3 Błogosławiony niech
będzie Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, który nas ubłogosławił w
Chrystusie wszelkim duchowym błogosławieństwem niebios;
4 w Nim bowiem wybrał nas przed założeniem
świata, abyśmy byli święci i nienaganni przed obliczem jego; w miłości 5 przeznaczył nas dla
siebie do synostwa przez Jezusa Chrystusa według upodobania woli swojej, 6 ku uwielbieniu
chwalebnej łaski swojej, którą nas obdarzył w Umiłowanym.
Po nawróceniu
wierzący jest przekonany, że jest zbawiony, ponieważ sam wybrał Boga, Który mu zaoferował
zbawienie w Chrystusie. Apostoł Paweł jednak wyraźnie podkreśla, że stało się
to na podstawie wyboru dokonanego przez Boga.
Teologia
reformowana (zwana kalwinizmem) często bywała i nadal bywa atakowana, miedzy
innymi z powodu biblijnej nauki o predestynacji. Doktryna ta, mówiąca o tym, że
Bóg wybrał człowieka, aby go zbawić, jest odrzucana przez wielu, ponieważ według
nich ogranicza wolną wolę człowieka.
Na podstawie
Pisma Świętego nie można jednak inaczej nauczać niż to, że Bóg suwerennie
wybrał wierzących (nie wszystkich ludzi), aby ich zbawić. Pierwszy rozdział
Listu do Efezjan jest jednym z miejsc w Słowie Bożym gdzie bardzo wyraźnie
widać takie nauczanie.
Musimy zdać sobie sprawę, że większość
ludzi jest przekonanych, że ma prawo na miejsce w niebie. W związku z tym
uważają, że byłoby to niesprawiedliwe, gdyby Bóg nie wszystkich wybrał do
zbawienia. To jest jednak błędne założenie. Biblia rozpoczyna się opowieścią o
stworzeniu świata i człowieka. Zamiast żyć według woli Stwórcy, człowiek zbuntował
się, zgrzeszył, mimo faktu, że doskonale wiedział o konsekwencjach. Każdy
człowiek jest winny. Każdy z nas jest winny i każdy z nas z natury kocha grzech.
Bóg ma prawo potępić każdego, nikt nie ma prawa na zbawienie.
Tylko i wyłącznie Bóg może postanowić,
czy chce nas zbawić od potępienia (od Jego kary) i tylko Bóg może stawiać
warunki. Człowiek nie ma tu nic do powiedzenia. To dla nas bolesne i
upokarzające, niechętnie słuchamy tego, ale taka jest prawda.
Musimy pamiętać o tym, że Bóg jest
wszechmogący, wszechwiedzący i wieczny. Nasza mądrość i rozum jest niczym w
porównywaniu z mądrością Bożą.
W pierwszym rozdziale Listu do Efezjan
Apostoł Paweł pokazuje nam nasze miejsce, ale jednocześnie głosi piękną
Ewangelię wolnej łaski.
Wersety 3-14
stanowią w greckim oryginale jedno długie zdanie z wieloma zdaniami
podrzędnymi. Pierwsza część, którą tu rozważamy (w. 3-6) stanowi
błogosławieństwo i pochwałę Boga za to, co uczynił.
Wierzący mają
wszystkie (nie tylko niektóre) błogosławieństwa, które Bóg daje w Chrystusie
(w. 3). Wierzący mają odkupienie i odpuszczenie grzechów (w. 7), są
zapieczętowani Duchem Świętym (w. 13) i otrzymają dziedzictwo (w. 14).
W następnych
wersetach Apostoł opisuje te błogosławieństwa.
Wszystkie
błogosławieństwa otrzymaliśmy, jako skutek decyzji Boga w przeszłości, zanim
stworzył świat. Już zanim Bóg stworzył wszystko, co jest, wybrał nas w
Chrystusie.
To
stwierdzenie ma kilka implikacji. Oznacza to, że:
-
Jezus Chrystus jest wieczny,
-
Bóg znał nas zanim stworzył cały kosmos,
-
zanim stworzył wszystko, co jest, już suwerennie zdecydował,
że jesteś zbawiony w Chrystusie.
Bóg nie
ustanowił planu zbawienia dopiero po grzechu. Upadek w grzech nie był
zaskoczeniem dla Stwórcy, Który wie wszystko. Podobnie nieposłuszeństwo Izraela
nie było dla Niego niespodziewane. Bóg miał plan zbawienia zanim stworzył świat
i człowieka. Wybranie to, jak czytamy w Biblii, ukształtowała cała historia
zbawienia.
