29 October 2018

1 Tymoteusza 6:3-5




Fragment zaczyna się w w. 2b (należy pamiętać, że podział na rozdziały i wersety powstał w średniowieczu i jest czasami mylący).
Słowa Tego nauczaj, nawiązuje do następnych wersetów. To, czego Tymoteusz ma nauczać obejmuje trzy tematy: fałszywi nauczyciele (w. 3-5), bezbożność oraz chciwość i bogactwo (w. 6-10).
W Liście do Tymoteusza, Apostoł Paweł pisze w pięciu miejscach o fałszywych nauczycielach (1:3-7; 1:18-20; 4:1-5, 6:20-21 i 6:3-5), co wskazuje na to, jak ważny był i jest ten temat, gdyż fałszywi nauczyciele stanowili od samego początku poważne zagrożenie dla Kościoła.

w. 3
Apostoł nawiązuje do tego, co napisał na początku listu (1:3): Tymoteusz nie może nic innego nauczać, niż to, czego naucza Apostoł Paweł, gdyż to jest prawdziwe Słowo Boże. Wszystko, co jest niezgodne z tym, jest inną nauką, która nie pochodzi od Boga, lecz od ludzi.
Fałszywe nauczanie nie jest tylko problemem fałszywej treści i fałszywych faktów, lecz jest przede wszystkim problemem serca, świadomie buntującego się przeciwko Bogu i Jego woli. Fałszywy nauczyciel nie trzyma się zbawiennych słów Jezusa, ponieważ chce coś innego głosić. Wyraz zbawienne słowa jest po grecku tym samym wyrazem tłumaczonym wcześniej, jako zdrowy (1:10). Lepiej przetłumaczyć tu: nie trzymają się zdrowych rad. Chodzi o nauczanie i rady, które są zdrowe.
Jest to nauczanie Jezusa, Który jest najwyższym autorytetem, i Który jest Sędzią, który przyjdzie, aby sądzić. Dlatego Paweł pisze później do Tymoteusza: Nakazuję ci przed obliczem Boga, który wszystko ożywia, przed obliczem Chrystusa Jezusa, który przed Poncjuszem Piłatem złożył dobre wyznanie, abyś zachował przykazanie bez skazy i bez nagany aż do przyjścia Pana naszego Jezusa Chrystusa,  (1 Tym. 6:13-44).

Prawdziwa nauka pochodzi od Jezusa i jest jasna i dostępna, gdyż nie jest jakąś tajną nauką.

Prawdziwa nauka zgodna jest z prawdziwą pobożnością i ma powodować pobożność w wierzących. Pobożność oznacza, że wierzący wierzy w Boga i w Chrystusa a jego życie jest odpowiednie do tej wiary.
Grecki tekst nie jest całkiem jednoznaczny; może oznaczać, że pobożność jest standardem nauczania (nauczanie zgodne z pobożnością), ale też może oznaczać, że pobożność jest celem nauczania (nauczanie, które produkuje pobożność). Różnica nie zmienia jednak faktu, że pobożność zawsze towarzyszy prawdziwemu nauczaniu apostolskiemu.
Fałszywe nauczanie natomiast nie powoduje pobożności, ani nie towarzyszy pobożności. Fałszywy nauczyciel nie tylko fałszywie naucza, ale też fałszywie żyje. Fałszywa nauka jest niemoralna, gdyż jest to wyraźny bunt przeciwko Bogu. Fałszywi nauczyli są niemoralnymi grzesznikami.

