Studium
Biblijne
12 Przeto jak przez jednego człowieka grzech
wszedł na świat, a przez grzech śmierć, tak i na wszystkich ludzi śmierć
przyszła, bo wszyscy zgrzeszyli; 13 albowiem już przed
zakonem grzech był na świecie, ale grzechu się nie liczy, gdy zakonu nie ma; 14 lecz śmierć
panowała od Adama aż do Mojżesza nawet nad tymi, którzy nie popełnili takiego
przestępstwa jak Adam, będący obrazem tego, który miał przyjść.
15 Lecz nie tak jak z upadkiem ma się sprawa
z łaską; albowiem jeśli przez upadek jednego człowieka umarło wielu, to daleko
obfitsza okazała się dla wielu łaska Boża i dar przez łaskę jednego człowieka,
Jezusa Chrystusa. 16 I nie tak ma się
sprawa z darem, jak ze skutkiem grzechu jednego człowieka; albowiem wyrok za
jeden upadek przyniósł potępienie, ale dar łaski przynosi usprawiedliwienie z
wielu upadków. 17 Albowiem jeśli przez upadek jednego
człowieka śmierć zapanowała przez jednego, o ileż bardziej ci, którzy otrzymują
obfitość łaski i daru usprawiedliwienia, królować będą w życiu przez jednego,
Jezusa Chrystusa.
18 A zatem, jak przez upadek jednego
człowieka przyszło potępienie na wszystkich ludzi, tak też przez dzieło
usprawiedliwienia jednego przyszło dla wszystkich ludzi usprawiedliwienie ku
żywotowi. 19 Bo jak przez nieposłuszeństwo jednego
człowieka wielu stało się grzesznikami, tak też przez posłuszeństwo jednego
wielu dostąpi usprawiedliwienia. 20 A zakon wkroczył,
aby się upadki pomnożyły; gdzie zaś grzech się rozmnożył, tam łaska bardziej
obfitowała, 21 żeby jak grzech panował przez śmierć, tak
i łaska panowała przez usprawiedliwienie ku żywotowi wiecznemu przez Jezusa
Chrystusa, Pana naszego.
Do tego
momentu Apostoł Paweł pisał bardzo ogólnie o zbawieniu w Chrystusie. W
poprzednich rozdziałach nie wspomniał o wybranym narodzie, z którego pochodził Jezus
Chrystus Zbawiciel. Jezus urodził się jako Żyd, ale zbawienie, które On daje, nie
ogranicza się tylko do narodu Izraela. Cała ludzkość potrzebuje zbawienia, nie
tylko Izrael. Pytaniem jest, jak to jest możliwe, że jeden Człowiek może dać wielu
ludziom zbawienie. Odpowiedzią Pawła jest porównanie Jezusa do Adama: tak samo, jak przez
upadek jednego człowieka Adama śmierć zapanowała na ziemi, tak przez jednego Jezusa
Chrystusa zostaje ona pokonana.
Tekst jest
nieco trudny do zrozumienia, ponieważ Apostoł Paweł przerywa i nie dokańcza swojej
myśli. Zdanie, który zaczyna się w wersecie 12 zostaje skończone dopiero w
wersecie 18.
Wersety 13 i 14
są degresją na temat ogólności grzechu i śmierci. Paweł zakłada, że czytelnicy
znają pierwszą księgę Biblii i wiedzą, kim są Adam i Ewa, oraz jak powstał
pierwszy grzech.
Przez jednego
człowieka, Adama, grzech wszedł na świat, a konsekwencją jest to, że od tego
momentu, każdy człowiek, bez wyjątku, jest grzesznikiem. Człowiek, który został
stworzony, aby żyć, doświadczył śmierci, końca życia. Grzech oznacza kompletne
zniszczenia tego, co stworzył Bóg. Adam doświadczył nie tylko śmierci fizycznej,
ale też duchowej. Nie miał już takiej relacji z Bogiem, jaką posiadał przed
grzechem. Po grzechu ukrył się przed Bogiem. Nie tylko Adam i Ewa doświadczyli
śmierci, ale też ich dzieci, ich wnuki, oraz wszyscy ludzie, którzy
kiedykolwiek żyli na ziemi.
Na podstawie
faktu, że każdy człowiek umrze, można już wnioskować, że każdy jest
grzesznikiem, ponieważ śmierć jest skutkiem grzechu, jest karą za grzech, jest
wyrazem gniewu Bożego. Czytamy to w Biblii, w rozdziale 5 Księgi Rodzaju (I
Mojżeszowej), że wszyscy ludzie umarli a w następnym rozdziale czytamy, jak
straszny był grzech człowieka. Wszyscy ludzie zgrzeszyli. Nie ma wątpliwości,
każdy człowiek jest grzesznikiem zasługującym na śmierć.
Ktoś mógłby mieć
wątpliwość: grzech jest przecież przekroczeniem Prawa Bożego, które zostało
dane Izraelowi dopiero przez Mojżesza (Zakon). Jak można w takim razie
twierdzić, że ludzie żyjacy przed Mojżeszem, nie posiadający jeszcze Prawa,
mogli zgrzeszyć, przecież nie można przekroczyć Prawa, którego nie ma. Czy
można w ogóle mówić o grzechu przed Prawem Mojżeszowym?
Apostoł
najpierw odpowiada na to pytanie, zanim kontynuuje dalej swą myśl. Grzech był już
przed nadaniem prawa, jak można inaczej wyjaśnić istnienie śmierci? Przed
Mojżeszem ludzie zgrzeszyli, nawet jeśli nie popełnili dokładnie tego samego
grzechu, jak Adam (w. 14). Nie jedli z drzewa, ale byli winni tak samo, jak on.