Niektórzy twierdzą,
że Bóg wybrał nas na podstawie faktu, że wiedział wcześniej, kto się nawróci,
ale tekst wcale na to nie wskazuje. Tekst jest bardzo wyraźny i jednoznaczny:
Bóg suwerennie wybrał nas zanim stworzył cokolwiek, co istnieje. To wybór
kompletnie niezależny od czegokolwiek innego poza Bogiem. Nasze zbawienie jest
całkowicie suwerenną decyzją wszechmogącego Boga. Fakt suwerennego wybrania
zostaje potwierdzony w innych miejscach Biblii (por. np. Ew. Jana 6:37,44;
10:29; 15:16; 17:2,9,12; Ew. Mat. 22:14; Dzieje Apostolskie 13:48; Rzymian
8:29; 9:16; 11:5; Tytusa 1:1).
Bóg wybrał nas
w Chrystusie. Chrystus zbawił nas, nie ma zbawienia poza Nim, nie ma innej
drogi do Boga Ojca i do pojednania z Bogiem Stwórcą niż tylko przez Jego Syna
Jezusa Chrystusa.
W Biblii czytamy, że Bóg wybrał Jezusa Chrystusa, aby był Pośrednikiem
przymierza oraz aby był Zbawicielem dzieci Bożych. Jezus otrzymał wierzących od
Boga Ojca: Ew. Jana 17:6-10
Wybranie jest
przywilejem, ale też zobowiązuje. Bóg wybrał nas ku konkretnemu celowi. Celem
naszego wybrania (i życia) nie jest zbawienie samo w sobie, nie chodzi tylko o
ratunek od kary za grzech (od piekła), lecz cel jest większy i głębszy,
mianowicie, abyśmy byli święci i nienaganni przed obliczem Jego.
Święty i
nienaganny oznacza czysty od skalania, od grzechów, od wszelkiej niemoralności,
oraz sprawiedliwy bez winy (por.: np. II Mojżeszowa
29:37-38; por. Hebrajczyków 9:14; 1 Piotra 1:19).
Bóg wybrał
wierzącego, aby żył zgodnie z Bożym zamiarem. W tym celu go stworzył, aby żył
według Jego woli w Jego stworzeniu na Jego chwałę. Oznacza to, że wierzący
staje się coraz bardziej podobny do Chrystusa (Rzymian 8:29-31).
Zbawienie w
Chrystusie oznacza też, że Bóg nas zmienia w Chrystusie, abyśmy rzeczywiście
stali się bezgrzeszni i nienaganni. Na tej ziemi nie osiągniemy stanu zupełnie
pozbawionego grzechu (Biblia jest jasna, że człowiek będzie grzeszył do końca
swego życia), ale dzięki procesowi uświęcenia, zaczynającym się już od
nawrócenia przez Ducha Świętego, jesteśmy w stanie walczyć z grzechem.
W innych
miejscach Biblii czytamy, że Chrystus pojednał wierzących w ich
ziemskim ciele przez śmierć, aby stawić przed obliczem swoim jako świętych i
niepokalanych, i nienagannych, (Kolosan 1:22).
W następnych
wersetach (w. 5 i 6) Apostoł dalej wyjaśnia, co to znaczy.
Bóg przeznaczył
nas w miłości (wyraz w miłości na
końcu wersetu 4 należy czytać razem z przeznaczył
na początku w. 5 – podział na wersety jest w tym przypadku niezbyt trafny.
Należy pamiętać, że podział na rozdziały i wersety pochodzi z XVI wieku i nie
należy do oryginalnego tekstu Pisma Świętego).
Bóg wybrał i
przeznaczył nie dlatego, ponieważ jesteśmy tego godni, bo wcale nie jesteśmy
(Rzymian 3:23). W Starym Testamencie czytamy, że Bóg wybrał naród Izraela, nie
dlatego, że był godnym i wielkim narodem, wręcz przeciwnie.
6 Gdyż ty jesteś
świętym ludem Pana, Boga twego. Ciebie wybrał Pan, Bóg twój, spośród wszystkich
ludów na ziemi, abyś był jego wyłączną własnością. 7 Nie dlatego, że
jesteście liczniejsi niż wszystkie inne ludy, przylgnął Pan do was i was
wybrał, gdyż jesteście najmniej liczni ze wszystkich ludów. (Ks. V Mojż. / Powt.
Prawa 7:6-7).
Wybranie przez Boga jest zawsze wyrazem Jego łaski, bez żadnych zasług z ludzkiej
strony.