w. 4-5
Życie, tych, którzy przeciwstawiają się prawdziwej nauce i przeciwstawiają się Bogu, charakteryzuje się brakiem pobożności.
Werset 4 stanowi ciąg dalszy zdania, które zaczyna się w wersecie 3. Zdanie ma formę trybu warunkowego: jeśli, …, wtedy…. W wersecie 3 Apostoł dał warunek (jeśli…) a w wersecie 4 opisuje, co się dzieje, jeśli warunek z pierwszej części zdania zostaje spełniony, czyli, co się dzieje, jeśli ktoś fałszywie naucza.
Skutkiem są różne rodzaje grzechów. Fałszywi nauczycie są nadęci, czuję się wyższymi i lepszymi, są zarozumiali. Myślą, że dużo wiedzą, ale tak naprawdę nic nie wiedzą i nic nie rozumieją i przez to wprowadzają w błąd tych, których prowadzą i którzy im ufają.
Poza tym fałszywi nauczyciele wszczynają spory, lubią kłótnie i kontrowersje. Grecki wyraz tłumaczony, jako spory oznacza bardzo ostre spory lub konflikty, które przekraczają normalną dyskusję lub polemikę (też w 2 Tym. 2:23).
Grecki tekst dosłownie mówi: bitwy o słowa. Dyskusja i wymiana myśli w Kościele nie jest czymś złym i może też być budująca, ale tu chodzi o coś innego niż dyskusja. Tu chodzi o dyskusje i konflikty w atmosferze nienawiści, które nie budują, lecz są niszczące dla relacji i życia zborowego.

Apostoł wymienia pięć konkretnych grzechów, będących skutkiem fałszywego nauczania, i związanym z tym, grzesznego i zbuntowanego serca.
- Zawiść lub pożądanie (por. Tyt. 3:3).
- Swary lub kłótnie, często łączone z zawiścią, zarówno przez filozofów greckich, jak też przez Apostoła Pawła (np. Rz. 1:29; Gal. 5:20-21; Fil. 1:15).
- Bluźnierstwo, tu raczej nie w sensie nadużycia Imienia Boga, lecz złorzeczenia lub oszczerstwa. Ten sam wyraz występuje też w innych listach grzechów (Mk. 7:22; Ef. 4:31; Kol. 3:8). Ataki werbalne z użyciem przykrych słów są typowe dla heretyków.
- Złośliwe podejrzenia są typowe dla atmosfery, gdzie istnieje brak zaufania i chęć atakowania innych.
- Ciągłe spory ludzi spaczonych na umyśle, ciągłe ścieranie się. Zdanie po grecku podkreśla przede wszystkim to, że chodzi o ludzi spaczonych na umyśle, czyli mających umysł, buntujący się przeciw Bogu i pozwalający się kierować przez grzech. Fałszywi nauczyciele myślą fałszywie, ich umysły są grzeszne i pełne kłamstw, które kultywują.
- Są wyzuci z prawdy, czyli prawdy nie mają. Przez ich fałszywe nauczanie i zajmowanie się fałszem, stracili dostęp do Prawdy Ewangelii, są ślepi i nie widzą już prawdy. Są to ci, którzy przeciwstawiają się nauczaniu Pawła, co oznacza przeciwstawianie się samemu Jezusowi Chrystusowi (por. 2 Tym. 3:8; Tyt. 1:14). Przez ich odrzucenie Ewangelii nie są już w stanie by przyjąć i zrozumieć Prawdę Bożą oraz odpowiednio żyć w pobożności. Fałszywy nauczyciel zawsze ma fałszywą teologię i związane z tym niemoralne życie.

Zepsucie fałszywych nauczycieli okazuje się też w tym, że myślą, że pobożność może dać zyski.
Najprawdopodobniej chodzi o to, że fałszywi nauczyciele uważali siebie za pobożnych, dających dobrą naukę, i liczyli na to, że inni będą wspierać ich służbę także w sposób materialny. Widzimy to dzisiaj u wielu popularnych nauczycieli, pastorów, mających często wielkie kościoły lub wielkie organizacje, na które potrzebują dużo pieniędzy.

Także w starożytności istniał problem nauczycieli, nieraz wędrujących, którzy chcieli pieniędzy (por. np. Rz. 16:17-18; 1 Piotra 5:2; 2 Piotra 2:2). Paweł sam musiał się nieraz bronić mówiąc, że nie działa na takich zasadach (np. 1 Tes. 2:5).
Stanowi to wielki kontrast z prawdziwą nauką oraz postawą i życiem prawdziwych nauczycieli, których Apostoł Paweł jest przykładem.

Problem fałszywych nauczycieli aktualny jest we wszystkich czasach. Współczesny Kościół musi bronić się przed nimi tak, jak w czasach Apostoła Pawła.