04 July 2016

Księga Rodzaju 1:26-31



Studium Biblijne

24 Potem rzekł Bóg: Niech wyda ziemia istotę żywą według rodzaju jej: bydło, płazy i dzikie zwierzęta według rodzajów ich. I tak się stało. 25 I uczynił Bóg dzikie zwierzęta według rodzajów ich, i bydło według rodzaju jego, i wszelkie płazy ziemne według rodzajów ich; i widział Bóg, że to było dobre.
26 Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na obraz nasz, podobnego do nas i niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad bydłem, i nad całą ziemią, i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi.
27 I stworzył Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich. 28 I błogosławił im Bóg, i rzekł do nich Bóg: Rozradzajcie się i rozmnażajcie się, i napełniajcie ziemię, i czyńcie ją sobie poddaną; panujcie nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad wszelkimi zwierzętami, które się poruszają po ziemi!
29 Potem rzekł Bóg: Oto daję wam wszelką roślinę wydającą nasienie na całej ziemi i wszelkie drzewa, których owoc ma w sobie nasienie: niech będzie dla was pokarmem! 30 Wszystkim zaś dzikim zwierzętom i wszelkiemu ptactwu niebios, i wszelkim płazom na ziemi, w których jest tchnienie życia, daję na pokarm wszystkie rośliny. I tak się stało.
31 I spojrzał Bóg na wszystko, co uczynił, a było to bardzo dobre. I nastał wieczór, i nastał poranek - dzień szósty.

W pierwszym rozdziale Biblii znajduje się opis stworzenia. Nie odpowiada on na wszystkie pytania, zrodzone z naszej ciekawości. Nie otrzymujemy odpowiedzi na wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć. Bóg objawił tyle, ile jest nam potrzebne i dla nas dobre.  
Cała opowieść o stworzeniu jest rodzajem anty mitologii. Biblia chce przeciwstawić się wszelkim mitom mówiącym o powstaniu ziemi i życia. Wszystko, co istnieje, nie powstało za sprawą skłóconych lub walczących ze złem bogów, nie powstało przez przypadek ani też nie przez, trwające miliony lat, procesy. Wszystko istnieje, ponieważ suwerenny wszechmogący i wieczny Bóg zdecydował i stworzył. Istniejemy i cały świat istnieje tylko, dlatego, ponieważ Bóg tego chciał.

Bóg stworzył niebo, ziemię i wszystko, co na niej się znajduje w ciągu sześciu dni. Stworzył niebo i ziemię (w. 1), stworzył zwierzęta (w. 21) i stworzył człowieka (w. 27). Stworzył to przez słowo: powiedział i stało się. Stworzył wszystko, co jest, ziemię, morze, kosmos, i żywe istoty.
Na końcu, Bóg stworzył człowieka. Słowa tu użyte są inne. Wcześniej czytamy: niech zaroją się wody mrowiem istot (w. 20), oraz: niech wyda ziemia istotę żywą według rodzaju jej (w. 24). Ale ziemia nie wydaje człowieka, człowiek nie jest kolejnym gatunkiem zwierząt.  
Wszystkie zwierzęta zostały stworzone według ich rodzajów (w. 25), ale człowiek nie jest stworzony według swojego rodzaju, lecz na obraz Boga (w. 27).
Istnieje wiele podobieństw między człowiekiem a zwierzętami, które zostały również stworzone w szóstym dniu i mają ten sam pokarm, co człowiek (w. 29-30). Faktem jest, że większość naszego DNA jest podobna do DNA szympansów. To jeden z argumentów, który miał udowodnić, że człowiek tak naprawdę jest rodzajem zwierzęcia, powstał przez hipotetyczny proces ewolucji. Oprócz faktu, że tak naprawdę nie ma dowodów, które jednoznacznie potwierdzają, że teoria ewolucji jest prawdą, Biblia uczy czegoś całkiem innego. Teorii ewolucji w żaden sposób nie można pogodzić z nauką biblijną i mimo wielu podobieństw, człowiek jest zasadniczo inny niż zwierzęta.
Bóg przemawia do człowieka, chce mieć relację z nim, co czyni go wyjątkowym w całym stworzeniu. Bóg błogosławił człowieka, i dał mu jedzenie (w. 28). To ogromna różnica w porównaniu do mitów innych religii, gdzie człowiek musi pracować, aby dać jedzenie bogom. Bóg Biblii troszczy się o człowieka, i daje mu wszystko, czego potrzebuje. Bóg stworzył świat, który był harmonijny, gdzie istniały wzajemne relacje, troszczących się o siebie wzajemnie ludzi, posiadających relację z Bogiem Stwórcą.  