Bóg przeznaczył nas (grecki wyraz oznacza: z góry przeznaczyć, predestynować).
Wyraz przeznaczyć ma podobne znaczenie, jak
wyraz wybrać, różnicą jest to, że przeznaczyć bardziej podkreśla cel ku jakiemu
ktoś zostaje wybrany/przeznaczony. Czasownik przeznaczyć w Biblii zawsze używany jest tylko w odniesieniu do
Boga (występuje sześć razy w Nowym Testamencie: Rzymian 8:29, 30; 1 Koryntian
2:7; Efezjan 1:5; Dzieje Apostolskie 4:28).
Bóg przeznaczył nas do konkretnego celu, mianowicie, abyśmy stali się Jego
dziećmi. Do tego celu Bóg nas przeznaczył w Chrystusie. Jezus Chrystus jest
wiecznym, jednorodzonym Synem Boga (por. np. Ew. Jana 17:24; 1 Piotra 1:20).
Wierzący staje się synem lub córką Boga przez adopcję z łaski przez wiarę.
Przez dzieło Chrystusa, z łaski, każdy wierzący jest dzieckiem Bożym, i ma pełne
prawo na całe dziedzictwo.
Przeznaczenie do synostwa wskazuje na znany w kulturze grecko-rzymskiej zwyczaj.
Według ówczesnego prawa możliwym było adoptowanie kogoś, jako własne dziecko,
na przykład syna niewolnika. Adopcja
była prawomocna i nieodwracalna. Adoptowany syn był we wszystkich aspektach
traktowany, jak rodzony syn i miał wszelkie prawa prawdziwego syna, oraz prawo
do pełnego dziedzictwa.
Synostwo wskazuje także na relację, którą Izrael miał z Bogiem. Czytamy, że
Bóg wybrał Izraela, jako pierworodnego syna (II Mojżeszowa / Wyjścia 4:22;
Izajasza 1:2). Bóg wybrał i adoptował Izrael przy wyjściu z Egiptu: Gdy
Izrael był młody, pokochałem go i z Egiptu powołałem mojego syna (Ozeasza
11:1). Ta adopcja była jednym ze szczególnych przywilejów Izraela (Rzymian
9:4). Obecnie w Chrystusie jest to jeden ze szczególnych przywilejów wierzącego
(Rzymian 9:26; 2 Koryntian 6:18).
Bóg wybrał i przeznaczył wierzącego według upodobania woli swojej. Wyraz
przetłumaczony, jako upodobanie, oznacza, radość, dobrą wolę. Bóg ma
radość w wybraniu i przeznaczeniu wierzących, aby stali się Jego dziećmi, aby
żyli święcie i nienagannie przed Jego obliczem. Bóg ma radość w tym, że wybrał
wierzących, aby zbawić ich w Jezusie Chrystusie.
Wnioskując, możemy stwierdzić, że wybranie nie jest czymś, co się czuje.
Wybranie nie jest na podstawie tego, że Bóg przewidział, że wybiorę Ewangelię.
Apostoł Paweł przedstawia tu fakt obiektywny: wierzący jest wybrany i
przeznaczony w Chrystusie tylko dlatego, ponieważ Bóg jest łaskawy i suwerennie
zdecydował, że tego chce.
Ostatecznym celem Boga jest to, aby został chwalony w tym, że wybrał
wierzących i zbawił ich. Celem naszego życia i całego stworzenia jest chwalenie
Boga. Jego łaska jest chwalebna, co znaczy, że odzwierciedla Jego chwałę i
świetność.
Bóg obdarzył nas tym wszystkim w Chrystusie. Bóg miłuje Syna Jezusa
Chrystusa i połączył nas przez wiarę z Nim. Dlatego istnieje więź między
Chrystusem a wierzącymi przez to, że Duch Święty mieszka w nich.
Wyraz tłumaczony, jako obdarzył oznacza dać bezpłatnie, bez
zasług, uprzywilejować, faworyzować. Jeszcze raz więc Apostoł podkreśla, że
otrzymaliśmy zbawienie od Boga, bez żadnych zasług z naszej strony. W żaden
sposób nie możemy wymagać zbawienia, nie należy się nam miejsce w niebie.
Każdy wierzący ma pełną świadomość, że zasługuje tylko na karę, na gniew Boży,
który jest niszczący, który oznacza wieczną karę w piekle. Ale chwalimy i
uwielbiamy Boga, ponieważ On chciał nas zbawić w Chrystusie, tylko dlatego, ponieważ
jest łaskawy, suwerenny i ma upodobanie w tym.