Studium Biblijne
4 Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie!
5 Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z całego serca
swego i z całej duszy swojej, i z całej siły swojej. 6 Niechaj słowa te, które Ja ci dziś nakazuję, będą w
twoim sercu. 7 Będziesz je wpajał w twoich synów i będziesz o nich
mówił, przebywając w swoim domu, idąc drogą, kładąc się i wstając. 8 Przywiążesz je jako znak do swojej ręki i będą jako
przepaska między twoimi oczyma. 9 Wypiszesz je też na odrzwiach twojego domu i na twoich
bramach.
Izrael po
długiej podróży przez pustynię nareszcie stanął pod granicami ziemi obiecanej -
Kanaanu. Izraelici żyli jako niewolnicy w Egipcie, bez perspektywy na wolność.
Ale PAN Bóg, który zawarł już przymierze z ich przodkami: Abrahamem, Izaakiem i
Jakubem, wyzwolił ich w cudowny sposób z niewoli egipskiej. Na pustyni, przy
górze Synaj, Bóg zawarł przymierze z ludem Izraela, dając im jednocześnie swoje
przykazania - Dekalog (Ks. Wyjścia 19-20).
Przykazania
nie mają na celu utrudniania człowiekowi życia, lecz wręcz przeciwnie - ich
celem jest dobre i szczęśliwe życie człowieka.
Teraz u granic
ziemi Kanaan Mojżesz powtarza wszystkie prawa Boże.
W poprzednim
rozdziale Mojżesz powtórzył Dziesięć Przykazań - Dekalog (5,6-21, por. Ks.
Wyjścia 20,1-17). W rozważanym fragmencie podkreślany jest fundament wiary
Izraela, mianowicie: unikalność Boga oraz wymaganie lojalności Izraela wobec
Boga. Jest to w sumie pierwsze przykazanie, które mówi, że jest tylko jeden Bóg
i nie ma innych bogów (por. Ks. Powt. Prawa 5,6-7).
Wersety 4-9
zawierają tzw. Shema Izrael, podstawowe wyznanie wiary żydowskiej.
Werset 4
można tłumaczyć jak: Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie! Ale
także w następujący sposób: Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jest
jeden!
Hebrajski
wyraz użyty tu wyraża zarazem unikalność jak i jedność Boga.
Każdy pobożny
Żyd codziennie recytuje te słowa, razem z innymi tekstami (Ks. Powt. Prawa
6,4-9; 11,13-21; Ks. Liczb 15,37-41). Także Jezus nawiązuje do tych słów, jako
podsumowania Prawa Bożego (Ew. Marka 12,29-30; Ew. Mateusza 22,37 i Ew. Łukasza
10,27).
W
wydarzeniach opisanych w Księdze Wyjścia, Izrael już doświadczył unikalności
Boga. Zostali wyzwoleni z Egiptu, a bogowie egipscy nie mogli nic uczynić, aby ich
zatrzymać. PAN Bóg Izraela jest wszechmocny i jest jedyny.
Izraelici śpiewali
Kto jest pośród bogów równy Tobie, Panie (Ks. Wyjścia 15,11). Nikt
bowiem nie jest równy PANU Bogu.
PAN Bóg zapewnia,
że nie istnieje inny bóg, aby Jemu samemu mógł zaprzeczyć i przeciwdziałać. Jeżeli
Bóg składa obietnicę, nie ma silniejszego boga, aby dać inną obietnicę.
To ogromny
kontrast z innymi religiami tych czasów, gdzie istniała wiara w wielu bogów, nawzajem
sobie zaprzeczających. W poczuciu ludzi życie było niepewne, gdyż w razie walki
i kłótni między bogami, życie człowieka było zagrożone. Jeżeli jeden bóg coś
obiecał, drugi, silniejszy bóg, mógł obiecać coś innego. Izrael jako jedyny
naród posiadał ‘tylko’ jednego Boga, co było w ówczesnych czasach unikalne.
Unikalność i
wyjątkowość stanowiło też zagrożenie dla tego narodu. Nie jest bowiem łatwym
pozostanie innym niż większość. Dlatego też Mojżesz tak ostro ostrzega, aby
wytępić innych bogów z Kanaan: Nie pójdziecie za innymi bogami, za bogami
ludów, które są na około was, 15 gdyż pośród ciebie jest Pan, Bóg twój, Bóg zazdrosny (Ks. Powt. Prawa 6,14).
Będziesz
miłował PANA, Boga swojego (w.5). Te słowa stanowią centrum całej Księgi
Powtórzonego Prawa. Można powiedzieć, że cała Księga Powtórzonego Prawa stanowi
komentarz do tego właśnie przykazania miłowania Boga.
Przykazanie
miłości jest unikalne. W żadnej innej religii nie znajdziemy nakazu aby miłować
Boga. W innych religiach chodzi o posłuszeństwo, o dobre uczynki, o poddanie
się, ale nie znajdziemy w nich miłości do bogów, jako centralnego elementu
wiary.
W związku
małżeńskim mąż i żona kochają się wzajemnie, ale nie dlatego, że jest to ich
obowiązkiem, lecz dlatego, ponieważ oboje tego chcą i zależy im na wzajemnej
relacji. Ta miłość jest też ekskluzywna: nie można kochać w ten sposób dwóch osób
na raz.
Kochający mąż
i żona spędzają dużo czasu razem, ponieważ pragną coraz lepiej się poznać, chcą
wiedzieć kim są, każde z nich, jaka jest ich historia życiowa.