Wiele dyskutowano o tym, co to znaczy, że człowiek został stworzony na obraz Boga. Proponowano różne wyjaśnienia, np. niektórzy twierdzą, że obrazem Boga jest to, że człowiek potrafi posługiwać się językiem, jest w stanie mieć relację z innymi, jest inteligentny, itd.
Jednak to wszystko nie jest przekonujące, między innymi przez to, że te cechy do pewnego stopnia widać też u pewnych zwierząt.

To, że człowiek jest obrazem Bożym związane jest z tym, że człowiek reprezentuje Boga na ziemi.
W pogańskich religiach, bożki (czyli posągi, obrazy) stanowiły obrazy bogów. W kulturach mezopotamskich i starożytnych egipskich, posąg w świątyni był realnym reprezentantem bogów na ziemi, a także król był ich obrazem na ziemi. Wszyscy inni ludzie byli tylko niewolnikami bogów i króla. Celem stworzenia człowieka wg starożytnych mitów było służenie bogom, jako niewolnik, przygotowywanie im jedzenia (składanie ofiar) itp.
Biblia natomiast uczy, że każdy człowiek, kobieta i mężczyzna, jest stworzony na obraz Boga, jest, więc obrazem Boga na ziemi. Każdy człowiek reprezentuje Boga Stworzyciela na ziemi.

W biblijnej opowieści o stworzeniu nie czytamy o świątyni, gdyż całe stworzenie było świątynią.
W tej świątyni Bóg umieścił swój obraz, aby Go reprezentował, mianowicie człowieka. Człowiek ma rządzić w imieniu Boga nad stworzeniem, które jest Królestwem Bożym. Przez to panowanie człowiek ma wskazywać na Boga, na prawdziwego Króla wszechświata.

Człowiek ma panować nad stworzeniem (w. 28). Wyraz panować jest hebrajskim słowem, oznaczającym rządy króla lub też troskliwe panowanie pasterza nad swoim stadem. Oznacza to rządzenie z autorytetem, ale nie w sposób egoistyczny, lecz podobny do rządów dobrego króla, pragnącego służyć swoim poddanym, dla którego dobrobyt jego podwładnych jest ważniejszy niż jego własny.
W taki sposób człowiek ma panować nad stworzeniem, nie, jak suwerenny król, który może czynić, co zechce, lecz jako namiestnik Boga, panujący zgodnie z wolą Króla, przed którym jest odpowiedzialny za swoje czyny.
Zaplanowanym przez Boga celem człowieka jest bycie Bożym namiestnikiem na ziemi, rządzącym nad stworzeniem i nad zwierzętami w Jego imieniu. To zadanie i zarazem też błogosławieństwo dla człowieka (w. 28).
Tylko panowanie człowieka według Bożego zamysłu i woli staje się rzeczywiście błogosławieństwem dla stworzenia. Niestety, po upadku w grzech, człowiek stał się grzeszny i bardzo egoistyczny. Człowiek panuje teraz w taki sposób, że myśli przede wszystkim o sobie i o swoim dobrobycie. Skutki takiego panowania doświadczamy codziennie. Zamiast błogosławieństwem, panowanie człowieka stało się przekleństwem dla świata.

Mimo grzechu, człowiek nadal jest stworzony na obraz Boga. Przez grzech człowiek nie stał się zwierzęciem.
Istnieje tylko jeden Człowiek, który jest prawdziwym Obrazem Boga, bo sam jest Bogiem. To drugi Adam, mianowicie Jezus Chrystus. On przyszedł na świat, jako prawdziwy Człowiek, aby nas zbawić, i naprawić to, co zepsuł grzech. Tylko w Chrystusie wierzący może znowu być obrazem Boga w sposób zgodny z Jego wolą.  

Dzięki opowieści o stworzeniu rozumiemy, Kim jest Bóg, kim my jesteśmy i też rozumiemy, czym jest stworzenie i jakie jest nasze miejsce i zadanie w nim.
Celem człowieka jest chwalenie i uwielbianie Boga Stworzyciela przez wszystko, co robi, przez sposób, w jaki panuje nad stworzeniem.