07 March 2016

Psalm 19:8-15



8 Zakon Pana jest doskonały, pokrzepia duszę,
     Świadectwo Pana jest wierne,
     Uczy prostaczka mądrości.
9 Rozkazy Pana są słuszne, rozweselają serce,
     Przykazanie Pana jest jasne, oświeca oczy.
10 Bojaźń Pana jest czysta, ostoi się na zawsze,
     Wyroki Pana są prawdziwe, a zarazem sprawiedliwe.
11 Są bardziej pożądane niż złoto, nawet najszczersze,
     I słodsze niż miód, nawet najwyborniejszy.
12 Również twój sługa oświecił się nimi,
     Wielka jest nagroda dla tych, którzy ich strzegą.
13 Uchybienia - któż znać może?
     Ukryte błędy odpuść mi!
14 Także od zuchwałych ustrzeż sługę swego,
     Aby nie panowali nade mną!
     Wtedy będę doskonały i wolny od wszelkiego grzechu.
15 Niech znajdą upodobanie słowa ust moich
     I myśli serca mego u ciebie, Panie,
     Opoko moja i odkupicielu mój!

W pierwszej połowie Psalmu była mowa o tym, jak można poznać Boga w stworzeniu, które nazywamy objawieniem ogólnym (patrz poprzedni numer Credo). Druga połowa Psalmu mówi o Słowie Bożym, co jest objawieniem szczególnym. Bóg się objawił nie tylko w przyrodzie, ale też w ludzkim języku, w sposób dla nas zrozumiały.
Przez obserwację stworzenia każdy człowiek może przekonać się, że Bóg istnieje, i jest w stanie poznać w pewnym stopniu Boga. Jednak nie jest to wystarczające do zbawienia; musimy poznać Boga w sposób osobisty.

Przyroda (stworzenie) opowiada, głosi, przekazuje wieść o objawieniu Bożej wielkości, mocy i mądrości (w. 2-3). W pierwszej części Psalmu w oryginalnym tekście hebrajskim użyty został wyraz oznaczający Boga (elohim). W drugiej połowie, czytamy w hebrajskim tekście imię Pana, JHWH. Nie jest to już ogólne objawienie dla całego świata, lecz jest to szczególne objawienie dla Jego ludu.

Znajdujemy cztery różne określenia oznaczające Słowo Boże. Zakon (prawo, w. 8) oznacza wolę Bożą, to więcej niż tylko Prawo Mojżeszowe, to całość Słowa Bożego. Słowo Boże jest świadectwem (w. 8), ponieważ Bóg sam świadczy, że jest to prawdą, nie ma wątpliwości. Słowo Boże jest też nazwane rozkazami i przykazaniami(w. 9), co wskazuje na to, że Bóg bardzo dokładnie objawia swoją wolę dla nas. Jest jasnym, co Bóg od nas chce, nie możemy powiedzieć, że nie wiedzieliśmy. Przez szczególne objawienie możemy poznać Boga w szczególny i bardzo osobisty sposób.

Zakon Pana jest dokonały (w. 8), co jest logiczne, ponieważ wszystko, co Pan daje jest doskonałe, nie ma nic lepszego. Naszym problemem jest, że często uważamy, że Słowo Boże nas ogranicza. Niektórzy twierdzą, że wiele z tego, co znajdujemy w Biblii jest staromodne, kulturowe, już nas nie obowiązujące, więc wiele z tego, co Biblia zakazuje, jest obecnie dozwolone. Przez naszą grzeszność, już nie wiemy, co jest dobre dla nas, uważamy, że wiemy lepiej. Już Adam i Ewa w raju stwierdzili, że wiedzą lepiej niż Bóg. Dlatego uważamy nieraz, że Biblia ogranicza nas. Musimy zaufać naszemu dobremu Ojcu w niebie, że wszystko, co daje jest dobre, że Jego Słowo jest najlepsze, nawet, jeśli nie od razu je rozumiemy.
Biblia nie jest staromodną księgą, lub księgą, która jest tak trudna, że sami nie jesteśmy w stanie jej czytać i rozumieć, jak wielu twierdzi. Biblia jest żywym Słowem Bożym, który pokrzepia duszę i rozwesela  serce. Słowo Boże jest źródłem radości dla każdego wierzącego, ponieważ tylko tam znajdujemy jedyną drogę do zbawienia, tylko tam czytamy, że w Chrystusie wszystkie nasze grzechy są nam przebaczone. Słowo Boże jest pełne obietnic dla Jego dzieci. Słowo Boże oznacza radość dla wierzącego, ponieważ wie, że ma wewnętrzny pokój, pokój z Bogiem przez Jezusa Chrystusa.

Ogólne objawienie daje nam wiele korzyści. Wspaniale, kiedy jesteśmy pełni podziwu dla majestatu Stwórcy, widząc jego piękne dzieła w przyrodzie. Jeszcze większe korzyści daje nam Słowo Boże.
Słowo Boże jest źródłem mądrości Bożej dla wszystkich, którzy chcą je przyjąć (w. 8, por. Ps. 119:130; Przypowieści 21:11). Aby być prawdziwie mądrym nie potrzebnym jest czytanie wielu trudnych książek, lecz przyjęcie Słowa Bożego, które uczy prawdziwej mądrości.
Prawo Boże jest bardziej wartościowe niż złoto i jest słodsze niż najlepszy miód (w. 11), ma tak ogromną wartość, że nie da się go porównywać do innych rzeczach, ponieważ tylko w Słowie znajdujemy wszystko, co jest nam potrzebne do wiecznego życia z Bogiem.

W zakończeniu Psalmu (w. 12-15) znajdujemy modlitwę Dawida, w której wyznaje, że PAN jest wszechmogącym Bogiem Stworzycielem, Który zawarł przymierze z wierzącymi. Dlatego możemy nazywać Go naszym Ojcem. Możemy osobiście rozmawiać ze Stwórcą, który stworzył wszystko, co istnieje.

To smutny fakt, że człowiek jest grzeszny. Tyle grzeszymy, że nawet sami nie znamy wszystkich naszych grzechów, ale nasz Bóg je zna (por. Ks. Liczba / IV Mojż. 15:27-36). Nic nie możemy przed Nim ukryć. Bezbożny myśli, że wszystko jest w porządku i nie trzeba się bać. Bóg jest Sędzią, co jest straszne dla każdego, kto nie wierzy, ponieważ zostanie potępiony. Dla każdego wierzącego natomiast to wielka pociecha, ponieważ wiemy, że w Chrystusie jesteśmy usprawiedliwieni. Dlatego Dawid może śpiewać, że Bóg jest Opoką i Odkupicielem.

Niebo i firmament opowiadają i głoszą wielkość Bożą (w. 2), tak, jak wierzący opowiada i głosi wielkość Bożą (w. 15).