Podobnie jest
też z nami, w naszej relacji z Bogiem. Bóg Stworzyciel zna nas, jak nikt inny –
przecież On nas stworzył. On miłuje nas i dlatego chce, abyśmy Go poznali.
Miłość zawsze
potrzebuje drugiej osoby. Relacja miłości może zaistnieć tylko wtedy, gdy
miłość jednej znajdzie odpowiedź w miłości drugiej osoby. Dlatego Bóg pragnie
naszej miłości i chce abyśmy spędzali czas z Nim i Go coraz lepiej poznawali.
Podobnie jak
mąż kochający swą żonę chce czynić to, co jej się podoba, podobnie wierzący chce
czynić wolę Bożą. Miłość do Boga wyraża się w radosnym posłuszeństwie, w
radosnym spełnianiu Prawa Bożego. Posłuszeństwo Prawu Bożemu wyrażane w ten
sposób nie jest legalizmem, lecz jest odpowiedzią ludzką na miłość Bożą. (Por.
Psalm 119, który rozwija ten temat).
Prawo Boże,
czyli Słowo Boże, powinno być w naszym sercu. Dla nas serce jest miejscem
emocji, ale wg hebrajskiego sposobu myślenia serce było miejscem, gdzie mieści
się intelekt człowieka.
Bóg chce,
abyśmy rozważali Słowo Boże, dzień i noc. Tylko jeśli rozumiemy Słowo Boże,
jesteśmy w stanie je spełnić.
Będziesz je
wpajał w twoich synów – używany tu hebrajski wyraz oznacza ostrzenie, podobnie jak ostrzy się kosę lub sierp.
Forma gramatyczna podkreśla powtarzanie się czynności (por. Ks. Powt. Prawa
4,9). Można byłoby to też tłumaczyć: będziesz to wkuwać w swoje dzieci.
Bóg zawarł przymierze
nie tylko z Izraelitami, którzy w tym momencie żyli, ale także z następnymi
pokoleniami. Znakiem przynależności do tego przymierza było obrzezanie.
Dlatego
Mojżesz podkreśla w tym tekście jak ważne jest przekazywanie wiary i wiedzy o
Bogu dzieciom.
Apostoł Paweł
w Liście do Rzymian podkreśla, że także my - chrześcijanie - zostaliśmy przez
wiarę w Jezusa Chrystusa włączeni do Izraela, w przymierze z Abrahamem (Rzymian
4,9-12).
Podobnie jak
Izrael, który został wyzwolony z niewoli egipskiej, my zostaliśmy wyzwoleni z mocy
ciemności i przeniesieni do Królestwa umiłowanego Syna (Kolosan
1,13).
Słowa
wypowiedziane przez Mojżesza przed trzema tysiącami lat są wciąż bardzo
aktualne.
Także nas
obowiązuje nakaz, aby przekazać Słowo Boże naszym dzieciom, aby też oni poznali
Kim jest Bóg i jaka jest Jego wola.
Powinniśmy o
Prawie Bożym mówić przebywając w swoim domu, idąc drogą, kładąc się i wstając.
Mojżesz
zachęca, aby Słowo Boże było tematem naszych rozmów w domu i na ulicy, w gronie
rodzinnym i z przyjaciółmi, ale nawet z obcymi. I to od początku dnia, kiedy
wstajemy, aż do końca dnia, kiedy kładziemy się spać, czyli krótko mówiąc
zawsze i wszędzie.
Prawo Boże ma
przesiąkać każdy aspekt naszego życia (por. Ks. Przysłów 6,20-22).
Prawo Boże powinniśmy
przywiązać jako znak do swojej ręki i będą jako przepaska między twoimi
oczyma oraz wypisać na odrzwiach twojego domu (w. 8-9).
Ortodoksyjni
Żydzi traktują ten werset poważnie i dosłownie. Posiadają tzw. tefiliny - małe skrzyneczki
zawierające teksty z Prawa Bożego (Ks. Wyjścia 13,1-10, 11-16; Ks. Powt. Prawa
6,4-9; 11,13-21), które przywiązują na czole i rękach podczas modlitwy oraz
tzw. mezuzy - małe rurki, zawierające pergamin z tekstami z Tory (Ks. Powt.
Prawa 6,4-9; 11,13-21) umocowane na futrynie drzwi. Archeolodzy odkryli tefiliny
i mezuzy pochodzące z okresu I i II w. p.n.e.
Są to formy
zewnętrzne, które mogą być dobre i pomocne, ale mogą też stać się pustymi
formami i rytuałami. Istotnym jest to, co takie znaki oznaczają i na co
wskazują.
Prawo Boże
powinno znajdować się u nas na czole (dosłownie między oczami), czyli, że dla każdego
kto nas spotyka musi być jasnym, że żyjemy według Prawa Bożego. Prawo powinno
być na naszych rękach: we wszystkim co czynimy musi być jasnym, że żyjemy
według Słowa Bożego.
Słowo Boże powinno
kierować nami kiedy pracujemy, kiedy robimy zakupy lub oglądamy telewizję,
kiedy wypełniamy PIT lub rozmawiamy z naszym sąsiadem. Słowo Boże powinno
kierować naszym całym życiem, powinno być w praktyce obecne w każdym aspekcie i
momencie naszego życia.
Biblia jest
Słowem Bożym, który głosi nam Kim jest Bóg i co On – zwlaszcza dla nas - uczynił.
Słowo Boże zawiera ewangelię, głoszącą nam zbawienie, nam i naszym dzieciom.