ez. 37). Suche kości wskazują na
beznadziejną sytuację, w której znajduje się Psalmista.
Obraz ten
stanowi całkowite przeciwieństwo do Psalmu 1:3: Szczęśliwy mąż…. Będzie jak
drzewo zasadzone nad strumieniami wód, wydając owoc we właściwym czasie
(Psalm 1:1, 3).
Tekst powtarza
tu te same czasowniki z wersetów 1-2 (w innej kolejności) określając grzech.
Zostaną teraz połączone z trzema wyrazami określającymi przebaczenie:
- uznać, co oznacza w hebrajskim języku czynić znane,
objawić.
- nie ukryć, co pochodzi z tego samego rdzenia czasownika i
oznacza zakryć w sensie pokuty, pojednania (Czasownik ten jest używany również
w III. Mj. 16).
-
wyznać
Grzesznik nosi
wielki ciężar i jest daleki od błogosławieństwa. Dopiero po wyznaniu grzechów
nastąpi ulga i dopiero wyznanie winy otworzy drogę do błogosławieństwa.
Psalm 32:6-7
Cierpienie
niekoniecznie musi być skutkiem własnego grzechu lub skutkiem karcenia. Mimo
to, cierpienie zawsze jest okazją, aby przyjść do Boga, gdyż u Niego jest
schronienie dla pobożnych.
U Boga jest
bezpieczeństwo a zagrożenie nie jest naprawdę zagrożeniem.
Psalmista
znowu używa obrazowego języka: Gdy wyleją wielkie wody – jest to obraz
wadi, która po mocnych deszczach wypełnia się w gwałtowny sposób biorąc
wszystko ze sobą, co jest na jej drodze.
Psalm 32:8
– obietnica mądrości
Teraz Pan sam
mówi do pobożnego (czyli, Psalmista cytuje Pana).
Znowu mamy tu
trzy czasowniki, które są mniej więcej synonimami:
- pouczyć, co oznacza w hebrajskim: dać wgląd,
spowodować, że ktoś zrozumie.
- wskazać, co można też tłumaczyć jako nauczyć.
Wyraz Tora (Prawo) jest związany z tym czasownikiem. Tora - można też
tłumaczyć jako nauczanie, instrukcja i tym podobne.
-
służyć
radą
Pan jest
groźny dla bezbożnika, ale dla grzesznika, który woła do Niego i wyznaje swoje
grzechy, Pan jest bliski, poucza i naucza go, by zrozumiał drogi Pana, prowadzące
do prawdziwego szczęścia. Jego słowo jest pełne nauczania i rady dla człowieka.
Psalm
32:9-10
Psalmista
rozwija opis obietnicy Pana poprzez następne obrazy (metafory), tym razem
wzięte ze świata przyrody.
Koń i muł są
użytecznymi tylko wtedy, jeśli są hamowane i kierowane za pomocą wędzidła. Tak
samo człowiek potrzebuje wędzidła ‘mądrości’, aby być ‘użytecznym’. Oznacza to
dyscyplinowanie, co może być bolesne. Tak jak zastosowanie wędzidła jest bolesne
dla konia, nieposłusznemu właścicielowi, tak jest bolesne dla człowieka, który
nie chce słuchać mądrych rad Pana.
Boże karcenie
jest bolesne, ale należy być wdzięcznym za to, jeśli Bóg nas w ten sposób
koryguje.
Psalmista
podkreśla tu, jak często to widzimy w Biblii, kontrast między bezbożnym i
pobożnym (w. 9, por. np. Psalm 1). Dlatego zachęca wierzącego, aby szukał Bożej
mądrości przez przykład własnego doświadczenia (w. 3-5), objawienia Bożego (w.
8) oraz przykład z przyrody (w. 9).
Psalm 32:11
Pobożny
człowiek jest błogosławiony, doświadcza Bożej miłości, ochrony, prowadzenia, przebaczenia
grzechów i pojednania z Bogiem. Innymi słowami, człowiek, który przez swój
grzech i bunt stracił relacje z Bogiem i został wypędzony z raju oraz
pozbawiony obecności Bożej, może po wyznaniu grzechów znowu doświadczyć bliskości
swego Stworzyciela oraz jego łaski, miłosierdzia i miłości, może znowu być w
raju, co Biblia nazywa błogosławieństwem. Mimo grzechu, wierzący może mieć
pewność Bożego przebaczenia.
W związku z
tym wierzący powinien się zawsze radować (por. Psalm 5:11; 33:1; Fil. 3:1; 4:1;
1 Tes. 5:16).
Mimo to, że w
Psalmie nie czytamy bezpośrednio o Jezusie Chrystusie, jasnym jest, że tu jest
Ewangelia. Pojednanie z Bogiem i błogosławieństwo z tym związane stało się
możliwym, ponieważ Jezus Chrystus, Syn Boży, stał się człowiekiem, aby ponieść
ciężar naszych grzechów oraz karę za nie. Nasz grzech jest poważny a Bóg jest
sprawiedliwy, dlatego wymaga zapłacenia kary. Jezus Chrystus uczynił to, czego
my nie bylibyśmy w stanie uczynić – poniósł karę na krzyżu za nasze grzechy .
Dlatego jest nadzieja. Bóg przebaczył nam nasze grzechy i nie poczytuje naszych
win tylko ze względu na ofiarę Jezusa Chrystusa. Dlatego wierzący w Chrystusa
może się radować, gdyż jest błogosławiony: czeka go przyszłość na nowej ziemi w
chwale Bożej.