8 Zakon Pana jest
doskonały, pokrzepia duszę,
Świadectwo Pana jest wierne,
Uczy prostaczka mądrości.
9 Rozkazy Pana są
słuszne, rozweselają serce,
Przykazanie Pana jest jasne, oświeca oczy.
10 Bojaźń Pana jest
czysta, ostoi się na zawsze,
Wyroki Pana są prawdziwe, a zarazem sprawiedliwe.
11 Są bardziej
pożądane niż złoto, nawet najszczersze,
I słodsze niż miód, nawet najwyborniejszy.
12 Również twój sługa
oświecił się nimi,
Wielka jest nagroda dla tych, którzy ich strzegą.
13 Uchybienia - któż
znać może?
Ukryte błędy odpuść mi!
14 Także od zuchwałych
ustrzeż sługę swego,
Aby nie panowali nade mną!
Wtedy będę doskonały i wolny od wszelkiego grzechu.
15 Niech znajdą
upodobanie słowa ust moich
I myśli serca mego u ciebie, Panie,
Opoko moja i odkupicielu mój!
W pierwszej
połowie Psalmu była mowa o tym, jak można poznać Boga w stworzeniu, które
nazywamy objawieniem ogólnym (patrz poprzedni numer Credo). Druga połowa Psalmu
mówi o Słowie Bożym, co jest objawieniem szczególnym. Bóg się objawił nie tylko
w przyrodzie, ale też w ludzkim języku, w sposób dla nas zrozumiały.
Przez obserwację
stworzenia każdy człowiek może przekonać się, że Bóg istnieje, i jest w stanie poznać
w pewnym stopniu Boga. Jednak nie jest to wystarczające do zbawienia; musimy
poznać Boga w sposób osobisty.
Przyroda
(stworzenie) opowiada, głosi, przekazuje wieść o objawieniu Bożej wielkości, mocy
i mądrości (w. 2-3). W pierwszej części Psalmu w oryginalnym tekście hebrajskim
użyty został wyraz oznaczający Boga (elohim). W drugiej połowie, czytamy
w hebrajskim tekście imię Pana, JHWH. Nie jest to już ogólne objawienie
dla całego świata, lecz jest to szczególne objawienie dla Jego ludu.
Znajdujemy
cztery różne określenia oznaczające Słowo Boże. Zakon (prawo, w. 8) oznacza wolę Bożą, to więcej niż tylko
Prawo Mojżeszowe, to całość Słowa Bożego. Słowo Boże jest świadectwem (w. 8), ponieważ Bóg sam świadczy, że jest to
prawdą, nie ma wątpliwości. Słowo Boże jest też nazwane rozkazami i przykazaniami(w. 9), co wskazuje na to,
że Bóg bardzo dokładnie objawia swoją wolę dla nas. Jest jasnym, co Bóg od nas
chce, nie możemy powiedzieć, że nie wiedzieliśmy. Przez szczególne objawienie
możemy poznać Boga w szczególny i bardzo osobisty sposób.
Zakon Pana
jest dokonały (w. 8), co
jest logiczne, ponieważ wszystko, co Pan daje jest doskonałe, nie ma nic lepszego.
Naszym problemem jest, że często uważamy, że Słowo Boże nas ogranicza. Niektórzy
twierdzą, że wiele z tego, co znajdujemy w Biblii jest staromodne, kulturowe, już
nas nie obowiązujące, więc wiele z tego, co Biblia zakazuje, jest obecnie dozwolone.
Przez naszą grzeszność, już nie wiemy, co jest dobre dla nas, uważamy, że wiemy
lepiej. Już Adam i Ewa w raju stwierdzili, że wiedzą lepiej niż Bóg. Dlatego
uważamy nieraz, że Biblia ogranicza nas. Musimy zaufać naszemu dobremu Ojcu w
niebie, że wszystko, co daje jest dobre, że Jego Słowo jest najlepsze, nawet,
jeśli nie od razu je rozumiemy.
Biblia nie
jest staromodną księgą, lub księgą, która jest tak trudna, że sami nie jesteśmy
w stanie jej czytać i rozumieć, jak wielu twierdzi. Biblia jest żywym Słowem
Bożym, który pokrzepia duszę i rozwesela serce. Słowo Boże jest źródłem radości dla
każdego wierzącego, ponieważ tylko tam znajdujemy jedyną drogę do zbawienia,
tylko tam czytamy, że w Chrystusie wszystkie nasze grzechy są nam przebaczone.
Słowo Boże jest pełne obietnic dla Jego dzieci. Słowo Boże oznacza radość dla
wierzącego, ponieważ wie, że ma wewnętrzny pokój, pokój z Bogiem przez Jezusa
Chrystusa.
Ogólne
objawienie daje nam wiele korzyści. Wspaniale, kiedy jesteśmy pełni podziwu dla
majestatu Stwórcy, widząc jego piękne dzieła w przyrodzie. Jeszcze większe
korzyści daje nam Słowo Boże.
Słowo Boże
jest źródłem mądrości Bożej dla wszystkich, którzy chcą je przyjąć (w. 8, por.
Ps. 119:130; Przypowieści 21:11). Aby być prawdziwie mądrym nie potrzebnym jest
czytanie wielu trudnych książek, lecz przyjęcie Słowa Bożego, które uczy
prawdziwej mądrości.
Prawo Boże jest
bardziej wartościowe niż złoto i jest słodsze niż najlepszy miód (w. 11), ma tak
ogromną wartość, że nie da się go porównywać do innych rzeczach, ponieważ tylko
w Słowie znajdujemy wszystko, co jest nam potrzebne do wiecznego życia z
Bogiem.
W zakończeniu
Psalmu (w. 12-15) znajdujemy modlitwę Dawida, w której wyznaje, że PAN jest
wszechmogącym Bogiem Stworzycielem, Który zawarł przymierze z wierzącymi.
Dlatego możemy nazywać Go naszym Ojcem. Możemy osobiście rozmawiać ze Stwórcą,
który stworzył wszystko, co istnieje.
To smutny fakt,
że człowiek jest grzeszny. Tyle grzeszymy, że nawet sami nie znamy wszystkich
naszych grzechów, ale nasz Bóg je zna (por. Ks. Liczba / IV Mojż. 15:27-36).
Nic nie możemy przed Nim ukryć. Bezbożny myśli, że wszystko jest w porządku i
nie trzeba się bać. Bóg jest Sędzią, co jest straszne dla każdego, kto nie
wierzy, ponieważ zostanie potępiony. Dla każdego wierzącego natomiast to wielka
pociecha, ponieważ wiemy, że w Chrystusie jesteśmy usprawiedliwieni. Dlatego
Dawid może śpiewać, że Bóg jest Opoką i Odkupicielem.
Niebo i firmament
opowiadają i głoszą wielkość Bożą (w. 2), tak, jak wierzący opowiada i głosi
wielkość Bożą (w. 15).