Śmierć jest dowodem ich winy.
Skoro wszyscy
ludzie zgrzeszyli, potrzebny jest Zbawiciel dla całego świata, nie tylko dla jednego
narodu.
Apostoł Paweł
nie chce tu podkreślać faktu, że Adam jest typem Chrystusa, lecz kontrast
między nimi. Jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w
Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni (1 Kor.
15:22).
Adam jest obrazem grzesznego i śmiertelnego człowieka. Tak jak Adam, każdy
człowiek zgrzeszył, i otrzyma karę za grzech, którą jest śmierć. Adam pokazuje, kim jest człowiek: grzeszny
i śmiertelny.
Adam był bez
grzechu, ale zgrzeszył. Następne pokolenia tak samo zgrzeszyły, nie miały
możliwości nie grzeszyć, ponieważ każdy człowiek jest niewolnikiem grzechu. W
Biblii ciągle widzimy, że Bóg powołuje człowieka do określonego zadania. Powołany
człowiek grzeszy, umiera, a Bóg powołuje następnego w jego miejsce. Nastepny
znowu grzeszy i umiera ... Bóg powołał Saula, a w jego miejsce Dawida, następnie
Solomona itd. Nikt z nich nie mógł być prawdziwym królem, żyjącym według Prawa
Bożego bez grzechu. Kto może zastąpić Adama, i nie grzeszyć?
Od wersetu 15
Apostoł pisze o Chrystusie, który rozwiązał problem powstały przez Adama.
Najpierw Apostoł podkreśla kontrast między Adamem a Chrystusem.
Adam
zgrzeszył, został potępiony, czego konsekwencją było to, że wielu zostało
potępionych. Bóg jednak daje dar łaski przez Jedną Osobę, Jezusa Chrystusa, co
skutkuje tym, że Bóg daje dar łaski wielu.
Zarówno dzieło
Adama, jak dzieło Chrystusa ma ogromne skutki dla wielu ludzi. Potomstwo Adama
nie ma mocy, aby zmienić lub zmniejszyć skutki grzechu pierwszego człowieka.
Tak samo potomstwo Chrystusa, czyli, każdy, kto jest w Chrystusie, każdy
wierzący, nie ma mocy, by sam mógł cokolwiek zmienić w skutkach dzieła
Chrystusa. Sam nie przyczynił się do tego, że ma życie w Chrystusie, sam nie
może też zapracować na nie.
Różnicą jest,
że skutki dzieła Chrystusa są większe i silniejsze. Skutkiem dzieła Adama jest
śmierć, natomiast dzieła Chrystusa jest życie. Adam przyczynił się do śmierci i
zniszczenia. Chrystus przyszedł na świat zniszczony grzechem i przyniósł mu
odnowienie, nowe życie.
Przez grzech
jednego człowieka, śmierć stała się królem na ziemi (w. 17). Chrystus jest
jednak silniejszy, On zwyciężył i jest prawdziwym Królem nad całym stworzeniem.
Potem Apostoł
jeszcze raz innymi słowami podsumowuje to, co napisał (w. 18-19). Tak jak
grzech Adama miał skutki dla wszystkich ludzi, tak też sprawiedliwość Chrystusa
ma skutki dla wielu.
Izrael jest
wybranym narodem Boga, który otrzymał Zakon od Mojżesza, ale Izrael ma coś wspólnego
z każdym człowiekiem na ziemi: to, że każdy jest grzesznikiem zasługującym na
śmierć, niezależnie do tego, czy otrzymał Zakon, czy nie. Wszystko zaczęło się od
Adama, a nie od Mojżesza.
Jakie
znaczenie zatem ma Prawo Boże (Zakon)? Apostoł twierdzi, że zakon wkroczył (w.
20), aby grzech się rozmnożył. Dopiero w rozdziale 7 Apostoł Paweł dalej rozwija
to twierdzenie. Paweł podkreśla, że Prawo jest łącznikiem między grzechem a
łaską. Z jednej strony przez Prawo grzech staje się bardziej widoczny (w. 13),
z drugiej zaś strony Prawo pokazuje, jak wielkie jest uniewinnienie i łaska.
Bóg rozwinął
plan zbawienia dla świata. Mógłby od razu po upadku zbawić człowieka, ale nie zrobił
tego. W swojej suwerenności wybrał historię zbawienia, która jest treścią
Biblii. Bóg najpierw objawił Prawa, aby diagnoza była wyraźna i jednoznaczna:
człowiek jest grzeszny. Dopiero potem objawił swego Syna, który był
rozwiązaniem problemu grzechu i zwyciężył nad nim.
Do momentu
śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, śmierć panowała nad światem. Teraz
żyjemy w nowej erze, erze, w której Chrystus zwyciężył i panuje (w. 21).
Nie oznacza to
w żadnym wypadku, że każdy człowiek jest zbawiony i wyzwolony z grzechu.
Apostoł
podkreśla przede wszystkim kontrast między Adamem a Chrystusem, ale podaje też
jedyne podobieństwo: kto rodzi się w Adamie, jest grzesznikiem i umrze. Każdy
człowiek, który żyje, urodził się w Adamie, bo jest (biologicznym) potomkiem
pierwszego człowieka. Każdy natomiast, który narodził się na nowo w Chrystusie,
ma życie wieczne, bo jest Jego potomkiem. Narodzenie się
w Chrystusie
jest możliwe tylko w Duchu Świętym. Biblia nazywa to narodzeniem się na nowo
lub
‘z góry’ (Ew. Jana
3:1-21). To jest Ewangelia: nie Adam zwyciężył, lecz Jezus, człowiek nie musi
umrzeć, lecz może z łaski przez wiarę mieć wieczne życie w Chrystusie.